Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 25 van 64 EersteEerste ... 15232425262735 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 241 t/m 250 van 632

Standaard

Hier mijn "martelwerktuig" voor b.v. een top te verlijmen.

Je laat het kader zakken op de body en zet er wat spanning op met de 4 moeren op de hoeken. In de metalen strips is draad voor de boutjes getapt. Vervolgens draai je van binnen naar buiten de boutjes aan, en herhaal dit totdat alles lekker op spanning staat.

Sommigen hier vinden de pers "over the top" maar ik vind het erg gemakkelijk werken. Zeker voor kromme dunne topjes, fineer e.d. is het ideaal. Er zijn vast makkelijkere methodes maar waarom makkelijk als het ook moeilijk kan Mijn pa kwam met het idee dus de eer is aan hem.
    MdC-Guitars

Standaard

Het lijkt me dat de lijm droog is voor je de tijd krijgt om alle boutjes aan te trekken. Wanneer je trouwens één van die boutjes opspant, komen deze ernaast -op dezelfde metalen lat- dan weer niet los te staan?

En toch vind ik het een niet onaardige uitvinding die wellicht bij sommige doeleinden best van pas kan komen..

Pluim voor je pa!

Tee.
    Tee.

Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Het lijkt me dat de lijm droog is voor je de tijd krijgt om alle boutjes aan te trekken. Wanneer je trouwens één van die boutjes opspant, komen deze ernaast -op dezelfde metalen lat- dan weer niet los te staan?

En toch vind ik het een niet onaardige uitvinding die wellicht bij sommige doeleinden best van pas kan komen..

Pluim voor je pa!

Tee.
    Je hebt tijd zat, binnen 3 minuten heb je de boel opgespannen. Je moet idd wel kijken dat de boel op spanning blijft maar je kan ook de boutjes net aandraaien en vervolgens het kader nog wat opspannen. Ik heb het getest en het werkt echt goed. Wat ik misschien nog wel ga doen is over de lengte in het midden een extra balkje schroeven zodat de strips niet kunnen doorbuigen.
    MdC-Guitars

Senior Member
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)

Post Schuren en slijpen

Omdat ik nogal wat te schuren heb i.v.m. mijn zelfbouw project, kwam dit idee in me op. Het is natuurlijk aan beide kanten bruikbaar met b.v. verschillende korrel.

Heb hier veel plezier van gehad met bracings maken/vormen en van alles en nog wat op het gebied van schuren/slijpen. Heb b.v. ook hiermee de hoek v.d. Florentine cutaway op scherp gezet.

Je haalt de steen er vanaf en legt die op de achterzijde v.e. vel schuurpapier en trek het lijntje er omheen. De bevesigings moeren v.d. steen heb je zo los, stelt nie veel voor!

Heb ook nog 'n extra beugel gemaakt om het slijp-steun beugeltje terug te monteren aan de machine indien nodig.

Zet de stofzuiger maar vast klaar...

>>Ter aanvulling van dit schuursysteem EXTRA WAARSCHUWINGEN; <<
    Dit schuursysteem brengt risico's met zich mee. Ga hier altijd zorgvuldig mee om! Onderschat dit niet !!
    Zie commentaar van loose-fur en dat van mijzelf om 15:37u.
    > Gebruik altijd leren (tuin)handschoenen en gezichts bescherming zoals een bril. Er kunnen stukjes hout en schuurpapier en steengruis in het rond vliegen !
    > Klem de machine GOED vast aan de werktafel met desbetreffende klemmen en pas op voor de netsnoer !
    Bezint eer ge begint !

Het inzagen van de blokrandjes is ook 'n vak apart. Toen de cursusleider me uitlegde hoe ik dat moest doen dacht ik bij mezelf; Fo'get about it !!
    Werd al nerveus van het idee alleen al... je moet er NET NIET doorheen zagen... ja ja .., m'n neus!

Na wat rondsnuffelen.., dit gefabriceerd,

De "inzaag plaatjes" links, zijn ongeveer 2mm dik en die zaag je dus zodanig diep in (met ijzerzaag) tot de gewenste inzaag hoogte van de blokrandjes, wat +/- 0,5mm zal zijn.

De zwarte stift streepjes zijn cm. aanduidingen zodat je kunt zien waar je zijn moet met inzagen.., meestal is dit om de cm. Die kun je dus zowel links als rechts v.d. plaatjes zetten.
    De breedte heb ik afgesteld op 15mm en zou natuurlijk met z.g.n. afstelplaatjes, waar sleufjes ofzo inzitten, nog idealer zijn.

De 4 rechter plaatjes zijn geleidings plaatjes, om het in te zagen latje zo stabiel mogelijk te laten liggen. Die zou je event. extra kunnen vehogen ter stabiliteit.

In de diagonale verstekbak sleuf heb ik nog 'n extra passend "afdek plaatje" gestoken(niet op foto zichtbaar), om het latje naar beneden gedrukt te houden, zolang je nog aan het begin v.h. proces zit.

Voor event. vragen > PM

Veel plezier ermee.
    Laatst gewijzigd door BLUEWEY; 19 november 2010 om 16:25 Reden: EXTRA WAARSCHUWINGEN
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

Standaard

Slijpen op de zijkant van een slijpsteen gebeurt wel vaker, Bleuwey, dat kan mijn inziens ook niet zoveel kwaad omdat je, wanneer je een boortje of iets dergelijks gaat scherpen, ook niet zoveel kracht zet. Grotere krachten op zo'n steen zetten, zoals bij het schuren van hout, wordt echter ten stelligste afgeraden, iedere fabrikant verbiedt het zelfs. Bovendien ben je bij dit schuurwerk bijna verplicht om zonder beschermkappen rond je steen te werken. Ooit zo'n steen bij 3000 tr/min aan stukken zien vliegen? Ik wel. Geeft lekker spektakel (zelfs mét beschermkap).

