Één en al nostalgie dus....
Gaaf clipje trouwens, kende het nummer niet, heb veel muziek in de jaren 80 gewoon genegeerd.
Cradle of Love
Één en al nostalgie dus....
Gaaf clipje trouwens, kende het nummer niet, heb veel muziek in de jaren 80 gewoon genegeerd.
Cradle of Love
En terecht! Gauw vergeten dat decennium, gewoon uit de geschiedschrijving halen!
En nu zie ik bij Jools steeds meer bandjes deze verschrikkelijke muziek herkauwen..Back on topic: dat geeft de LM 7 ( en in mindere mate DS 10) weer kansen om populair te worden.. net als strakke broeken en raar haar...
Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.
Hmmm.
Ik moet zeggen det met deze perspectiefverandering ik m'n LM7 ineens een stuik positiever bezie...
![]()
„…were you born that stupid? Or did you have to study?“
— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky
[Voor de jongere generatie]
Op 1 januari 1990 om 0:00 uur plaatselijke tijd heeft IEDERE overlevende van de jaren '80 moeten zweren om dat decennium te begraven en er nooit, maar dan ook nooit meer over te spreken.
Dit verklaart waarom je deze overlevenden nooit iets hoort zeggen als: "Ik twijfel nog of Feargal Sharky of The Human League mijn favo eighties-band is" of "Waarom zijn die steriele chorussen uit de jaren 80 niet meer te koop?".
De jaren 80 zijn niet, zoals sommige keigave gasten van tegenwoordig beweren, zwaar ondergewaardeerd: ze waren zwaar deprimerend. De Russen konden ieder moment aan de horizon verschijnen, BZN was op haar hoogtepunt. De economische crisis aan het eind van de jaren 70 trok zijn zwaarste sporen in de jaren 80 en leidde tot uitwassen als:
Tjolk (yoghurtdrankfantasie)
Fietscross (want geen geld voor een Honda MT-5)
en beenwarmers (voor mensen die geen volledige broeken meer konden betalen).
Kortom: armoe troef. Lichpuntjes waren er in die jaren nauwelijks, en qua idolen moest je het doen met
Stephan van den Berg
of John van den Berk
Zelfs het winnen van het EK-voetbal van 1988 kon niet opwegen tegen de schade die de mensen inmiddels al hadden opgelopen.
Weet als jongmensch dus waar je aan begint als je meent dat die jaren best grappig of kewl waren. Nostalgie is leuk, maar niet als het de jaren 80 betreft.
[/Voor de jongere generatie]
Hoogachtend,
Bambufan
Oorspronkelijk geplaatst door jannest
Deze prachtige uiteenzetting van drs Bambu raakt de sentimenten van overlevers van dat verdoemde decennium genadeloos. het was zwaar kut. En die waren destijds allemaal behaard.
Maar in navolging van dr D_H moet ik wel even een positieve kant van tenminste de eerste helft van de 80's benadrukken: de vrouwen waren botergeil en iedereen deed het toen nog zonder condoom.
En we neukten als knijnen!
Ik kan me geheel vinden in Bambu's uiteenzetting v.w.b. de '80's, wat een K-tijd was dat zeg, alhoewel het, muzikaal gezien, in begin v.d. jaren '80, nog veelbelovend was met bands als The Police, The Jam, en nog wat uitzonderingen,
Bands als b.v. The Cure, Duran Duran, Culture Club (Boy George :kots: ) namen echter al gauw de boel over, en er was niet echt een uitweg, overal stonden er radio's met Adam Curry, Jeroen v. Inkel (destijds de populairste 3FM-DJ's).
Je moest het doen met een uurtje "Beton-uur" (o.i.d.) of "Vara's Vuurwerk" in de week, en op de woensdag was er de VPRO met Ron Flon Flon o.i.d., alles beter dan de standaard Radio 3. "Kink FM" en "Arrow Classic Rock" bestonden toen nog niet.
Ik moet wel toegeven dat ik bepaalde '80's muziek toch wel heel erg kan waarderen, zoals b.v. "Boys of Summer" van Don Henley, maar ook bepaalde nummers van U2 die ik in de '80's gewoon niet mooi vond, maar nu toch wel meer gaan spreken.
Kwaliteit heeft daar misschien wat mee te maken?
on topic:
Ik had via MP een PH10 en een TS10 gekocht, en gisteren zijn ze binnengekomen.
Gelijk even een bordje samengesteld en even met vriend en forumlid Robert-Gitarist naar de oefenruimte geweest om de boel te testen.
De PH10 is een leuke phaser, redelijk breed inzetbaar, moet de juiste instellingen nog wel zien te vinden.
De TS10 is gewoon een erg goeie tubescreamer, misschien nog wel iets beter dan mijn Maxon OD808.
Mijn Goudie FX 808+ blijft favoriet.
't Is wel een mooi gezicht, al die "foute" '80's kleurtjes naast elkaar, en het bedient ook nog 's erg prettig....
Leuke pedalen uit de 10 of L serie, ik heb zelf ervaring met het volgende lijstje:
SC10
MS10
ADL
BCL
STL
TS10
FC10
DS10
MT10
NB10
Ik heb er nog een paar van, vooral de ADL en BCL bevielen me erg goed en deze stonden op mijn pedalboard voordat ik switchte naar rack. De STL is een erg bruikbare tubesscreamer variant met de toegevoegde knop voor het bereik van het middengebied. De TS10 leek erg veel op de Maxon od-808 die ik ook heb gehad.
we mogen de goede dingen uit de 80's niet vergeten.. al kan ik me er niet veel voor de geest halen, behalve die behaarde spleetjes van toen..
Alhoewel: de 9 serie en de 10 serie! prima pedalen van Pearl, Yamaha, Boss (zelfs), EH enz.. de beschikbaarheid van BBD-chips maakte dat we allemaal konden flangeren en delayen en.. chorussen.. wat we in overvloed deden.
Terug naar 10:
Precies! Deze week nog een 808 en een 10 naast mekaar gehad. prijsverschil is ongeveer factor 10, geluidsverschil niet hoorbaar.. koop die dingen, het zijn vintage tubescreamers. En vintage klinkt anders dan nieuw. Ik hoor meer verschil tussen mijn maxon OD 9 en de ouwe 808.De TS10 is gewoon een erg goeie tubescreamer
Hij is eigenlijk een stuk dieper en extremer dan een smallstone of phase 90, het gaat eerder vervelen. Ik vond 'm daardoor minder breed inzetbaar, eigenlijk. En heb je m al op oorlogsvolume getest? Thuis had ik geen last, maar in de repetitie bleek ie gewoon op de achtergrond door te feesten als ie uit moest staan..De PH10 is een leuke phaser, redelijk breed inzetbaar
Wat een gezeik over de eighties...!
lichtpunt waren natuurlijk de Smiths met gitaarheld Johnny Marr.
Logisch dat ie hier niet wordt genoemd, Marr was niet van de pendalen:
The Smiths were quite a purist group, and I was a great believer in traditionalism. Just plugging a Gibson ES-335 into my trusty Fender Bassman or Twin Reverb was romantic
Mwa...
Favorieten/bladwijzers