Mijn settings.
Thuis gaat het mastervolume flink wat terug.
Mijn settings.
Thuis gaat het mastervolume flink wat terug.
Laatst gewijzigd door RoelSmoel; 16 januari 2011 om 13:49
Over verzuipen in de mix: ook al heb je nog zo veel vermogen, als je je versterker niet goed instelt dan blijf je verzuipen in de mix. Wat ik vaak zie als ik ga repeteren dat de marshalls wel eens de gain vol open hebben staan, de mids er bijna helemaal uit hebben gescooped en de master vol open omdat ze zichzelf niet kunnen horen. In een band spelen vraagt egwoon om een andere instelling van je versterker dan op je slaapkamertje pingelen.
Over een minimale setup:
Ik geloof niet in de huidige trend van kleine combo's met een groot geluid. Als je veel lucht wilt verplaatsen is er maar 1 goeie optie: groot spul aan schaffen. Verder heb ik een zeer minimale setup van mijn mark III + bogner 4X12 + ibanez jpm en fender hw1 strat. Zo min mogelijk knoppen omdat ik van mezelf weet dat ik dan toch eindeloos aan de knoppen blijf draaien. Verder heb ik ook geen pedalen omdat ik dan weer aan de knoppen zit te draaien en omdat ik geen zin heb om te moeten tap dansen op het podium
Doe eerst de bas wat lager, begin op nul en draai langzaam wat bas erin zodat je net hoort dat er wat bas in komt. Zo zit je de basgitaar niet in de weg. Treble moet je even in de band uitproberen. De bekkens hebben zitten waarschijnlijk in jouw treblegebied dus die kan ook waarschijnlijk lager.
Ik vermoed dat de tone-knop op je blackstar mids en/of hoog toevoegt? Geen wonder dat je clean er wel zo lekker doorkomt, dan.
Het is al veel gezegd, maar op die youtube filmpjes heb je clean een ideaal geluid. Met drive hoor je met de band erbij niet dat je speelt (ik zág je spelen, anders had ik gedacht dat je niet speelde!)
Ik zou proberen om op het cleane kanaal de tone wat neutraler te houden, en dat te compenseren met de gedeelde EQ. Je hebt nu namelijk íets meer mids dan laag en hoog, maar het scheelt niet veel. Speel daar eens een paar repetities mee, bijvoorbeeld met mids op 3 uur en inderdaad wat minder laag, ook iets zuiniger met hoog.
Tot slot, ook al gezegd, maar eigenlijk het meest voor de hand liggende als je in de band niet te horen bent: zet jezelf harder. Het mag best!
Normaal met de repetities speel ik op een Line 6 Spider II of III van 120 watt (2x10) of 150 watt (2x12), dus eigenlijk alleen bij de optredens gebruik ik mijn Blackstar. De repetities klinken eigenlijk vrij goed.
Waarom die Spider?
Ik speel in een schoolband, het zijn de versterkers van school, we repeteren onder en na schooltijd en het moet vaak wat makkelijker, daardoor ben ik vaak alleen in de gelegenheid mijn gita(a)r(en) mee te nemen.
Mijn tip,
Speel niet met de settings die je op je slaapkamer gebruikt.
Ik zelf heb in de bandformatie een berg mids erin, crunchy sound met niet te veel gain en ook de presence staat redelijk hoog.
Zo heb ik een behoorlijk bijtende sound, waarmee je erg goed door de mix heen komt. Als ik dan zonder band speel vind ik het lekkerder om iets smoothere sound te hebben maar in de band juist niet. Je hebt toch wel een bassist die het weer aandikt![]()
"Till I Cadillac"
Zoekt een setje TV Jones of Filtertrons
Je moet echt je settings op live aanpassen Roel, het ligt echt niet aan de gear.
Geen reverb, minder bas, etc. moet al schelen.
En doet je EQ te weinig dan haal je een of ander boss EQtje op marktplaats om te finetunen.
Gewoon veel experimenteren met je spullen.
Gitarist van Delain. Vengeance. Tri-Head.
www.facebook.com/timosomers
Timo Somers uses Aristides Guitars & Koch Amps & Dean Markley Strings.
Als aanvulling op o.a. Jutter: de gitarist Blues Saraceno liet eens in een videotje zien hoe hij versterkers instelt. Ik heb het geprobeerd en gebruik deze aanpakk nu altijd. Hier een korte uitleg:
Je zet de versterker lekker hard, zet de bass, mid, treble, prescence, gain etc knop op 0 en draait dan omstebeurt aan elke knop meerdere malen van 0 tot 10, totdat je het punt hoort waarbij het effect er duidelijk inkomt. Die instelling moet je gebruiken. Het duurt even voordat je het doorhebt maar het werkt heel goed, bij elke versterker heb ik zo binnen nog geen half minuutje het 'beste' geluid.
Ik probeer volgende week een Gigmaster head van Engl te lenen..
Waarom?
Dan kan ik de 2 amps eens naast elkaar houden en kijken wat er nu precies anders aan is, en of de een beter door de mix prikt.
Geld heb ik niet voor een andere versterker, dus jullie hoeven niet te verwachten dat ik binnenkort met een nieuwe amp thuis zit..
Beetje eigenwijs, RoelSmoel? Je blijft het maar in andere spullen zoeken!
Ik denk dat als je bijv. onze eigen gitaargod TimoSomers over jouw spullen laat spelen dat je broek afzakt van de sound die er uit jouw gear kan komen....
.
Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)
Favorieten/bladwijzers