Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 24
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    31.867

    Standaard

    Wat Euro zegt, als ik slag speel als onderdeel van de backing lock ik in op de snaar, daar waar de tel zit. Je kan dan vrij gemakkelijk met syncopen het accent verleggen, up en downstrokes door elkaar heen en desnoods triolen of sextolen want je komt met die snaar altijd weer uit op de tel.

    Normaal gesproken zijn upstrokes op de halve tel in een snel tempo niet te doen als je niet oefent en op de 1 locked, je gaat er beslist uit. Je kan natuurlijk ook andersom denken, de downstrokes als 1 zien alleen sla je hem niet aan.
    Maar je moet er wel even voor gaan zitten wil het soepel gaan, een lastige solo is doorgaans makkelijker onder de knie te krijgen.

  2. #12

    Standaard

    inderdaad, vooral goed luisteren

    maar het licht er echt aan wat je begeleid,
    en wat voor stijl tempo etc.
    maar in elke stijl gaat het vooral om timing,
    misschien heb je nog wat aan wat tips

    als je in een band speelt vaak weinig spelen
    als je alleen een solo begeleid wil je graag een duidelijke timing gebruiken
    het is dan ook leuk om een baslijn onder je akkoorden te spelen

    voor in een band kan je bijvoorbeeld modale patronen uitzoeken voor elk akkoord, kwartenklanken zijn bijvoorbeeld echt te gek
    dat werkt wel het beste in een band omdat de baslijn je positie gaat bepalen en zo de voicings

    je kan ritmische motieven gebruiken om over de maten heen te spelen

    goeie basic rule als je met 2 tegelijk akkoorden speelt is om een staccato motief te spelen en langere noten waar ruimte is

    goeie tip om op het goeie moment te dempen is om een toonladder te spelen in hele noten op het laagst mogelijke tempo en je timing te houden aan de hand van de klank (werkt het beste op een piano vanwege dat lichte stemmings verschil in de noot)

    ik ben trouwens wel uit gegaan van improvisatie,
    maar in een ander geval gaat het nog steeds om de timing
    prs custom 24 '88
    Epiphone zephyr '53

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ah, ik zie al waar rpl en ik uit elkaar gaan.
    Ik heb het over de rechterhand, voor rpl is slaggitaar vooral je linkerhand.

    Ik hou het op rechts eerlijk gezegd.
    Vind eigenlijk dat het een combinatie van beide handen is. Dempen is misschien wel de meest onderschatte techniek op gitaar. Dat kan met beide handen, en voor lekkere slagpartijen moet je uiteindelijk alle verschillende manieren beheersen. Het enige wat misschien nog meer onderschat wordt dan dempen is slaggitaar.

    Als ik mensen slagpatroontjes uitleg betrap ik mezelf er altijd op hoeveel dingetjes ik onbewust doe, die als je ze weglaat, de partij gelijk heel anders laten klinken. Dingen waarvan ik denk dat ze simpel zijn, blijken als je echt kijkt wat je allemaal doet nog behoorlijk complex te zijn. Om nog te zwijgen van alle verschillende stijlen om slag te spelen, al dan niet met plectrum. Of de beheersing die je nodig hebt om het een beetje subtiel te doen.

  4. #14

    Standaard

    Let even op het intro, het akkoordenpatroontje wat hier op orgel gespeeld wordt op gitaar spelen is trouwens ook een goede oefening

    http://www.youtube.com/watch?v=j3pjHgjiXIU Focus Sylvia live, waanzinnig stukje slaghand van Akkerman

    Dit soort simpele singlenote patroontjes strak leren spelen helpt je ook met het spelen van slaggitaar

    http://www.youtube.com/watch?v=N1tTN-b5KHg Sledgehammer van Peter Gabriel.

    En dit soort partijen oefenen
    http://www.youtube.com/watch?v=JOD-M7WZkZQ Sex Machine James Brown

    Kampvuurbegeleiding op akoestisch ook gewoon doen.

    En dit soort slaggitaar is ook een vak apart, net als bv. Freddie Green stijl.
    http://www.youtube.com/watch?v=aPW3y...eature=related

  5. #15

    Standaard

    Misschien handig voor specifieke tips als TS kan aangeven wat voor stijl slaggitaar hij wil oefenen. Flamenco is tenslotte een compleet andere wereld dan kampvuurliedjes of funk. Elke stijl heeft dan ook nog eens zijn eigen akkoordvormen.

    Zowel voor slag met de hand, als met plectrum is het goed krijgen van je up en down strokes van essentieel belang. Dat is misschien wel het eerste waar je aan kunt werken. Ook al speel je niet alle slagen, in principe probeer je zoveel mogelijk in 8sten of 16e up en down consequent af te wisselen. Komen er triolen tussen wordt het wat lastiger (zoals in het intro van Sylvia). Begin eenvoudig met 8ste noten met up down up down, en ga dan soms een slag weglaten. Afhankelijk van de stijl sla je de slag wel, maar met gedempte snaren, of raak je de snaren niet. De up down cadens moet wel consequent doorgaan. Moet bv de tweede downstroke stil zijn, maak je de beweging wel, maar over de snaren heen, zonder ze te raken. Je hoeft trouwens ook niet elke slag alle snaren te raken. Probeer maar eens op de downstrokes vooral de bassnaren en op de up strokes voor de hoge snaren.

