Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 27 van 27

Discussie: Het bVII akkoord

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    @ JH, moll dur is dus een verlaagde zes ( vervelend he , jij dacht dat ik met een nieuwe noot kwam, een zesbes dus...).
    Wat mij in deze interesseert is minder de theoretische achtergrond, maar wat ik mee kan of moet.Hoe los je dit op naar het volgende akkoord?
    De leidtonen dus.Eigenlijk maakt dat akkoord niet zoveel uit als je met een pianist speelt ( bvb) die gaat echt geen rekening houden met jou, en die speelt whatever substitutie- deze of een andere- die in hem opkomt. Tegen 88 toetsen kun je echt niet op.

    Ik had in een ander topic dit filmpje gepost , je zal merken dat de ( uitstekende trouwens ) gitarist z'n tussenkomst heel beperkt houdt als het zijn beurt niet is, en dat is steeds zo, zelfs Joe Pass bij Oscar Peterson bvb.

    Luister maar wat die piano allemaal uit z'n mouw schud.

    http://www.youtube.com/watch?v=yKwr8...ure=grec_index

    Het is nochtans geen bijzonder moeilijke progressie.

  2. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    @ JH, moll dur is dus een verlaagde zes ( vervelend he , jij dacht dat ik met een nieuwe noot kwam, een zesbes dus...).
    Wat mij in deze interesseert is minder de theoretische achtergrond, maar wat ik mee kan of moet.Hoe los je dit op naar het volgende akkoord?
    De leidtonen dus.
    simpel. de Ab wil oplossen naar de G.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Cadens
    plagale cadens: F-C. Of variaties daarop (F-Fm-C, F-Bb79-C, C-F/A-Fm/Ab-C/G etc)

    Dus IV-I ipv V-I (die laatste noem je authentieke cadens).

    qua toonladder kun je op IVmd denken aan C harmonisch majeur (c-d-es-f-g-as-b) of F melodisch mineur stijgend.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Die had ik wel door ondertussen.
    En als je naar de I terugmoet speel je IMO beter ' uit' een geleende VII, Dmin7b5 dus,wat trouwens overeenkomt met een Bb9, maar zonder grondtoon.
    Mooie leidtonen Ab-G/C-B/F-E.

  4. #24

    Smile

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Die had ik wel door ondertussen.
    En als je naar de I terugmoet speel je IMO beter ' uit' een geleende VII, Dmin7b5 dus,wat trouwens overeenkomt met een Bb9, maar zonder grondtoon.
    Mooie leidtonen Ab-G/C-B/F-E.
    Leuk dat je dit zo zegt, Dm7(b5) is de "bovenkant" van een Bb9, zoals je zelf al stelt.
    Je kan de G7 alt er ook nog bij suggereren in je improvisatie.

    Dm7(b5) G7alt CMaj7 9

    ------------------------11---15--13--11--10---
    -----------------11-12-----------------------
    -9-10--12-13------------------------- ------
    ---------------------------------------------
    ----------------------------------------------
    ----------------------------------------------

    Dan denk je II V I minor die oplost naar CMaj7..
    over Bb9 naar CMaj7
    Zoals bovenstaand voorbeeld,

    Prachtig in een stuk als Lady Bird..

    CMaj7 Fm9 Bb9 (of Bb13) CMaj7
    Laatst gewijzigd door johantipker; 7 september 2010 om 22:02

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Uiteindelijk draait alles toch om de akkoorden , he....Als je die niet ziet ' liggen' ben je nergens.
    Ik heb me er vandaag even mee geamuseerd op één en twee snaren, double stops gespeeld enz, mooi hoe je die dingen in elkaar kan ' schuiven' , dubbele ' kleine ' arpeggio'tjes afwisselen.

  6. #26

    Standaard

    Ik heb dit altijd een mooi stuk gevonden. Staat in C. Maar onderweg kom je naast de laddereigen akkoorden Fm, Ddim7, D/F#, E7, Ammaj7, Dmaj7 tegen; èn Bb!
    Is het een goed voorbeeld? Bb lijkt me hier ook een vorm van verzelfstandigde Fsus4, als zoiets bestaat. Maar hij zit er wel in; zonder dat akkoord zou het nummer niet hetzelfde klinken.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    @ Aaronstonebeat. Fwew( of zoiets ). Ik heb die film ooit 3 keer op 2 dagen wezen kijken....

    Ik heb het nummer twee keer beluisterd, en bij dit soort grote orkestraties is dit niet genoeg.Ik denk dat er veel 'tussenakkoorden' gebruikt zijn. Luister naar de piano in het begin : dat is een soort chord-melody .Let de bas-lijnen daarna.
    Je zou het volledige nummer moeten gaan uitschrijven, en die tussenakkoorden dan zien te vinden, om te zien welke techniek er gebruikt werd.
    Willekeurig is dit zeker niet, denk aan een ii-V-I : dat kan je op ALLE diatonische akkoorden toepassen : bvb op de V ( G7), kan je laten voorafgaan door Am7-D7 of z'n tritone sub Ab7.....een dominant akkoord kan een 7b9 worden, dat kan vervangen worden door een dim7, enz enz.
    Dit is de methode die ik zou proberen, maar ik heb nooit les gehad , maybe JH en Co will chime in.

    Iets klinkt nooit ' toevallig' goed,voor de echte theoretici.


    Over het nummer : Paul Simon heeft dit gemaakt he.... daar kan je niet echt een label op plakken. In die periode had je een paar van die artiesten, die muzikaal technisch veel gesofistikeerder waren. Ik denk aan James Taylor, Carol King, ik vergeet er een dozijn .

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top