Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MusicXtra Bekijk bericht
Het enige dat ik volledig over links en rechts pan zijn de overheads van de drums, als ik al iets anders pan dan is het slechts een klein beetje om te voorkomen dat mensen die rechts of links staan dingen niet zouden kunnen horen.
@Arvoitus: Wat jij omschrijft heeft niets te maken met het 'in hun eigen spectrum neerzetten van instrumenten'.
Het inschakelen van een hoogdoorlaat is slechts een manier om rumble te verminderen, als er toch geen muzikale informatie onder die frequentie via dat kanaal binnenkomt kun je het net zo goed wegfilteren.
En bij een metalband met veel laag heeft het ook weinig zin om bij de vocals nog meer laag weg te draaien, je gaat dan een muzikale bijdrage aan de band leveren met het risico de volledige sound van de band om zeep te helpen.
Wanneer een band veel laag produceert ga ik ervan uit dat dit ook de sound is die ze willen hebben, anders zouden ze immers minder laag produceren.
Dat ik zoveel mogelijk onnodig laag weg probeer te draaien is weer iets wat ik heb overgenomen van de recording wereld. Ik weet niet of dat live echt veel van toepassing is. Ik gebruik live meestal een lowshelf van -3 tot -5db, ik heb het gevoel dat dat het laag dan wat opschoont. Maarja, in vergelijking met jou heb ik heel weinig ervaring. Dus als ik daar (of in iets anders) verkeerd in ben dan mag je me daarop wijzen.

Op veel kanalen gebruik ik die 100hz gewoon om rumble weg te halen, maar als ik die bijvoorbeeld op een zwaar distorted gitaar zet dan haalt die vooral de frequenties weg die in de knoei zitten met de basgitaar.
De gitaar hoeft naar mijn mening niet veel frequenties rond de 80hz te leveren, daarvoor is een basgitaar.

En de band kan een mening hebben over hun eigen sound. Maar als dat in de praktijk gewoon onmogelijk/slecht uit te voeren is dan moet je de band toch wel even halt roepen.
Een band kan veel laag willen, maar wil jij dat (als geluidstech) als een bassist stemmen niet nodig vind, een drummer zijn kickdrum niet stemt, en de gitarist constant een open snaar zit aan te slaan in Drop X.
Een gitarist kan een gigantische midscoop "zijn sound vinden", maar als ie daardoor niet te horen is en steeds harder gezet moet worden ...