Bright cap weghalen: MINDER hoog
MV in deze VOX en dan het EF86 kanaal: behoorlijke bak crunch/"vintage-gain".
Morgen nog 'n AC15 Heritage doen met zo'n mod.
Bright cap weghalen: MINDER hoog
MV in deze VOX en dan het EF86 kanaal: behoorlijke bak crunch/"vintage-gain".
Morgen nog 'n AC15 Heritage doen met zo'n mod.
Crunch ja, vette sustain nee. Wel feedback/sustain natuurlijkOp onze Hyves (sig) staat bovenaan in de Mediaplayer onze versie van "Wild Boys". Het openingsakkoord, de doorklinkende akkoorden in het refrein en vervolgens de staccato slag in het tweede couplet is de sound die je kan halen met een bijna open gedraaid volume (master dus een stuk geknepen). Staat wel een subtiel boostertje bij aan, maar soit.
"Het is maar een spelletje" - Confucius
Dat openingsgeluid en de staccato slag in t 2e couplet is met de kanalen doorgelust, beide vrijwel vol open, LP Junior.
Solo is inderdaad TB kanaal, volume op net iets over negen uur, master halverwege (licht crunchy dus), Klon, Tube King, Les Paul. Dus niet meer representatief voor de typische Vox crunch en duidelijk meer sustain.
En dit heeft Nes wel heerlijk ingezongen inderdaad, thanks![]()
Jazeker. Amperex Bugle Boy op V1 (die alleen al is waanzinnig) en nog een Sylvania en een Magnavox op rsp V2 en V3 als ik het nog uit mijn hoofd weet. Mullard EF86 scheelt ook wel
Het sologeluid is vooral de Tube King en de Les Paul. Maar daar hoor je op zijn beurt wel weer mee hoe een fijn platform voor pedalen een AC30 kán zijn. Met de bright cap er nog in klonk dit dus als stront op het TB kanaal.
Mitch: Maakt die buizen wissel echt zo'n verschil? Lees vaak dat het een aardige impact heeft. Is dat altijd hoorbaar? Ik hoor zelf meestal niet heel veel verschil. Kan ook de beperking zijn die mijn eigen oren hebben.
Kunnen een paar dingen een rol spelen: de amp is zodanig gevoiced dat een wissel in de pre amp meer de gain beïnvloedt dan de klank. Of je hebt gewoon nog nooit pre amp buisjes vergeleken met écht veel verschil. Da ga je het ook niet horenOver het algemeen kun je stellen dat oude productie een breder klankbereik en een bredere dynamiek kan hebben. Maar uiteraard verschilt dat per merk, per productie periode etc. etc.
Een jar of wat terug hebben we tijdens een meeting in Melody Line een pre amp buis vergelijk gedaan op een Orange AD5. Heel simpele amp, daar hoorde je geweldig de verschillen.
Maar goed, om je eerste vraag te beantwoorden: het kan behoorlijk verschil maken. Ik heb destijds een aardige verzameling aangelegd en in echt fijne amps, de blijvertjes, komt dus mooi spul te zitten.
Heb nu een philips EF86 nos in het EF kanaal; buisje moet waarschijnlijk nog 'ingespeelt' worden? maar geeft imo een strakkere bas en 'zachter' hoog.
Heb een mullard ecc83 in v1, in v2 en v3 zitten nog de originele. heb daarvoor 2x rca ecc83 in bestelling (geen nos helaas). Ga binnenkort eens bekijken welke mod ik laat uitvoeren. Waarschijnlijk sowieso de bright cap mod; de mv mod twijfel in nog een beetje...
AC15 ging ook lekker met die MV en brightcap mod.
Er is nog veel meer mogelijk en het inspireert mij om binnenkort weer eens wat VOX-achtigs bouwen. Had al wat '60 AC15 achtige amps gebouwd. Heb ook al wat Matchless amps binnen gehad maar die vind ik niet altijd super (stock) qua sound & feel imo.
Hier een foto v/d VOX met MV-mod van Mitch:
![]()
Favorieten/bladwijzers