Ik ben afgelopen week aan de hals begonen. Best een flinke drempel als je dat voor het eerst gaat doen hoor. Maar goed, als je het nooit probeert, zal het ook ooit wat worden denk ik dan, he?
Stappen die ik tot nu toe heb gedaan:
- Neck-blank gevlakt op 19,5 mm
- Halspen geinstalleerd (afstelling aan de hielzijde)
- Halsvorm uitgefreesd mbv een halsmal (dank ccbl!)
- Voorgezaagd fretboard verlijmd en flush gefreesd
- Dots en side-dots geplaatst
- Hals-taper aangebracht mbv de bovenfrees
Mijn knutsel pagina:
www.gemini-guitars.nl (non-commercial)
Ik wilde de halsdikte hebben op 21mm bij de 1e fret en 23mm bij de 12e hebben. Ik had deze twee punten al met potlood op de hals afgetekend, maar aangezien ik geen bandschuurmachine of lintzaag tot mijn beschikking heb, moest ik iets anders verzinnen.- Hals-taper aangebracht mbv de bovenfrees
Mijn 12" radiusblok heb ik daarom ondersteboven op een vlakke plaat geplakt met dubbelzijdig tape. Daar weer de hals ondersteboven op geplakt. De dikte-markering bij de 12e fret zat toen op 58mm, gemeten vanaf de vlakke plaat. Daarna is het zaak op de markering op de 1e fret ook op 58mm te krijgen, en daarna de frees erover heen trekken...
Deze opstelling heb ik trouwens ook gebruikt om mijn balk esdoorn op gelijke dikte te vlakken.
En het op dikte brengen van de headstock zal ook op deze manier gebeuren.
Laatst gewijzigd door Nagramoth; 19 september 2010 om 13:40
Mijn knutsel pagina:
To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.
Nee, daar heb ik geen foto's van, maar...
... sleufje frezen kan je toch het beste doen voordat je de hals uitfreest?
Of heb je ze zo aangeleverd gekregen?
Mijn knutsel pagina:
Zit het kleurtje er al op? Ben benieuwd naar het geheel.
En anders ik wel...
Maar nee, vooralsnog geen kleurtje, alleen witte primer.
Ik ben nu bezig met het afronden van de hals (letterlijk & figuurlijk). Tijdens het proces een paar kleine, maar leerzame foutjes gemaakt. Maar het is zaak om eerst een test-fit te doen. Ik denk dat de holspocket ietsje dieper moet, en de TV Jones-route iets minder diep. Pas als alles klopt, ga ik kleuren en lakken.
Mijn knutsel pagina:
Nou, de kleur zit erop ! Ik weet niet wat ik ervan moet denken. In mijn beleving is het donkerder dan ik me had voorgesteld, hoewel ik bewust 2 tinten lichter heb besteld dan gepland. En er ging precies 1 spuitbus doorheen, helaas niet genoeg over om de headstock mee te pakken.
Anyway, gisteren 2 lagen blanke lak geschoten. Maar toen brak de pleuris uit:
Zoonlief was naar een verjaardagsfeestje geweest en had daar een fotolijstje gemaakt. Als trotse ouder zijnde zet je zo'n ding natuurlijk op een prominente plaats, althans voordat het weer in een of andere verhuisdoos belandt. Het punt was dat daarnaast mijn slagplaat lag, en ik wilde dus - met mijn body aan de paintstick in de hand - die slagplaat pakken. En ik trok dus met de omgeslagen manchette van mijn overhemd het fotolijstje van de kast, precies op mijn vers gelakte body...
Laat ik zeggen dat er nogal wat blasphemische krachttermen aan te pas zijn gekomen, want dit deed pijn hoor. Er zit nu een flinke buts van 7mm op mijn body, en ik heb geen idee of een spot repair nog mogelijk is.
Zie onderstaande, en laat me vooral weten wat je oplossing zou zijn:
Omdat de body nu toch fucked up is, heb ik de hardware maar gemonteerd, om te zien wat het resultaat HAD kunnen zijn. Ik kan nu 2 dingen doen:
- Bij mijn leverancier een lakstift bestellen in dezelfde kleur (het is een kleur van Kia) en afmaken waar ik mee bezig was
- Blanke lak vlakschuren en een andere (goedkopere) kleur bestellen. Denk aan metallic goud of koper. Een 2e spuitbusje van deze kleur zit er niet in, heeft me *gvd* € 42,- gekost...
Wat denken jullie?
Mijn knutsel pagina:
...en zeg alsjeblieft niet dat ik een fret mis, dat was mijzelf ook al opgevallen![]()
Mijn knutsel pagina:
Fantastische gitaar hoor! Ik vind alleen de pickupring niet zo super, had em denk ik liever zonder gezien. Hoewel dit misschien wel de beste pickupring is.
Favorieten/bladwijzers