Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 7 EersteEerste ... 567
Weergegeven resultaten: 61 t/m 69 van 69

Discussie: Eerst drums opnemen

  1. #61

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn Bekijk bericht
    Dit illustreert heel mooi wat ik bedoel . 'Meerwaarde qua feel' is een romantische vertaling van 'mijn drummer kan geen tempo vasthouden'. Dan werkt een click uiteraard niet en zonder click valt het minder op, maar zullen de tempowisselingen wel nog erger zijn. Op click spelen is dus niet moeilijker, je valt gewoon eerder door de mand. Excuses, maar nu moest ik echt even demystificeren .

    Vergelijk het met gitaar: je kan valse noten blue notes noemen, maar alleen als ze ook zo bedoelt zijn, anders is het gewoon vals . Een gitarist die z'n techniek niet beheerst roem je toch ook niet om z'n 'meerwaarde qua melodische feel'? Dat een gitaar frets heeft, helpt natuurlijk... Misschien is het bij bijv. een cello anders? Iemand?
    Als ik de 12 bar blues band live hoor spelen schommelt het tempo, maar het stoort me niet. Eén van de leukere bluesbands in Nederland die volgens mij niet tegen een click zouden kunnen spelen als hun leven ervan afhangt. Dat rammelen hoort er bij hun bij, net als bv. bij de Stones. Als je daarop moet overdubben is dat gewoon moeilijker, dan als je je partij gelijk met de drummer meespeelt, juist door de schommelingen. Het gaat er niet om om de schommeling eruit te halen, maar je pakt het als je met iemand meespeelt moeiteloos op, tenzij het ritmegevoel van die muzikant echt gewoon veel te slecht is. Zoals Erwin al aangeeft, is de drummer waar Erwin het over heeft iemand waar hij graag mee speelt. Dat heeft vast een reden. Maar die schommelingen meelopen vanaf een harddisk is gewoon lastiger, dan moet je het gaan onthouden. Je voelt het dan nl. niet aankomen, terwijl je dat met live meespelen wel kunt aanvoelen.

    Noem het ESP, intuitie, whatever... Ik heb het ook meegemaakt dat ik gewoon wist dan onze bassist een andere toon ging spelen dan de bedoeling was, en dat ik half onbewust, maar echt opzettelijk, en wetende dat het nummer eigenlijk anders moest, die foute change gewoon maar gelijk meespeelde. Je kent elkaar, maar het werkt (iig voor mij) niet in de vertraging

    Daarnaast heb je nog het op elkaar inspelen bij improvisaties, en kleine veranderingen in de partij.

    Een clicktrack is geen oplossing voor muzikanten die niet maatvast zijn. Het enige wat je voorkomt is dat het tempo op het eind van de track niet ineens 2 * zo snel is. Daartussen wordt er gewoon nog steeds geschommeld. Je corrigeert gewoon vaker op kleinere fouten. Maar je corrigeert nog wel. Alsof je ritmegevoel kan aanzetten met een metronoom of clicktrack. Daarvoor moet je tijden met zo'n ding oefenen. En tegen de tijd dat je relaxt met een clicktrack speelt kun je zonder click ook een partij zo inspelen dat de overdubs geen probleem zijn.

    Re frets, op een perfect gestemde en afgestelde gitaar kun je prima vals spelen, zelfs zonder dat je bends speelt. Gewoon een kwestie van lekker hard knijpen. Op een instrument zonder frets is het gewoon anders vals. Wel een groot verschil dat cellisten en violisten als ze het goed leren van het begin af aan goed leren luisteren naar toonhoogte. De meeste gitaristen hebben niet eens in de gaten dat je ook binnen akkoorden vaak nog subtiel bijstemt onder het spelen.

  2. #62
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.601

    Standaard

    Improvisaties zul je vooral bij blues en aanverwante stijlen tegenkomen, maar lijkt me voor metal niet echt een issue. Daar zitten de partijen zo strak in elkaar dat improvisatie bijna niet mogelijk is. Tenminste, dat vermoed ik. Wellicht dat Michael dit kan beamen danwel tegenspreken...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #63
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.730

    Standaard

    Bij blues, jazz, soul en dergelijke vind ik het prima als er een wave door het nummer gaat, maw dat het bijvoorbeeld bij het refrein wat versnelt en bij de coupletten dan weer wat terugneemt in tempo. Als je op een click speelt begin je met bijv 120 bpm en je eindigt met 120 bpm en alles daar tussen is ook 120 bpm. Dat is niet altijd gezellig. Uiteraard kun je een beat programmeren met tempowisselingen, maar het blijft moeilijk. Ik ken tot nogtoe maar één drummer die alles op een click speelt terwijl je dat absoluut niet kunt horen. Want vaak hoor je al snel dat er op een click wordt gespeeld.

