Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 64
    Senior Member

Standaard

Titel: The Steel String Guitar: Construction & Repair

Auteur:David Russell Young

ISBN:0-933224-11-7 en
    1-871082-06-4 (paperback)

Extra info:1987 uitgave van Guitar Player Magazine. Zwart/wit 162 pagina's Op Amazone.com wordt tussen de 50 en 140 usd voor dit 2e hands boek gevraagd, maar waarom (?)

Wat staat er in: quote This book is directed to anyone interested in steel string axoustic guitars, whether they intend to build an instrument or not. unquote
    Wat vond ik ervan?:
    Een gevalletje "gevonden in de bieb". De schrijver stapt, naar mijn smaak, nogal high level door het bouw proces, niet direct een boek voor de (aspirant) bouwer, meer voor de geinteresseerde muzikant. Nogal onduidelijke, waarschijnlijk artistiekerig bedoelde, zwart/wit foto's
    Gitaarbouwersmeeting dus niet op 25 oktober 2025 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

Senior Member

Standaard

Op het gevaar af de "Boudewijn Buch" van gitaarnet te worden, ik heb weer een exemplaar aan mn archief gitaarbouwboeken toegevoegd.

Titel:Step-byStep Guitar Making

Auteur: Alex Willis

ISBN:1-86108-409-9

Extra info: Er zit een full size bouwtekening bij. 142 pagina's met kleurenfoto's

Wat staat er in: Stap voor stap beschrijving van de bouw van een OM achtige gitaar.

Wat vond ik ervan?: Leuk en bruikbaar boek. Willis maakt gebruik van een spaanse slof om een steelstring te maken en dat is wel weer apart. Het boek van Kinkead blijft naar mijn idee de beste investering.
    Gitaarbouwersmeeting dus niet op 25 oktober 2025 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

Ontoerekeningsvatbaar

Standaard

Geen bouwboek, maar wel inspirerend.

Hotrods en gitaren. Rare customs, gave vintagegitaren, mojo!
    Een boek van een gitaargek, leuk om ideeën op te doen, te gruwelen en te kwijlen...

Vond het nu voor 19,- bij de Slegte. (Nee dit is geen spam, gewoon een ramsj koopje)

Broese, Bruna, Ako, Readshop, geen spam.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

www.javaca.eu

Senior Member

Standaard

In mijn niet aflatende zoektocht naar een boek over gitaarelektronica dat niet al te moeilijk is voor zwakbegaafden als mezelf, het volgende boek tegengekomen :

Veel positieve dingen gelezen op het internet, goeie reviews vooral.

Wat staat er in : euhm ... gitaarelektronica ...

Wat vond ik ervan ? Bagger. In de eerste drie hoofdstukken leer je respectievelijk hoe een strat, een tele en een Les Paul worden bedraad. Daar is op zich niets mis mee, maar je (ik alleszins) léért niets als ze je zeggen welk draadje je aan welk pootje moet solderen. En als de auteur dan ook nog eens beweert dat een tele zijn populariteit dankt aan het feit dat-ie vooral inzetbaar is bij bluegrass, country en (zelfs!) blues, begin ik aan diens geloofwaardigheid te twijfelen. Bovendien durft de auteur beweren dat hoe hoger de waarde van de condensator die je wenst te gebruiken, hoe méér bas je in je geluid krijgt. Zo zou je het natuurlijk kunnen uitleggen, maar volgens mij klopt dat toch niet helemaal. Verderop in het boek wat schema's voor alternatieve schakelmogelijkheden, een Q&A dat vooral dient om het boek wat op te vullen en - moest het een topic in een of ander forum zijn - héél veel spam...

Conclusie: Links laten liggen dit boek. Elektronica voor dummies kopen en dat combineren met Donald Brosnac's Guitar Electronics for Musicians
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

GuitarPlansCollection

Senior Member

Standaard

Ja, ach, ik vond dat ik hem hier toch even neer moest zetten

Mijn eigenste eigen bouwverslag!

Titel: Jippie, een Archtop!

Auteur: Ikke

Extra info: Gedrukt bij blurb.com, hardkaft met stofomslag, en 146 grote dikke glanzende pagina's met heel veel plaatjes...

Wat staat er in: De ontstaansgeschiedenis van mijn archtop, samengesteld uit mijn aantekeningen onderweg en mijn volg-het-bouwproces-topic, mijn eigen foto's, en ook foto's die Richard tijdens de bouw heeft gemaakt. Voornamelijk bedoeld als naslagwerk voor mezelf, om achteraf nog eens terug te kunnen zoeken hoe het ook alweer ging, maar ook erg leuk als je wilt kijken naar een heleboel foto's van stukken hout

Wat vond ik ervan?: Leuk om te doen, en het heeft wel wat om het hele verhaal ook in hard-copy te hebben.

Let wel: Hij is dus niet in de boekhandel te verkrijgen. Mocht iemand zo gek zijn om ook een exemplaar te willen, dan moet dat speciaal besteld worden. En ik zou het persoonlijk niemand aanraden; voor dat geld kun je beter de echte archtop-bouw-bijbel van Benedetto bestellen. In viervoud of zo...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Banned

Standaard

Woml, cool. Heel gaaf dat je het hebt laten afdrukken.

Gezien de kosten kan dit onmogelijk als spam gezien worden

Standaard

Dat boek step by step guitar making van alex willis, niet doen!!! ik was er aan begonnen maar een gerenomeerde gitaarbouwer bij mij in de buurt waarschuwde me dat als je het bouwplan letterlijk volgt er nooit een bespeelbaar instrument uit kan komen en als je pech hebt breekt hij in stukken zodra je er snaren op zet. (hij noemde het een prutser).
    Dus na dat er zo'n 10 veranderingen in de tekening waren gemaakt heb ik besloten een ander modelletje te gaan bouwen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ezeltje71 Bekijk bericht
    Dat boek step by step guitar making van alex willis, niet doen!!! ik was er aan begonnen maar een gerenomeerde gitaarbouwer bij mij in de buurt waarschuwde me dat als je het bouwplan letterlijk volgt er nooit een bespeelbaar instrument uit kan komen en als je pech hebt breekt hij in stukken zodra je er snaren op zet. (hij noemde het een prutser).
    Dus na dat er zo'n 10 veranderingen in de tekening waren gemaakt heb ik besloten een ander modelletje te gaan bouwen.
    Ik heb hetzelfde vernomen van een goede akkoestische bouwer in NL. Die zei dat Alex Willis waarschijnlijk een bouwverslag avn zijn eerste gitaar op papier heeft gekrast.

Senior Member

Standaard

Niet een boek uit de bieb, maar een pdf over gitaarbouw.
    Pas op het is een Megabyte of 40.

http://gicl.cs.drexel.edu/people/sev...king_guide.pdf

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door superfly Bekijk bericht
    Niet een boek uit de bieb, maar een pdf over gitaarbouw.
    Pas op het is een Megabyte of 40.

http://gicl.cs.drexel.edu/people/sev...king_guide.pdf
    35 mb..was met een paar seconden binnen...
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten