Had ik eerder ook, gave houten plank, en alles in de sporttas.
Ging prima, totdat alles in een busje verdween, samen met gitaren in koffers, versterkers, cabs etc..
Ik heb 'm ook wel 's zonder wat voor tas dan ook achter in de auto gelegd....![]()
Als je hem op je fiets moet vervoeren zou je een fietstas kunnen overwegen, met een plastic zakje.
Als hij in de bandbus moet, zeker te weten een flightcase! Maakt niet uit, als ie maar een beetje sterk is, en dat je board er niet los in ligt natuurlijk.
Ik gebruik om en af een SM48, Rockbag, of helemaal niks om mijn board te vervoeren.
Maar zo'n "Milion Dollar PedalTray" zie ik als geldklopperij.
Je bent er wel een half dagje intensief mee bezig, dat dan weer wel, dus wat dat betreft valt het ook nog wel mee met de prijs van een PedalTray, rond de €150,-?
Al mijn boards samen (5 stuks) hebben denk ik zo'n €75,- gekost, excl arbeidsloon.![]()
Kim heeft het mooi gezegd, maar het is zelfs nog iets gecompliceerder.
Let op:
Omdat je je PT van een stroominput voorziet en deze ook daadwerkelijk gebruikt, wordt je PT elektrotechnisch (op z'n minst) gezien als een verlengkabel/verdeeldoos. Hij zou zelfs gezien kunnen worden als een apparaat, dit (in combinatie) met je gemonteerde pedalen.
Vanwege z'n nieuwe status, moet hij dus voldoen aan de richtlijnen/NEN-normen die voor die status gelden. In geval van een metalen behuizing is dus een aan de behuizing AANGESLOTEN randaarde verplicht! Dit noemen we Klasse 1.
Het kan ook zonder randaarde (met de PLATTE, 2-polige stekker). Dit noemen we Klasse 2 (dubbel geïsoleerd). Is te doen, maar dan moet je echt alles dubbel isoleren (door oa afstanden tot behuizing, mantel enz.), ook de aansluitingen. Die isolatie moet dan ook een bepaalde doorslagwaarde kunnen doorstaan. Dit MOET je kunnen aantonen!
Dit geldt dus voor apparaten in een metalen behuizing. Als je een niet geleidende behuizing/montageplaat hebt, mag/moet het altijd ongeïsoleerd.
Omdat dit best wel veel werk wordt, is het dus het handigst en het makkelijkst om gewoon dat aardedraadje op je PT aan te sluiten. Wat je natuurlijk wel op een BLANK stukje metaal doet...
En natuurlijk sowieso krimpkous over je aansluitingen blijven gebruiken! Of dit geval: http://www.neutrik.com/fl/en/audio/2...DR_detail.aspx
Daarnaast altijd je kabels 'in' je PT goed vast zetten dmv tie-raps o.i.d. zodat je ze niet van de aansluitingen los kan trekken. En solderen heeft (ivm mogelijk lostrekken e.d.) wel de voorkeur!
De officiële naam voor een Aardlekschakelaar is Differentiaalschakelaar. Dit, omdat hij (zoals in de quote gemeld) het verschil tussen in- en uitgaande stroom meet. Op het moment dat er een verschil in die 2 zit, gaat de aardlek er vanuit dat er ergens een lek (meestal naar de aarde via welke manier dan ook, vandaar de naam) zit en klapt hij er uit.
Let wel: een aardlek is een SECUNDAIRE veiligheid en mag NOOIT dienen ter vervanging van een (goede) aardaansluiting, zoals bv. een aardpen (met een weerstand onder de 1,66 Ohm). Ik zal jullie daar de verdere tekst over besparen.
Nog even terug komend op dat aardedraadje in je PT: ook op het moment dat er bij kortsluiting e.d. geen aardlek maar wel een (goede) randaarde is, krijg je (door het dus aangesloten aardedraadje) geen opflikker omdat alle stroom door dat draadje wegvloeit naar de aarde. Altijd aansluiten dus!
Voor wie meer wil weten: Op oa Wikipedia is meer dan genoeg te vinden, zoals http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet
Volgende keer de fascinerende wereld van de PEN-leiding. Want ook dat heeft met je aardedraadje en de werking van ons stroomnet te maken...
Laatst gewijzigd door Outline; 9 november 2010 om 02:58
Who needs a signature?
Industrieel klittenband. Supersterk. http://solutions.3m.com/wps/portal/3...ble-Fasteners/
En Nijmegen is 5 kwartier rijden. Ik wil best een keer een zaterdagje of zo die kant op komen.
Mijn eerste board. Het is min of meer een tijdelijke opzet, er moet nog een plankje in als bodem voor de stevigheid en het ophogen, en de achterste rij wil ik nog wat hoger.
Iig nog ruimte voor een wahwah of volume pedaal, en een extra overdrive ofzo.
Als overdrive had ik een Fulldrive mosfet maar die gaat weg, klinkt niet echt lekker in mn setup helaas.
Setup:
TU-2 -> Bad Monkey -> CE-5 -> Airplane Flanger -> Vox Time Machine ->Hiwatt Higain
Laatst gewijzigd door Fender83; 9 november 2010 om 09:32
Te koop:
Gibson Les Paul Standard '08
Favorieten/bladwijzers