Ik kom even inhaken.

Bij laatste optreden was er een geluidsman die ruim de tijd aan het nemen was om ons te soundchecken en liet er zelfs zijn eten bijna een half uur voor koud worden! ik stond er een beetje van te kijken want bij het optreden hiervoor weigerde de geluidsman daar van zijn stoel te komen totdat hij eten had gehad. Terwijl al eerder was aangekondigd dat het eten later zou komen... maar goed

ik had een full stack voor de verandering: 2 marshall 1960, vintage versie. Dus ik had ze aangesloten maar niet de volumeknop van mn 50/50 buizen eindversterker aangepast terwijl ik normaal altijd over een enkele kab speel... lekkere binnenkomer dus.
Dus ik pas mijn volume aan, draai me om en krijg een duim omhoog. Mooi. Dan valt me ineens op dat er een gigantische bak galm uit komt (ik had het inderdaad een beetje omhoog gedraaid de dag ervoor en de instellingen per ongeluk opgeslagen op mn tc electronic)
dus, dat ook snel aangepast maar ik was lekker bezig

Daarna, ik sta een beetje te spelen. Wat lage akkoorden, wat hoger... paar melodietjes, korte shred. Ik denk nog: ze klinken nog best goed die cabs, staat de geluidsman in een keer naast me.
"Ja, hier klinkt het wel goed... maar in de zaal mis ik echt een beetje body" zegt ie.
Dus ik (yes, draadloos) het podium af en inderdaad... vrij schel, wel genoeg sublaag maar toch ielig ofzo.
"Euhmmm... we gaan maar eens aan de knoppen van je versterker draaien" zegt hij dan.
dus ik reageer: "maar als het op het podium toch goed klinkt?"
hij weer: "nee, wat er uit je versterker komt is niet te vergelijken met hoe het uitversterkt in een grote zaal klinkt. Op jouw slaapkamertje klinkt het misschien goed, maar hier is heel anders."

Ik probeer nog een opmerking te maken over de plaatsing van de mics, maar hij was al zo behulpzaam geweest. Dus ik dacht: laat hem zn gang maar gaan, misschien tovert hij wel een gigantisch lekker geluid uit mijn versterker en dan ben ik ook blij.

Dat was wellicht een kleine vergissing... ik heb een mesa quad en de beste man begon al meteen de grafische eq te verschuiven voor mijn clean kanaal ipv wat ik voor lead gebruik. Toen hem duidelijk was dat het twee kanalen per 'horizontale channel strip' zeg maar waren, dook hij op de treble, bass en mid knoppen van het juiste kanaal.
Maar bij mesa (de Quad iig) werken deze knoppen anders dan bij de meeste andere amps. Dus het ging helemaal nergens over...
Toen ging hij maar aan de haal met de 'lead drive', de distortion. Hij draaide hem terug van 7 naar 3.
"Ja. Speel nu maar."
"Veel beter, hier komt het er misschien niet helemaal uit. Maar ga maar eens in de zaal staan."

Ik spring weer van het podium af en... tja, hij had wel een beetje gelijk. Op de een of andere manier had ik iig een stuk meer distortion uit de speakers van de zaal dan uit de versterker. Toch was het nog een beetje weinig, ik miste wel wat agressie zeg maar. Die lead drive mocht dan toch weer wat omhoog... nadat de bassist zei: "het klinkt hier een stuk beter dan op het podium, daar klink je echt ruk" besloot ik dat het maar tijd was om de soundcheck af te ronden en te gaan eten.

Later die avond traden we op en ik hoop echt dat het geluid in de zaal beter was dan op het podium... gevoel alsof ik constant de volumeknop van de gitaar niet helemaal open had staan. Stel je voor: een rustige opbouw van drums en dan, een normaal gesproken, brullend E powerchord die de zaal in wordt gestuurd. Maar die nu niet eens meer genoeg sustain heeft om het tot de helft van de volgende aanslag te redden.
Ik had niet gedacht dat het andere geluid zo'n groot effect zou hebben op mijn spel, maar ik heb niet lekker gespeeld.

Die lead drive gaat vandaag toch weer omhoog. Dit moet toch ook met mic plaatsing op te lossen zijn? Ik heb er eerlijk gezegd niet echt op gelet maar wellicht dat hij bij beide cabs (2x sm57) de mic recht op de cone had staan ofzo?

sorry voor het lange verhaal