    Ik heb eens met een muzikant gewerkt die zijn droom ging waarmaken, alles zelf doen en we deden het met een geprogrammeerde click, inclusief tempowisselingen. Hij was gitarist/bassist/zanger/keyboardspeler en op de laatste plaats drummer, dus de drums zou hij in het laatste stadium doen.

    En dat viel hem vies tegen, maw, dat lukte hem totaal niet en hij schrompelde als een zielig hoopje in elkaar. We hebben toen Kim Weemhof gebeld (was ooit drummer bij Candy D.), een geweldige drummmer en die wilde het wel voor hem doen. Ik heb toen op een leeg spoor aanwijzingen opgenomen als: tempowisseling, twee drie vier.

    Hij was in een paar uur klaar en zette een geweldige drumpartij neer voor die jongen, met geweldige fills en breaks. Dat zijn drummers die zeer gewend zijn om op click te spelen en daar geen enkele moeite mee hebben.

    Zo en nu kruip ik weer onder mijn huis, caveman noemt mijn vrouw me tegenwoordig.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.601

    Standaard

    Onze oude drummer was zo strak, daar konden we achteraf een click overheen draaien (160 bpm), en dat bleef van begin tot eind kloppen. Kijk, dan heb je het ergens over.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #65

    Standaard

    Dat de blues mensen 'live' opnemen beter vinden, ligt eraan dat ze die schommelingen fijn vinden. Het zou dan absurd zijn ze op click te laten inspelen. Die schommelingen zijn een product van de band, niet van de aparte muzikanten, dus dan moet je idd samen inspelen (kortom, in het geval van Erwin is niet de drummer maar de opname leider fout, hij had in moeten grijpen en die click uit moeten zetten of hem 1000X opnieuw laten inspelen). Roepen dat de feel beter is zonder de click bij iemand die niet met een click mee kan spelen zou hilarisch zijn als het niet van fundamenteel onbegrip getuigde.

  6. #66

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Onze oude drummer was zo strak, daar konden we achteraf een click overheen draaien (160 bpm), en dat bleef van begin tot eind kloppen. Kijk, dan heb je het ergens over.
    Ik ben jaloers, maar ben blij dat die mensen bestaan.

  7. #67

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn Bekijk bericht
    Dat de blues mensen 'live' opnemen beter vinden, ligt eraan dat ze die schommelingen fijn vinden. Het zou dan absurd zijn ze op click te laten inspelen. Die schommelingen zijn een product van de band, niet van de aparte muzikanten, dus dan moet je idd samen inspelen (kortom, in het geval van Erwin is niet de drummer maar de opname leider fout, hij had in moeten grijpen en die click uit moeten zetten of hem 1000X opnieuw laten inspelen). Roepen dat de feel beter is zonder de click bij iemand die niet met een click mee kan spelen zou hilarisch zijn als het niet van fundamenteel onbegrip getuigde.
    Zijn we het af en toe toch eens

  8. #68
    Moderator
    Geregistreerd
    30 juli 2010
    Locatie
    Rotterdam-Zuid
    Berichten
    10.444

    Standaard

    Ik hou meestal wel van die lichte tempowisselingen, zeker als die bewust worden gespeeld.
    Ik heb ooit in een stuk waar dat behoorlijk inzat, maar waar toch alles apart werd opgenomen (Ik kan maar 1 instrument tegelijk spelen) en waar bovendien wat lastige stops in zaten, hier en daar flarden klik opgenomen. Dus in een break, precies op de stop de klik starten, en na twee maten weer uit, dat soort dingen.

  9. #69
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Fryslân
    Berichten
    1.026

    Standaard

    Leuk linkje voor de koude winteravonden

    clicktrack

    Have fun!
    No Wuckin Furries
    Band: www.hellbike.nl
    4 Sale : ff niks te koop
    www.hotwiel.nl

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top