Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 19 EersteEerste ... 910111213 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 183
    Senior Member
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)

Mijn tere zieltje heeft 'n zwak voor uwer Framus

Je kunt goed secure werken zie ik. Wat ik zou doen in jouw geval is.., langs 'n groot gerenomeerd schilders bedrijf gaan. Die hebben een hoop staaltjes en/of 'n computer programma, die exact de kleuren kunnen bepalen die je nodig zult hebben. (zet foto's op 'n usb stick) Natuurlijk zullen ze event. ook de desbeteffende lakken hebben/bestellen. En zullen je zeker ook de beste manier van werken kunnen uitleggen. (heb zelf auto-lakken 'gemaakt'...)
    Ben bang dat je anders erg veel tijd en experimenten nodig zult hebben, met miss een onbevredigend resultaat..., en dat zou zonde zijn van dit mooie project.

Zijn behoorlijk grote frets..., Jumbo frets.., neem ik aan ??

Zelf zou ik de bindingen goed afplakken.., toppie schuren en volledig "vintage" lakken.., krijg je denk ik toch wel 't beste resultaat mee.

suc6 sander
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

Senior Member

Standaard

als het nu een beetje met kleuren wil lukken word het weer een schitterende gitaar

Senior Member

Standaard

Ik heb ooit wat beschadigingen op mijn Framus Missouri bijgewerkt met een potje nitrocellulose gewoon van de bouwmarkt.

Mijn Missouri is naturel en bijna net zo geel/amberkleurig als de de jouwe (iets minder toch wel). Het kleurverschil tussen het blanke hout (lak was ook helemaal weg, hout - spruce fineer - was bijna wit) en het gelakte oppervlak was erg groot, net als bij jouw Nashville, maar de lak gaf exact de goede kleur. En verdroeg zich ook prima met de lak die er al op zat.

Ik heb de lak nog staan, zal vanavond eens kijken welke dat was.
    En dan kan ik ook wel even een foto opsnorren voor kleurvergelijk. Denk dat jouw Nashville meer amberkleurig is dan mij Missouri.

Anyway: de lak doet al heel veel denk ik.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

Standaard

Hmm, bedankt voor de tips allemaal!
    @Little Jay; je mag zeker eens kijken welke lak dat precies was dan! Als dat waar is, wordt het allemaal ietsje simpeler natuurlijk.

Wat ik me trouwens wel afvraag; de nerven van het bodyhout lijken veel donkerder dan de nerven in het "nieuwe" hout. Worden deze dan ook nog donkerder met die nitrolak? Of is het aangewezen daar toch één of andere stain op te gebruiken.
    (Misschien een beetje een nutteloze vraag bedenk ik me net; proberen en testen is weten wellicht? )

NB: De frets zijn inderdaad jumbo frets, maar toch iets plattere dan normale jumbo's. Verder zijn ze wel in hele goeie staat voor zo'n oude gitaar. Amper fretwear, en kunnen nog wel even mee.

Standaard

Op mijn nashville zitten hele dunne fretten. Zou het kunnen zijn dat die van jou een refret heeft gehad?

Senior Member

Standaard

Zoals beloofd: op mijn Framus heb ik nitrocelluloselak van Ceta Bever gesmeerd, kleur: blank.

Standaard

@Forsure; zeker weten geen refret bij deze. De fretbinding zit er nog overal perfect op, en de topkam is ook nog origineel en op dezelfde hoogte als de frets.
    Wat ik bedoelde was dat dit vrij bréde frets zijn, geen hoge. (Ik dacht dat jumbo's gewoon ook in plattere versies bestonden?)
    Hoe dan ook, het zijn nog steeds de originele frets. Maar ik vind ze persoonlijk breder lijken dan heel wat andere vintage gitaren. Maar dat is misschien gezichtsbedrog of zo.

@Jay; Bedankt voor de tip! Daar ga ik eens naar op zoek dan!
    Maar je zegt dat het blanke lak is? En toch heeft het het hout zo amberkleurig verkleurd? Hebben we het hier dan wel over een dirécte verkleuring, of over een verkleuring na verloop van tijd?
    Als ik "blanke lak" hoor, zou ik namelijk niet direct verwachten dat het het hout ook direct kleurt?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sanderltd Bekijk bericht
    @Jay; Bedankt voor de tip! Daar ga ik eens naar op zoek dan!
    Maar je zegt dat het blanke lak is? En toch heeft het het hout zo amberkleurig verkleurd? Hebben we het hier dan wel over een dirécte verkleuring, of over een verkleuring na verloop van tijd?
    Als ik "blanke lak" hoor, zou ik namelijk niet direct verwachten dat het het hout ook direct kleurt?
    Jazeker, wel degelijk blank, maar dat heeft kennelijk van zichzelf al een erg gele/amberkleurige tint. Dus direct uit de pot, niet na verloop van tijd!

Standaard

Hmm, klinkt goed dan! Ik ga er eens naar op zoek.

Standaard

Verdorie, ik lees net dat Cetabever geen nitrocellulose lakken meer mag verkopen... Althans officieel.
    Op de website bieden ze alleen nog maar watergedragen lakken aan. Maar ik las hier op het forum dat er via via nog wel potjes te krijgen zijn. Maar waar?

Ik vrees dat ik dus maar moet gaan zoeken naar een alternatief. Ik zal alvast genoeg te doen hebben in de vakantie dus!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten