Misschien dat ik de SWTC(2) wel ga gebruiken. De spullen zouden vandaag binnen moeten komen iig.
Bedankt voor je uitleg!
Haha, leuk idee inderdaad, niks nieuws op zich: dat soort schakelingen zitten in heel veel versterkers. Overigens is wat hij beweert niet helemaal waar: je zult iets aan volume inleveren, vervolgens 'boost' je niks, maar haal je in verhouding meer laag weg dan hoog of andersom. Een passief circuit kan nooit 'boosten', met uitzondering van resonantie, maar daar heb je een RLC circuit voor nodig (weerstand, spoel, condensator).
En zo geschiedde! Eerste indruk: mwah.
Zompig in het laag en lelijke 100% gesatureerde oversturing. Jammer. Alles gecontroleerd aan aan mijn bouwkunsten lag het niet iig!
Wat mods opgezocht en aan het modden geslagen: input cap verlaagt naar 22nF en R2 verlaagd naar 110k. Beter, maar nog niet helemaal goed. Ik heb toen wat (clean) boosters ervoor geprobeerd en uiteindelijk heb ik de Tillman FET preamp (met een 2N5485; drain op 6v) ervoor gezet:
Er zal ongetwijfeld nog wat aan gemod gaan worden, maar nu vind ik het al best een gave booster/od!
Heeft er eigenlijk al iemand geprobeerd meer dan 12v op de plate te zetten? De heaters mogen niet meer dan 12v hebben, maar de plates kunnen veel meer aan...
http://www.geofex.com/circuits/+9_to_33.htm
http://www.diystompboxes.com/smfforu...?topic=78928.0
http://www.diystompboxes.com/smfforu...?topic=74729.0
Mijn ValveCaster is inmiddels klaar en behuisd en ben nu wat verschillende buisjes aan het proberen.
De Chinese 12au7 geeft een enorme boost en veel laag, wat gelukkig met de SWTC2 te temmen valt, maar is iets te grof/dof/gesatureerd in z'n gain.
Eerst een oude (vermoedelijk) 12AX7 er in gezet: geen boost, maar wel betere gain structuur.
Originele '79 ECC83 uit m'n JMP2203 er in: hetzelfde!
Conclusie: 12AX7's geven unity volume. Kan dat door de 'starving plates' komen? Ik ben nog van plan er een voltage booster in te zetten zodat ik de plates met "X" keer 12v kan voeden. Nu nog hopen dat 12AX7's dan wel een volume boost gaan geven...
Zo, gisteren een voltage booster geklust zodat ik meer dan 80 Volt uit 12v kan persen. Via een schakelaartje aan de plates gehangen en wat een verschil!
Ineens gigantisch veel volume, maar in het geval van de Chinese 12AU7 ook iets meer van die muffe gain.
Daarna een 12AX7 getest. Volumeknop moest daar bijna dicht, zo hard ging hij. Bakken met gain tot aan een dikke fuzz aan toe, maar niet echt bruikbaar voor m'n Marshall JCM800.
Voorlopige conclusies:
* 12V + 12AU7: flinke volume boost, warm, muffe en gesatureerde gain
* 80V + 12AU7: enorme boost, iets meer muffe gain.
* 12V + 12AX7: volume drop, redelijke gain
* 80V + 12AX7: enorme volume boost + achterlijke hoeveelheid gain
Heeft er iemand tips voor een iets minder muffe 12AU7?
Als je dan eenmaal 80V hebt en die buizen dus een beetje normaal hebt werken kun je denk ik beter naar andere circuits kijken. Normale buisjes op 12V zetten is nou eenmaal een hele andere tak van sport.
Een goed buizencircuit op 80V is gewoon beter dan een goed circuit op 12V.
Mijn complimenten voor je experiment trouwens.
Frederik
Favorieten/bladwijzers