Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 272

Discussie: Guttlin Prospect

Threaded View

Senior Member

Standaard

halsje la cabronita gefret.

Zoals vele gitaarbouwklussen, heeft iedereen zo zijn manier om te fretten.

Na al die tijd doe ik het nog steeds op deze very basic manier, gewoon omdat ik denk dat het goed werkt voor mij, al geldt hier ook het devies: oefening baart kunst.

Ik teken de slots of met een scherpe potloodpunt. Ik leg eerst een hals van een van mijn fabrieksgitaren met gewenste schaal omgekeerd op de te fretten hals en teken eerst de fretposities over.

daarna met een buigzame lat trek voorzichtig een lijntje met een stanleymes. Dit diep ik verder uit met nog enkele halen (zonder de lat als geleiding).

Dan zaag ik de slot in met een figuurzaagje. hier is het wel opletten, niet te veel kracht zetten zodat je loodrecht zaagt.

dan: hammertime. ik klop de eindjes slechts heel licht krom, net genoeg om wat extra spanning op de fret te zetten

dan knippen. best voor je de volgende fret aanbrengt. (anders krijg je bovenaan de hals je tang niet meer tussen de frets...)

Daarna vijl ik de freteindes bij, eerst vlakken aan de rand van de neck, daarna uit de losse hand onder een hoek van ongeveer 30°
    daarna gebruik een schuursponsje op de scherpe randjes weg te halen en ga met minivijltjes alle frets langs om ze smooth te vijlen.

dat lijkt iets whiskey maar het is stain waarmee ik de neck wat donkerder ga maken

Laatst gewijzigd door barno; 2 januari 2011 om 15:21

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten