Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 14 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 131
    Banned

Standaard SE-5A 5W British Overdrive (bouwverslag)

Na heel veel vragen en bestuderen van mijn kant mbt gelijkrichters, werking van buizen, uitpluizen wat voor een trafo ik op mijn werkbank heb liggen etc... (dank aan o.a. Nico en Frans voor alle uitleg) ben ik begonnen met bouwen.

En echt bouwverslag was er nog niet, dus die begin ik hier.

De basis het het schema van ampmaker, de Britse 5 watter. Natuurlijk zitten er een paar kleine wijzigingen in het schema en de onderdelen.

Gewijzigde onderdelen:
    Ik ben voor een setje trafo's gegaan die ik uit een oude radio gesloopt heb. OT en PT komen uit een Metz 305W die ik voor €15 van Marktplaats heb gehaald. Het zijn mooie zware trafo's en ze schalen een hoop in het budget voor de vesterker. (Het is toch iedere keer weer schrikken en ik schat dat je met een dergelijk 5 wattertje, met behuizing, trafo's en tolex etc.. toch al gauw op een €250 a €300 uitkomt. (Hoe maken die Chinesen nou zo'n GA15 voor €88???)) Condensators in de tonestack zijn Orange Drops geworden, maar ik heb nog wat setjes andere types besteld, dus ik kan experimenteren. Bijna alle weerstanden zijn minimaal 1 Watt, wat bevoordelijk zou zijn voor het geluid, met name tegen de brom. En verder komt er een EZ81 buis in het schema

Wijzigingen in het schema:
    De grootste aanpassing is dat de stand-by switch komt te vervallen en deze krijgt de functie van schakelaar tussen diodegelijkrichter en buisgelijkrichter (EZ81)
    Verder zijn er twee wijzigingen aan de tonestack. Naast de 5 pots komen twee schakelaars. de eerste zal een brightswitch zijn die aan de treblepotmeter komt te zitten. De tweede schakelaar is om de hele tonestack los te halen van de massa van een boost zou moeten veroorzaken.
    De 2 100R weerstanden bij de gloeidraden heb ik vervangen door een 100R potmeter om wat meer instelmogelijkheden te hebben.

Chassis, schakelaars, lampje, boardjes etc. heb ik bij Ampmaker vandaan gehaald en alle pots, teflondraad, weerstanden, condensators etc. komen bij Verelec vandaan.

Het is heerlijk om zo'n kleine versterker in een relatief flink chassis te bouwen. Lekker veel werkruimte en ruimte om bepaalde delen lekker ver uit elkaar te houden

Alvast wat foto's

Uploaded with ImageShack.us

en voor de liefhebbers, het schema:

Senior Member

Standaard

"Hoe maken die Chinesen nou zo'n GA15 voor €88???"

Ze maken het nog wel voor minder want dit is de winkelprijs

- hele grote aantallen qua inkoop
    - "gestroomlijnde" produktiemethoden
    - betrekkelijk weinig (eigen) R&D vermoedelijk
    - niet de beste onderdelen
    - goed lopend verdelers-netwerk
    - lage loonkosten (dat laatste gaat nog wel veranderen)

Senior Member

Standaard

Ziet er goed uit GG! Mooi chassis. Heb je dat laten maken of zelf gezet?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Banned

Standaard

Ampmaker.com blank chassis, alleen de 4-kante gaten voor netsnoer zijn dan gedaan. Rest moet je zelf doen.

Banned

Standaard

Zit ik net lekker de gloeidraden te solderen (Trafo > EZ81 > EL84 > ECC83 > 100R potmeter)

Kom ik er ineens achter dat ik vergeten ben dat deze trafo 2 6.3volt wikkelingen heeft en ik heb alles op deze ene wikkeling gezet.

Wat is wijsheid? Alles loshalen en de EZ81 op de andere 6.3volt wikkeling zetten? Of gewoon zo laten?

Senior Member

Standaard

Lijkt mij ook wel erg leuk om een keer te doen. Hebben de meeste buizenradio's zwaar genoege trafo's voor een gitaarbuizenverstekertje?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Wat is wijsheid? Alles loshalen en de EZ81 op de andere 6.3volt wikkeling zetten? Of gewoon zo laten?
    Dat zou ik doen
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jasper. Bekijk bericht
    Lijkt mij ook wel erg leuk om een keer te doen. Hebben de meeste buizenradio's zwaar genoege trafo's voor een gitaarbuizenverstekertje?
    Meestal wel. Vaak staat er op de achterkant een overzicht van de buizen die er in zitten. Kom je een EL84 tegen, dan heb je genoeg voor de gloeispanning en de hoogspanning. Je hebt ook buizen met zogenaamde 'U'-type buizen. Die werken rechtstreeks op het net. Die zou ik laten staan. Daar zit geen voedingstrafo in en als je niet weet wat je doet, levensgevaarlijk.
    Nico

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Dat zou ik doen
    wat? het eerste of het tweede?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Meestal wel. Vaak staat er op de achterkant een overzicht van de buizen die er in zitten. Kom je een EL84 tegen, dan heb je genoeg voor de gloeispanning en de hoogspanning. Je hebt ook buizen met zogenaamde 'U'-type buizen. Die werken rechtstreeks op het net. Die zou ik laten staan. Daar zit geen voedingstrafo in en als je niet weet wat je doet, levensgevaarlijk.
    Ok, ik ga het domme vragen topic van GG maar eens doorlezen. Denk dat dat behoorlijk leerzaam is.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten