Als ik de 12 bar blues band live hoor spelen schommelt het tempo, maar het stoort me niet. Eén van de leukere bluesbands in Nederland die volgens mij niet tegen een click zouden kunnen spelen als hun leven ervan afhangt. Dat rammelen hoort er bij hun bij, net als bv. bij de Stones. Als je daarop moet overdubben is dat gewoon moeilijker, dan als je je partij gelijk met de drummer meespeelt, juist door de schommelingen. Het gaat er niet om om de schommeling eruit te halen, maar je pakt het als je met iemand meespeelt moeiteloos op, tenzij het ritmegevoel van die muzikant echt gewoon veel te slecht is. Zoals Erwin al aangeeft, is de drummer waar Erwin het over heeft iemand waar hij graag mee speelt. Dat heeft vast een reden. Maar die schommelingen meelopen vanaf een harddisk is gewoon lastiger, dan moet je het gaan onthouden. Je voelt het dan nl. niet aankomen, terwijl je dat met live meespelen wel kunt aanvoelen.
Noem het ESP, intuitie, whatever... Ik heb het ook meegemaakt dat ik gewoon wist dan onze bassist een andere toon ging spelen dan de bedoeling was, en dat ik half onbewust, maar echt opzettelijk, en wetende dat het nummer eigenlijk anders moest, die foute change gewoon maar gelijk meespeelde. Je kent elkaar, maar het werkt (iig voor mij) niet in de vertraging
Daarnaast heb je nog het op elkaar inspelen bij improvisaties, en kleine veranderingen in de partij.
Een clicktrack is geen oplossing voor muzikanten die niet maatvast zijn. Het enige wat je voorkomt is dat het tempo op het eind van de track niet ineens 2 * zo snel is. Daartussen wordt er gewoon nog steeds geschommeld. Je corrigeert gewoon vaker op kleinere fouten. Maar je corrigeert nog wel. Alsof je ritmegevoel kan aanzetten met een metronoom of clicktrack. Daarvoor moet je tijden met zo'n ding oefenen. En tegen de tijd dat je relaxt met een clicktrack speelt kun je zonder click ook een partij zo inspelen dat de overdubs geen probleem zijn.
Re frets, op een perfect gestemde en afgestelde gitaar kun je prima vals spelen, zelfs zonder dat je bends speelt. Gewoon een kwestie van lekker hard knijpen. Op een instrument zonder frets is het gewoon anders vals. Wel een groot verschil dat cellisten en violisten als ze het goed leren van het begin af aan goed leren luisteren naar toonhoogte. De meeste gitaristen hebben niet eens in de gaten dat je ook binnen akkoorden vaak nog subtiel bijstemt onder het spelen.
Favorieten/bladwijzers