    Sommige stijlen werken trouwens beter als je alleen up of downstrokes gebruikt.
    Laatst gewijzigd door Harald; 10 december 2010 om 10:50

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Vind eigenlijk dat het een combinatie van beide handen is. Dempen is misschien wel de meest onderschatte techniek op gitaar. Dat kan met beide handen, en voor lekkere slagpartijen moet je uiteindelijk alle verschillende manieren beheersen. Het enige wat misschien nog meer onderschat wordt dan dempen is slaggitaar.
    Sowieso vergeten muzikanten vaak dat timing niet alleen is wanneer een noot begint, maar ook wanneer-ie ophoudt.

  7. #17

    Standaard

    +1 (zoals ook in mijn eerste post)

    En in het verlengde daarvan. Het is moeilijker een strak ritmepatroon met goedgeplaatste rusten te syncoperen dan door alleen de syncopen met een akkoord te raken.

    probeer maar es
    1-ne-2-je-3-je-4-e-1-ne-2-je-3-je-4-e-1-ne-2-je-3-je-4-e-1-ne-2-je-3-je-4-e
    x-x - x-x -x-x -x-x-x-x -x-rust-x - x-x-x-x - x-x -x-x -x-x-x-x - x-rust-x-x

    enz
    Dus op een achtste syncoop een goedgeplaatst gat regelmatig te laten vallen.
    Dus niet alleen de accenten oefenen.
    Als je dat met de ritmesectie goed kan, kun je dus een bepaald woord in de zang in een "gat" leggen. Of een polyritme met elkaars accenten versterken. enz
    OM accenten in elkaars partijen heenspelen wordt heeeeel weinig gedaan. Meestal weten bandleden van elkaar al niet eens wanneer anderen een lickje/fill of andere toevoeging geplanned hebben.

    Triolenfeel afwisselen met recht. Latin congabreaks naspelen, goed inoefenen en op instrumentale stukjes waar plaats is als variatie toevoegen. enz
    Laatst gewijzigd door showband; 10 december 2010 om 13:25
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Luisteren naar de ' meesters', deze bvb.

    http://www.youtube.com/watch?v=2Kve_N8rmmQ
    Even off topic, maar 'best cowbell ever' En een heerlijke gitaarpartij. Keith snapt hoe je tegelijkertijd begeleidt en soleert. (Net als Jaco Pastorius op Don Juans reckless daughter van Joni Mitchell dat op bas doet) Ze versnellen trouwens wel enorm in dit nummer...
    Laatst gewijzigd door Harald; 10 december 2010 om 14:30

  9. #19

    Standaard Slaggitaar

    Hi
    Ik ben het met een flink aantal van de geopperde zaken eens. Ik ben alleen van mening dat een aantal posters zich sterk focussen op de techniek. Da's mooi, maar het inzicht dat de sinpelste dingen vaak het moeilijkst zijn om te doen kan hier helpen.

    Als ritme gitarist maak je deel uit van de ritme sectie, dus is het vreselijk belangrijk dat je je afvraagt wie de meest vaste ritme factor is in je band.
    Is dat de drummer, dan richt je spel zich vooral daarop en dan heeft de bassist meer ruimte voor wat versiersels. Niet teveel als ie verstandig is.

    Zit je in de Who, waar de bassist zorgde dat de zaak overeind bleef, dan richt je je met je ritme gitaar op het spel van de bassist. En de zaak staat als een huis.

    Ikzelf ben van voor de Beatles dus meer down strokes dan upstrokes en ik zal niet zeggen dat dat ideaal is. Verre van. Maar zelfs John Foggerty deed meer op de eerste tel qua accent dan op 2 en 4.

    Ik zou zeggen; Pak de grootste gemene deler van alle tips en kijk wat het lekkerste klinkt. Een goede ritme gitarist is een gezichts bepalende factor voor het geluid van het totaal. Ik hoop dat dat nog normaal Nederlands is, maar je snapt zeker wat ik bedoel.

    Succes.
    Vriendelijke groet,
    Gus

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    Harmelen
    Berichten
    2.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Hi
    Ik ben het met een flink aantal van de geopperde zaken eens. Ik ben alleen van mening dat een aantal posters zich sterk focussen op de techniek. Da's mooi, maar het inzicht dat de sinpelste dingen vaak het moeilijkst zijn om te doen kan hier helpen.

    Als ritme gitarist maak je deel uit van de ritme sectie, dus is het vreselijk belangrijk dat je je afvraagt wie de meest vaste ritme factor is in je band.
    Is dat de drummer, dan richt je spel zich vooral daarop en dan heeft de bassist meer ruimte voor wat versiersels. Niet teveel als ie verstandig is.

    Zit je in de Who, waar de bassist zorgde dat de zaak overeind bleef, dan richt je je met je ritme gitaar op het spel van de bassist. En de zaak staat als een huis.

    Ikzelf ben van voor de Beatles dus meer down strokes dan upstrokes en ik zal niet zeggen dat dat ideaal is. Verre van. Maar zelfs John Foggerty deed meer op de eerste tel qua accent dan op 2 en 4.

    Ik zou zeggen; Pak de grootste gemene deler van alle tips en kijk wat het lekkerste klinkt. Een goede ritme gitarist is een gezichts bepalende factor voor het geluid van het totaal. Ik hoop dat dat nog normaal Nederlands is, maar je snapt zeker wat ik bedoel.

    Succes.
    Vriendelijke groet,
    Gus
    Ons aller gewaardeerde slaggitarist Keith noemde het ooit al: Gecontroleerde bijgeluiden.

    Veel naar hem luisteren wil ook wel eens helpen!
    Het leven is wel leuk! Make your own point.. to point!!
    www.giablo.nl Modificaties en onderhoud.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top