Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 14 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 131
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jasper. Bekijk bericht
    Ok, ik ga het domme vragen topic van GG maar eens doorlezen. Denk dat dat behoorlijk leerzaam is.
    Daar staat idd boel leerzaams in. En in het boek van merlin blencowe wat hier op forum ook wel vaker besproken is en word staat ook een hele hoop boeiende informatie.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Banned

Standaard

Ben tussendoor ff met de behuizing bezig geweest. Volgende week ff tolex plakken.

Uploaded with ImageShack.us

Kan iemand bevestigen wat Nico bedoelde bij die 2e set voor de gloeidraden?

Senior Member

Standaard

FF tolexen ook echt :P
    Kben geloof ik 5 dagen zoet geweest met tolex plakken op head en cabinet.
    Als je bisontix pakt niet het kleinste blikje pakken. Ik dacht dat ik het net ging redden maar moest er nog een bijhalen.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    FF tolexen ook echt :P
    Kben geloof ik 5 dagen zoet geweest met tolex plakken op head en cabinet.
    Als je bisontix pakt niet het kleinste blikje pakken. Ik dacht dat ik het net ging redden maar moest er nog een bijhalen.
    Zo'n minitopje is wel te doen hoor. Heb nog een grote diagonale 2x12 kast staan, die moet ook nog gedaan worden, en daar ben ik banger voor.

Dit topje is maar 23 hoog, 53 breed en 20 diep. Da's redelijk te overzien. Heb oplossmiddelvrije tapijtlijm die goed zou moeten werken.

Net wel weer even een rare ervaring gehad. Ging ff de spanningen meten en helemaal niets op de secundaire kant van de trafo. Ik snap het ff niet meer. Over de twee gloeidraden een 100K weerstand gezet en dan op biede draden mijn metertje. Keurig op laagste stand wisselstroom gezet. Meet ie helemaal niets? Terwijl er keurig 220 op de primaire kant staat. Vreemd want de trafo is, werkend, met gelabelde draadjes zo de kast in gegaan. Wordt weer puzzelen... Grrrrr.....

Banned

Standaard

Nu baal ik dus echt. Over de twee 220v aansluitingen meet ik dus geen weerstand. Spoel moet dus interne kapot zijn vrees ik.

Senior Member

Standaard

Check het batterijtje van je meter ook even. Had ik zelf ook een paar maanden geleden.
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driftkop Bekijk bericht
    Check het batterijtje van je meter ook even. Had ik zelf ook een paar maanden geleden.
    meter doet het helaas wel . Meet op andere plekken prima de weerstand en ook de 220 op het lichtnet.

Moet dus echt IN de trafo zitten. Denk dat ie de prullenbak in kan.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Moet dus echt IN de trafo zitten. Denk dat ie de prullenbak in kan.
    Gaat niet zomaar stuk hoor tenzij je een ruk aan de draadjes hebt gegeven. Ben je zeker van de aansluitingen en heb je het uiteinde goed blank gemaakt? Misschien zit je de weerstand van de isolatielak te meten.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jasper. Bekijk bericht
    Ok, ik ga het domme vragen topic van GG maar eens doorlezen. Denk dat dat behoorlijk leerzaam is.
    Leerzaam is het altijd, maar als je info zoekt over de zgn "U" buizen welke terecht als levensgevaarlijk aangemerkt worden zul je daar niets over vinden. Vanwege het gevaar van dit soort radiotjes toch maar een beetje uitleg.

Net als de kerstboomlampjes staan de buizen in een "U" toestel allemaal in serie direct op het net. De buizen hebben een vaste gloeistroom en een buisafhankelijke gloeispanning. Omdat in de radiotjes van enkele buizen de totale spanning van de gloeidraadketen nog steeds geen 220V~ is vind je in deze apparatuur vaak nog een vette weerstand. Meestal vrij opgesteld vanwege de vermogensontwikkeling. Deze weerstand werkt de rest van de overtollige spanning weg. Vaak is het een combi weerstand met nog meerdere funtie's voor de afvlakking.

Waarom is zo'n ding nu levensgevaarlijk:
    Omdat de massa van de schakeling en de eerste buis in de keten direct is verbonden met een van de netdraden. Als dit de nulleider is zal het gevaar nog meevallen maar dit is natuurlijk afhankelijk van de stand van de netstekker. Je hebt dus fifty fifty kans dat het chassis aan de fasegeleider hangt. Zou je dan je gitaarsnaren beetpakken terwijl je op een geleidende vloer staat dan............ alles is gezegd denk ik.

Zoals gezegd heb je voor zelfbouw ook geen moer aan deze radio's omdat er geen voedingstrafo aanwezig is en de uitgangstrafo vaak enkele watts is. Als je een donor zoekt kijk dan uit naar een stereo apparaat. Deze heeft iig de capaciteit om twee eindbuizen te voeden.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Leerzaam is het altijd, maar als je info zoekt over de zgn "U" buizen welke terecht als levensgevaarlijk aangemerkt worden zul je daar niets over vinden. Vanwege het gevaar van dit soort radiotjes toch maar een beetje uitleg.

Net als de kerstboomlampjes staan de buizen in een "U" toestel allemaal in serie direct op het net. De buizen hebben een vaste gloeistroom en een buisafhankelijke gloeispanning. Omdat in de radiotjes van enkele buizen de totale spanning van de gloeidraadketen nog steeds geen 220V~ is vind je in deze apparatuur vaak nog een vette weerstand. Meestal vrij opgesteld vanwege de vermogensontwikkeling. Deze weerstand werkt de rest van de overtollige spanning weg. Vaak is het een combi weerstand met nog meerdere funtie's voor de afvlakking.

Waarom is zo'n ding nu levensgevaarlijk:
    Omdat de massa van de schakeling en de eerste buis in de keten direct is verbonden met een van de netdraden. Als dit de nulleider is zal het gevaar nog meevallen maar dit is natuurlijk afhankelijk van de stand van de netstekker. Je hebt dus fifty fifty kans dat het chassis aan de fasegeleider hangt. Zou je dan je gitaarsnaren beetpakken terwijl je op een geleidende vloer staat dan............ alles is gezegd denk ik.

Zoals gezegd heb je voor zelfbouw ook geen moer aan deze radio's omdat er geen voedingstrafo aanwezig is en de uitgangstrafo vaak enkele watts is. Als je een donor zoekt kijk dan uit naar een stereo apparaat. Deze heeft iig de capaciteit om twee eindbuizen te voeden.

Frans.
    Ik zocht niet specifiek om die U-buis apparaten, maar gewoon om meer kennis over het buizenampmaken zelf op te doen. Toch bedankt voor de info, weer wat geleerd.

Dus ik moet voor een radio met tenminste een el84 buis en die stereo is zoeken? Zou ik dan ook met die trafo's zo'n 18watt plexi versterker van ampmaker kunnen maken bijv? Die werken ook met el84 buizen zag ik.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten