Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 31 van 43 EersteEerste ... 21293031323341 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 301 t/m 310 van 429

Standaard

Voor de freaks die mijn afwijking delen , dit zijn de formules die ik gebruikt heb:

't Is voor mij allemaal voortschrijdend inzicht; aanvullingen/correcties van harte welkom.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

de berekeningen kloppen helemaal, alleen je vergeet het imaginaire getal :P
    Maar is dit ook meteen het aansluit schema? want nu ga je toch aardig wat frequenties weg filteren, misschien een extra weerstand om het verlies een beetje te compenseren?

groeten Arjan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drap
    Om eerlijk te zijn staat hij daar wel op een groter podium, met band, inplaats van rockposes neer te zetten op een slaapkamertje onder het genot van een glaasje appelsap. Waus.

Senior Member

Standaard

Volgens mij is het ook Inductie, niet inductantie
    Te koop:
    Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
    Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
    Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AvU Bekijk bericht
    de berekeningen kloppen helemaal, alleen je vergeet het imaginaire getal :P
    Maar is dit ook meteen het aansluit schema? want nu ga je toch aardig wat frequenties weg filteren, misschien een extra weerstand om het verlies een beetje te compenseren?

groeten Arjan
    Ik weet wel van het imaginaire deel, maar het rekenen ermee is erg ver weggezakt; die opfriscursus moet ik mezelf nog geven

Maar dit is idd wat ik gemaakt heb (met 4 condensatoren, 22, 47, 100 en 220 nF en 3,2H aan spoelen; een bladzijde of wat terug staat een uitgewerkt schema) en ik moet zeggen dat er toch een hoop geluid overblijft. Ik heb wel nog een potmeter in serie met L en C gezet zodat ik de diepte van het effect kan regelen; maar die is niet noodzakelijk in de zin dat er anders te weinig signaal zou overblijven.

Het valt me wel op als ik die potmeter gebruik dat slechts een klein beetje weerstand bovenop de LC-serie al voldoende is om het effect uit te schakelen; ik schat een tiende slag van een lineaire 500K pot. Ik ga die nog vervangen door een logaritmische in een poging er iets meer taper in te krijgen.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 17 juni 2009 om 21:23
    Aaron Stonebeat

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KoenB Bekijk bericht
    Volgens mij is het ook Inductie, niet inductantie
    Oeps, inductance Helemaal correct is het waarschijnlijk zelfinductie.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Ik zie dit topic nu pas, maar als je nog wat meer info wil over filters en dergelijke ik heb normaal gezien nog 2 cursussen elektronica op mijn pc staan.
    Afgelopen jaar zelf ook passieve en actieve filters moeten studeren.
    Als je interesse hebt stuur je maar een pm.
    Elektrisch: Richwood strat => 6m cordial kabel => hughes & kettner edition tube
    Akoestisch: LAG T111D

Standaard

De titel van dit onderwerp belooft al heel lang een project (nr. III) en sinds ik besloten heb ook voor mijn zoon een gitaar te bouwen, lijkt het me een goed idee deze belofte in te lossen.

Het heeft me aardig wat moeite gekost om uit hem te trekken hoe hij wilde dat de gitaar er uit gaat zien. Die eerdere twee Phoenix-modellen zag hij wel zitten maar de punten zouden wat langer mogen. Na de blauwe overgetrokken te hebben en wat aan de vorm 'gekneed' te hebben, leek dit hem wel wat:

Uitgezaagd (grof) ziet het er zo uit:

Het moet een HSH-configuratie worden, met een strat-achtige inrichting: mastervolume, mastertone en een 5-standenschakelaar. Met potente elementen want meneer zit behoorlijk in de metal en emo-corehoek te stoeien.

De gitaar gaat zwart worden.
    Voor de slagplaat, wellicht ook een truss rod covertje, wil ik iets met dit spul gaan doen:

De hals komt van een oude Diamond (gekregen in ruil voor wat klussen); ik kan niet direct vaststellen uit welk hout die gemaakt is. Het lijkt me wat licht van kleur voor mahonie en ook wat grover van structuur dan esdoorn. Onbekend dus.

De brug ga ik weer zelf maken. Het wordt een combinatie van het systeem dat ik voor mijn dochter heb gemaakt en een TOM-achtige hoogte-verstelling. Uit aluminium; het ontwerp zit al in mijn hoofd.
    Voor het staartstuk ga ik ook voortborduren op eerdere dingen die ik heb gemaakt maar er moet me nog een leuke vormgeving invallen.

Vandaag heb ik van de aldi dit machientje meegenomen:

Vooral dat staande bandschuurgedeelte lijkt me erg handig bij het maken van bruggen, topkammen etc.
    Het was niet duur en het draait mooi soepel zonder rare bijgeluiden. Ga ik vast plezier aan beleven.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 12 september 2010 om 02:41
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

ahaa, hier is de befaamde IIIe gitaar. de vorm vind ik al uiterst geslaagd, hij houdt zowat het midden tussen een strat en een sg vind ik, heel mooi. Die slagplaat kan ook niet anders als simpelweg "cool" worden.

ben benieuwd!

grtz

Standaard

Dank!
    Ja, eindelijk dan toch. Het gaat inderdaad een beetje een mix van een strat en een sg worden. Twee en een half jaar geleden heb ik ook een sg als uitgangspunt genomen en de body zo aangepast dat de zaak in evenwicht zou hangen. Nu heb ik eigenlijk niet de punten langer gemaakt (de bovenste wel, ongeveer een centimeter) maar de hals meer naar binnen geschoven en de cutaways wat verder uitgehold; de kont heeft toch zat ruimte om de brug wat naar achter te schuiven.

Voor het hout ga ik door mijn nog immer niet uitgeputte voorraad neuzen. Het zal wel weer een allegaartje worden met wat eiken erin. En ik ga de body weer flink hol maken; niet zo extreem en licht als bij de gitaar voor mijn dochter, maar ik ben wel benieuwd hoe de resonantie van een 'heavily chambered' body zich gaat verhouden met wat forse elementen.
    En de paupercaster/dano-rage van het moment natuurlijk verder ondersteunen

Voor de elementen zat ik aan GSP te denken. Een 'Cruncher' set humbuckers, 17 en 12,4 KOhm en als single coil een 'Twangmaster'; dat is een tele-brugelement van 7,6 KOhm/3,6H; die komt dan schuin te staan zodat de pole pieces overeenkomen met de snaarafstand ter plekke. Samen met de rest van de aan te schaffen onderdelen (oa nog verchroomde Kluson mechanieken met tulpknopjes; op de gitaar van mijn dochter zitten ook Klusons en dat is prima kwaliteit voor weinig geld) zou hij dan voor tussen de 100 en 125 euro het mannetje moeten zijn.
    Ik zal alleen die Crunchers meteen op de operatietafel moeten leggen om ze splitbaar te maken. Maar ik heb al eerder element zo uit de doos op de dag van levering uit elkaar gehaald en anders bedraad; tot dusver is dat allemaal goed gegaan.

Van de brug verwacht ik ook wel wat. Na lang denken, ben ik op een systeem gekomen dat bestaat uit drie delen en twee studs. Als het goed is, wordt die redelijk makkelijk om te maken en uitstekend af te stellen in alle richtingen.
    Aaron Stonebeat

Standaard

Weinig schokkend nieuws nog, maar de mal is af:

Toch altijd een heel gedoe om zoiets goed te krijgen, symmetrisch waar nodig en met voldoende haakse randen; en mooi vloeiende lijnen natuurlijk. Ik geloof dat het me vrij aardig is gelukt met eerst een decoupeerzaag en vervolgens een oude band van mijn bandschuurmachine (om kleine afwijkingen in de vloeiendheid eruit te schuren) en een paar vijlen.

De rand heb ik twee keer dun ingewreven met PU-lijm; de ervaring heeft inmiddels geleerd dat dat een behoorlijk slijtvast resultaat geeft:

Ik kan me nu nauwelijks nog voorstellen hoe ik in het begin gitaren helemaal zonder mal maakte en het idee had dat het dan minder werk zou zijn
    Aaron Stonebeat

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten