erg laat, maar heb dit topic gemist.
Mooie uitslag! Dank aan de mensen die op mijn gitaartje gestemd hebben!
Hallo,
Ik heb een 1978 les Paul Thomson.
Hr Thomson uit Zaandam was de bouwer van mijn gitaar
Ik krijg niets anders als lovende opmerkingen over de sound
van deze gitaar= 2 humbuckers rosewood hout inmiddels
is er een schaller actief enkelspoelig ertussen geplaatst + kahler tremolo
Ook had hr Thomson vermeld dat de spoelen van de humbuckers
op zijn speciale manier zijn gewikkeld.
Gewicht Les Paul= =- 7 a 8 kilo
Verkeerd gepost?
Gitaren: Ibanez SZ520-QM / Ibanez RG570 / Ibanez v302
Effecten: Dunlop Crybaby / Marshall Regenerator / SHO&OCD / Ehx Metal Muff Nano / Ibanez FL-9 Flanger
Amp: Vox Ac4tv / Blackstar HT5-H + HB 1x12"
Dan is hij 2 jaar jonger en 1 kilo lichter dan de vorige 2x dat je over je gitaar begon!
http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...64#post1932764
http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...31#post2448231
Mafketel!![]()
Hmm net op de weegschaal gehad 8kilo
Maar goed dat je op zulke andere gitaren speelt
Ben dik tevreden met de les Paul Thomson, heb zelf veel reacties gehad uit publiek
met o.a. Bogerman bb opgetreden, je wilt niet weten hoe de musici
en publiek op mij afkwamen in de Pauze, wat een geweldig geluid was hun reactie.
ik zei dat komt vast van de mooie PA maar de mede musici wisten t beter als ik en hingen wel n kwartier boven de gitaar die hr Thomson had gebouwd
het is de gitaar die zo mooi klinkt , vooral de achterste element scheurt nog mooier als de gitaar van gitarist Level 42
Verder heb ik een fender jazz bass van 67 (light blue) en wss een ex Gibson 235td van Pete Townsend (gebroken hals had Thomson hersteld) een Ramirez klassiek 1980(actief element) en een Fender(kleur geel) strat plus de luxe lace sensor bj+-1997
Versterker is Music Man 50 RD +- bj1980 die doet ook veel qua scheurgeluid precies wat ik zocht
Laatst gewijzigd door eddiewisk; 9 januari 2011 om 22:08
Thomson zou zomaar de eerste Nederlandse -semi professionele- gitaarbouwer van Nederland kunnen zijn geweest. Ruim voor de Galema's en Dellens kon je zijn gitaren af en toe in de randstad tegenkomen.
Eddie, ik begrijp dat het een oom van je is dus misschien kan je wat vertellen over een stukje Nederlandse gitaarbouw historie?
Hoi Pepe
Omdat ik vaak in t verleden in een semi prof bij een band
speelde kwam ik eens 4 x per jaar of vaker bij dhr Thomson voor snaren ,afstellen enz.
Daarnaast was ik vaak in het Bim Huis te vinden bij Nedley Elstak en Arnold Dooijeweerd voor sessions, mijn interesse ging toen ook naar jazz
Ik leerde de heer Thomson kennen via een vriend van mijn vader een goeie jazz gitarist dhr Louis die in de Knil tijd naast beroeps militair ook in big bands speelde hij speelt nog steeds op Gibson semi acoust als ik me niet vergis ES 235td ach al die code nummers en bouwjaren daar heb ik niks mee.
Nou al die aardige kennissen die noem ik allemaal ooms dhr Thomson maar ik had ook het gevoel dat er meer als kennissen zijn in de wereld, Ik beschouw meneer Thomson nog steeds als mijn aardige oom die de les Paul met hart en ziel voor mij had gebouwd,met die les Paul had ik ook succes mee.
Dhr Thomson,een heel bescheiden vriendelijke man speelde in de Knil tijd ook in diverse bands in Indonesie samen met zijn broers
waarvan 1 broer destijds fantastisch mooi op zn steelguitar kon spelen.
Ik vond het gezellig bij Thomson, hij had precies een kamertje van 1mx1.50 met een tafel waar hij de gitaar repareerde of bouwde.
Daar zaten we wel uren te kletsen over gitaarbouw enzo alles deed hij met de hand ondanks zijn handicap,het was daar wel krap hoor, ook was er een schuine afdak, dus je moet oppassen dat je je hoofd niet stoot.
Tijdens de oorlog raakte ook dhr Thomson gewond,kon zijn werk niet meer doen, wel weet ik dat hij blijvend letsel aan zijn handen had en erger.
Toen is dhr Thomson ondanks zijn handicap als gitaarreparateur gestart in Zaandam , langzamerhand kreeg Thomson de opdrachten van diverse muziekwinkels in Amsterdam en werden er af en toe gitaren aangeboden meer als hobby ter reparatie , kleine zaken, hals afstellen enzo
Net als ik nu kranten doe bezorgen word je er niet rijk van .
Toen vroeg ik of hij ook een Les Paul gitaar had ,maar een die hij voor mij wil bouwen, zo kwam het dat ikdie les Paul met mn optredens nog steeds gebruikt.
Helaas is dhr Thomson jaren geleden overleden , de man waar ik groot respect voor houd, aangezien hij altijd klaarstond als er een probleem was ik heb af en toe nog wel contact met zijn dochter.
Alleen de band van Stanley van der Hoeven uit Zaandam is nog overgebleven voor zover ik weet.
Die hebben de band van hun vader opgevolgd oude rock en Indo rock muziek.
Stanley en band ( genaamd de van der Hoevens)treden af en toe wel in de buurt op, aardige jongen en vriend!
Onlangs nog bij Stanley thuis geweest waar ik ook verwend werd met lekker indische eten !
En ja zoals je aangeeft kwamen de jongere gitaarbouwers ook wel eens bij Thomson thuis.
Ook bekende topartiesten zoals Lex Bolderdijk en Jan Akkerman (Sitar enz)
Gingen wel eens hun gitaar daar af laten stellen ik zie die sitar van Jan nog steeds voor me zo een zie je niet vaak.
Weet zo niet of Jan die nog heeft.
Groeten!
Laatst gewijzigd door eddiewisk; 11 januari 2011 om 17:02
Favorieten/bladwijzers