Bedoel je dat je bij het inzagen van de blokranden met je houtzaag telkens tot op de metalen plaatjes zaagt? Ja? Hoe is het na één zo'n latje met de tanden van jouw zaag gesteld?
    Ik doe het gewoon zo: Op de zijkant van een zaagblad span ik een latje vast dat als dieptestop dient bij m'n verstekbak. Op de binnenzijde van de bak zet ik een streepje op ongeveer 6 mm van de zaagsnede, hoef ik het latje telkens maar op te schuiven tot bij dit streepje om een nieuwe zaagsnede te zetten..

Tee.
    Tee.

Senior Member

Standaard

Bij LMI hebben ze een nieuw model kantenbuiger.
    Ziet er goed uit, maar erg duur.
    Die cantilever arm vind ik wel slim, scheelt een hoop gepruts.
    Misschien een inspiratie voor iemand die er nog een wil bouwen.
    http://www.lmii.com/CartTwo/thirdpro...ending+Machine
    Gitaarbouwersmeeting dus niet op 25 oktober 2025 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

Senior Member
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Slijpen op de zijkant van een slijpsteen gebeurt wel vaker, Bleuwey, dat kan mijn inziens ook niet zoveel kwaad omdat je, wanneer je een boortje of iets dergelijks gaat scherpen, ook niet zoveel kracht zet. Grotere krachten op zo'n steen zetten, zoals bij het schuren van hout, wordt echter ten stelligste afgeraden, iedere fabrikant verbiedt het zelfs. Bovendien ben je bij dit schuurwerk bijna verplicht om zonder beschermkappen rond je steen te werken. Ooit zo'n steen bij 3000 tr/min aan stukken zien vliegen? Ik wel. Geeft lekker spektakel (zelfs mét beschermkap).

Bedoel je dat je bij het inzagen van de blokranden met je houtzaag telkens tot op de metalen plaatjes zaagt? Ja? Hoe is het na één zo'n latje met de tanden van jouw zaag gesteld?
    Ik doe het gewoon zo: Op de zijkant van een zaagblad span ik een latje vast dat als dieptestop dient bij m'n verstekbak. Op de binnenzijde van de bak zet ik een streepje op ongeveer 6 mm van de zaagsnede, hoef ik het latje telkens maar op te schuiven tot bij dit streepje om een nieuwe zaagsnede te zetten..

Tee.

Oke.., even ter verduidelijking;

Metaal slijpen op de zijkant v.e. slijpsteen is uberhaupt al af te raden, zoals in de gebr.aanw. van de machine al staat aangegeven en dat zou ik persoonlijk ook NOOIT doen, maar zonder beschermkappen TEN STRENGSTE af te raden!! Zondermeer levens gevaarlijk!!
    Steen kan idd. uit elkaar klappen en in "duizenden" stukken om je oren vliegen op 'n manier..., da wil je nie weten !!

Maar.., dit zie je mij ook nergens beweren wel te doen. Zoals je ziet afgebeeld en vermeld, gebruik ik de slijpsteen machine als schuurmachine, nogal logisch puur voor het schuren van hout wat ik te bewerken heb, MITS veiligheids normen in acht nemend. Maar dat moet je altijd al doen als je met machines werkt.
    Door middel van de zijwaartse druk op de stenen/machine tijdens het schuren remt de machine al een beetje af naarmate de druk toe neemt.
    En eerlijk = eerlijk.., je kunt natuurlijk gelijk hebben dat mijn systeem risico's met zich meebrengt, dus goed dat je daar extra voor waarschuwd !

Zal nog wat extra waarschuwingen bij die slijp/schuurmachine zetten. Was tijdens plaatsing afgelopen nacht al erg laat, zodoende.., Thanx anyway !

Wat jouw reactie op dat inzagen v.d. blokrandjes betreft;
    Natuurlijk zaag je tot op de sleuven v.d. plaatjes, daar zijn ze voor. Maar na ruim 280 keer het goedkope toffelzaagje van nog geen 5 euro gebruikt te hebben, zijn de zaagtandjes nog steeds vlijm scherp!
    Het vergt wat oefening, maar men moet natuurlijk niet al te veel druk op de zaag uitoefenen, want anders ga je uberhaupt al door het latje heen en dat is niet de bedoeling.

Maar die toestand die jij aan je zaag hebt hangen lijkt me vervelend zagen..., maar schijnbaar ook doeltreffend..,

Veel succes met de bouw van je project.
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

Senior Member

chicken Creatief met wasknijpers

Ik ben al tijden lid van de Trade Secrets! Newsletter van Stewmac. Deze kreeg ik vandaag binnen en vind ik erg leuk.

http://www.stewmac.com/tradesecrets/...ampaign=ts0127

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jao037 Bekijk bericht
    De beugel is misschien niet zo'n probleem: alu kapstokhaak

INderdaad aan zoiets zat ik ok al te denken t is niet moeilijk om zon vorm te vinden en hij kan ook rond zijn kijk maar s naar een klein ijzerzaag setje kan je ook makkelijk aanpassen, maar voelermaten is inderdaad net zo makkelijk kost je ook geen stukjes snaren :P
    Epiphone Les Paul Standard plus '07
    Ibanez GAX 70 '03
    Ibanez MC924 '85 Bas
    Marshall JCM 900

Standaard

Ik weet niet, misschien werd deze hier reeds eerder gepost? Mocht het zo zijn, het leuke ding kan best een tweede vermelding hebben..

Tee.
    Tee.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten