Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 24 EersteEerste ... 8910111220 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 232
    Senior Member

Standaard

Het gaat langzaam maar er zit vooruitgang in. Inmiddels het ik het fretboard op mijn hals gelijmt en de contouren overgenomen. De radius van het fretboard zit er inmiddels ook aardig in, het fretboard is nu 6,5mm in het midden en 5mm aan de zijkanten.
    Het einde van het fretboard moet ik nog in het juiste model frezen maar van de blok onderaan de hals moet ook nog een laag af. Binnenkort maar eens zo een mooie freesbak in elkaar knutselen, zoals je die hier vaker voorbij ziet komen.

Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Ik ben aan het rondkijken voor het afwerken van mijn maple fretboard. Zijn er mensen die mij tips kunnen geven over het afwerken van maple fretboard? Ik hou eigenlijk niet van een gelakte toets, is het mogelijk om hem met olie of iets dergelijks af te werken?

Senior Member

Standaard

Kan wel natuurlijk, maar dan wordt de toets wel snel smerig...
    Een dun laagje matte PU-lak speelt denk ik net zo lekker en biedt meer bescherming.

Senior Member

Standaard

Ok bedankt. Ik vind het maar lastig dat maple.. het is dat het er zo mooi uitziet anders had ik liever rosewood of ebony gepakt. Laagje olie erop en klaar is kees.

ik heb op internet ook wat dingen gevonden over minwax wipe-on poly waar mensen heel lovend over zijn. Zijn er toevallig ervaringen?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ok bedankt. Ik vind het maar lastig dat maple.. het is dat het er zo mooi uitziet anders had ik liever rosewood of ebony gepakt. Laagje olie erop en klaar is kees.

ik heb op internet ook wat dingen gevonden over minwax wipe-on poly waar mensen heel lovend over zijn. Zijn er toevallig ervaringen?
    Dat vind ik zelf ook makkelijk van rodewood. Ik zit nu met het zelfde. Ben zelf geen ster in het lakken dus doe het liever niet. Ben dan ook erg nieuwsgierig naar ervaringen met minwas wipe-on

Senior Member

Standaard

wat ik wel es doe: de maple hals met maple toets in de olie zetten, hout krijgt daardoor iets meer diepte visueel. en de achterkant voelt leuk aan. enkel over de toets spuit ik daarna nog twee dunne laagjes satijn blanke lak. zie je eigenlijk niet maar biedt wel de nodige bescherming.

ongelakt en enkel in olie toets kan ook, maar wordt idd vlugger vuil. voor achterkant van de hals is dat geen probleem, even schuren en opnieuw in de olie na een poos. maar schuren met frets in de weg is klote

Senior Member

Standaard

Bedankt barno, Gaat dat wel goed als je lak over olie doet?

Ik heb nu het maple geschuurd en dat voelt echt spiegel glad aan, vandaar hou ik het het liefste zo, maar goed dat blijft natuurlijk niet zo.

Die minwax wipe-on poly is een soort polyurethaan beschermlaag. Schijnt erg duurzaam te zijn en makkelijk aan te brengen. Denk dat ik dat eens op ga zoeken en ga proberen op een proefstukje om te kijken wat het doet.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Bedankt barno, Gaat dat wel goed als je lak over olie doet?
    zou ik het anders verschillende keren gedaan hebben?

de olie moet uiteraard goed uitgehard zijn

Senior Member

Standaard

haha waarschijnlijk zou je het anders niet vaker gedaan hebben. Maar het klinkt zo raar om lak over olie te spuiten. Maar dat komt waarschijnlijk omdat olie vettig klinkt. Maar als het volledig uithard is het uiteraard geen probleem.

Senior Member

Standaard

Nog wat fototjes:
    Begonnen met de body shapen, vanmorgen bij guitarsupplies een schaaf gehaald. Dat werkt erg fijn zo een ding, ga ik zeker ook gebruiken voor de hals:

Het resultaat van de body:

Het begint al steeds meer op een gitaar te lijken! De inlay zit inmiddels ook in de hals, helaas 1 stipje aan de bovenkant van het fretboard iets uit lijn..

Ik begin wel te merken dat ik het mezelf aardig lastig heb gemaakt... Door een necktrough achtige constructie te maken en straks nog dat fineer op de top moet krijgen. Hierdoor wordt de volgorde wat lastig. Omdat ik eigenlijk nu de rand van de body af wil ronden, maar daarvoor moet eerst de fineer erop, en daarvoor moet eerst de hals er weer in. En als ik die volgorde aanhoud zit ik met de raduis frezen dat ik mijn fret in de buurt van de hals niet vlak weg kan zetten.
    Zal uds waarschijnlijk handwerk worden en gewoon vijlen en schuren worden.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 19 februari 2011 om 15:52

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten