Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 78
    Banned

Standaard

Precies. Ik kom met mijn laatste projectje 1/6/12watt 2x 6v6 1x 12ax7 1x GZ34 projectje op een gloeispanning van 6.0 uit zonder buizen.... Ga kijken of ik extra wikkelingen kan krijgen om de trafo heen. Als dat niet lukt, dan bouw ik hem gewoon af en zie wel verder....

Standaard

zou het uitmaken als de 110V spoelen gebruikt worden? Of zal de gloeistroom dan nog lager uitkomen. Ik ga het zeker proberen.
    Je kan het ook ongetwijfeld berekenen.

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cannondale_01 Bekijk bericht
    zou het uitmaken als de 110V spoelen gebruikt worden? Of zal de gloeistroom dan nog lager uitkomen. Ik ga het zeker proberen.
    Je kan het ook ongetwijfeld berekenen.
    Had ik overheen gelezen, maar dat lijkt me een stuk beter. Denk dat dan de gloeispanning een stuk beter uitkomt.

Senior Member

Standaard

Gewoon de 120V wikkeling en die andere op de 110V. Netspanning bij ons varieert nogal eens tussen de 115V - 228V. 230V zou het moeten zijn.
    Nico

Standaard

kan dat zomaar dan? Ik kan het niet onderbouwen maar je gaat primair dan toch twee verschillende magnetische velden creëren. heeft dat secundair geen invloed dan?

Banned

Standaard

Les # 1: als Nico of Frans zegt dat het kan.....

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cannondale_01 Bekijk bericht
    kan dat zomaar dan? Ik kan het niet onderbouwen maar je gaat primair dan toch twee verschillende magnetische velden creëren. heeft dat secundair geen invloed dan?
    Het aantal wikkelingen bepaalt de sterkte van het magnetisch veld. De inductie zal voor beide wikkelingen bij 120V ongeveer gelijk zijn waardoor de wisselstroom weerstand ook ongeveer gelijk is. waardoor de spanning zich verdeeld over de 2 wikkelingen. Door op de 110V te gaan zitten voor de andere wikkeling zal de spanning zich ongeveer in verhouding verdelen. Alleen heb je meer magnetisch veld en daardoor de spanningen iets hoger.
    Nico

Trafo 369EX gemeten. http://www.hammondmfg.com/300series.htm Het schema klopt niet helemaal. de trafo heeft secundair twee spoelen High voltage en Filament#3 (rode en groene draden)

Bij de tweede meting was de netspanning iets hoger. Wellicht te maken met het tijdstip.
    Ik heb alles maar gemeten maar het alleen de 190V en de 6,3v nodig

Gemeten net spanning 220V
    primaire spoelen 120V - 120V

rood1 rood2 388
    Rood1 Rood / geel 193,4
    rood2 Rood / geel 193,4
    violet Rood / geel 46,2

rood1 violet 237,9
    rood2 violet 146,2

groen1 groen2 6,46
    groen1 groen / geel 3,23
    groen2 groen / geel 3,23

gemeten net spanning 230V
    primaire spoelen 110V - 120V

rood1 rood2 404
    Rood1 Rood / geel 202,3
    rood2 Rood / geel 202,2
    violet Rood / geel 48,3

rood1 violet 251,8
    rood2 violet 154,5

groen1 groen2 6,8
    groen1 groen / geel 3,41
    groen2 groen / geel 3,41

De vraag is nu ga ik voor de 2x120V spoelen omdat de secundaire waarden het dichtst bij het ontwerp komen. Weerstanden ect zijn berekend op de 190v en de 6,3v. Kies ik voor 110-120V spoel zullen de stromen hoger zijn. Ik kan vooraf niet overzien wat hier het gevolg van zal zijn. Slijt de buis sneller, geeft het geheel een ander geluid? Of kan ik iets anders verwachten? Rookwolken ofzo? Als de amp gebouwd is ga ik het natuurlijk wel ff een andere spoelsetting proberen

Senior Member

Standaard

Gloeispanning is wat te hoog, waardoor de gloeidraden en misschien de buis iets sneller slijten. 15-20V hoger of lager op de B+ zorgt ervoor dat de buizen iets 'heter' draaien: dat past het geluid wel wat aan. De eindbuis zal iets meer vermogen leveren en ietsje 'cleaner' worden, maar het zal subtiel zijn.

Bijv. de Orange Tiny Terror heeft aan de secundaire kant (alleen voor de hoogspanning) van de spoel 2 wikkelingen: één voor 230V en 1 voor ongeveer 175V geloof ik. Hierdoor draait de eindtrap bij 175V 'koud' op zo'n 7W en overstuurd de preamp sneller en 'killer', op de volle 15W draaien de eindbuizen 'gloeiend heet' wat meer headroom en warmte geeft.

Standaard

Wat je zegt is dus gaan voor de 240 aansluiting waarbij de gloeispanning dan 6,46V is
    De andere optie is de gloeispanning 6,8V. Als ik de wet van Ohm toepas en gewoon een weerstands waarde kies is de stroom ca 8% hoger dan bij een gloeispanning van 6,4V. Bottomline is bouwen en experimenteren. Engeneeren is een huuuuul ander verhaal.

Ik heb en B in mijn schema komt vanuit de voeding en staat via een weerstand op pin9 van de EL84 Is dit dezelfde B+ als waar jij het over hebt? Komt uit de voedingstrap. Ik heb nu geen idee hoe hoog het spanningsnivo daar is.
    Het lijkt me toch steeds leuker om met die spanningen te gaan experimenteren.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten