Oorspronkelijk geplaatst door
Robbert v.d. Hanenberg
Ik heb de Pod HD500 'n aantal dagen uitgeprobeerd maar uiteindelijk weer teruggebracht.
Tot voor kort was ik nooit echt te spreken over line 6 producten totdat ik 'n paar maanden terug m'n UX1 weer 'ns aansloot (Gearbox) en blij verrast was. Heb er toen ook 'n track mee opgenomen.
De Marshall JCM800 (Treadplate ook wel) van de UX1 klinkt echt lekker, mits je hem goed afstelt natuurlijk, en heeft niet dat typische 'kunstmatige' line 6 karakter wat ik vaak in hun apparaten terughoor.
De JCM800 van de Pod HD500 vind ik daarentegen de slechtste ampsim vh apparaat...hoe raar is dat?
Over het algemeen klinkt de HD500 wel wat 'dikker' dan andere producten die ik van hun gehoord heb maar vooral het laag vind ik wat onnatuurlijk (heeft de Axe Fx ook 'n beetje vind ik). Bij gitaristen die dit apparaat live willen gebruiken adviseer ik om het laag nagenoeg dicht te draaien (Treadplate, Engl, Bogner). Ik kwam uiteindelijk uit op 2 bruikbare live-sounds door 'n post eq achter 'de keten' te plaatsen, terwijl het laag al op 0 stond, om nog wat extra laag eraf te filteren.
Gitaristen die al in het bezit zijn van 'n podxt (x3) of Vetta gaan er niet blijer op worden denk ik. Ik vind persoonlijk hun 'oudere' aanpak overtuigender.
Het tweaken met de nieuwe Pod inspireerde mij wel weer tot wat tweaken met m'n Tonelab. Ik kwam op 'n gegeven moment uit bij 'n (old) EVH-soundje (was ah experimenteren met 'n andere amp-cab combi). Later ben ik nog verder gegaan door het te combineren met 'n cab impulse en heb uiteindelijk door middel van 'Curve Eq' de sound van een oude Marshall Plexi soundclip geprojecteerd op de track. Dit is voor mij nog steeds de beste manier voor het creeren van te gekke 'direct' sounds (live en studio). Je moet alleen wel met 'n laptop de buhne op.
Dit clipje heb ik gisteren opgenomen:
http://www.youtube.com/watch?v=OVgFrt6cpJM&hd=1
Ik gebruik hier: Tonelab > zelfgemaakte cab impulse > Curve Eq. Werkt verbluffend goed!
Johan Tipker: Bedankt man! Tof dat je het leuk vindt.
Favorieten/bladwijzers