ziet er strak uit!
goed bezig![]()
ziet er strak uit!
goed bezig![]()
Hoi Danieldg ,
Ziet er goed uit zeg,mooi gedaan tot nu aan toe.
Veel succes met de verdere afbouw.
groetjes Charlotte![]()
WEBSITE:http://www.charlottemijnders.nl
Bedankt voor de reacties! Ik wou eerder al iets posten, maar verschillende activiteiten hebben dat verhinderd.
Wat heb ik ondertussen gedaan:
- Stemmechaniek-gaten geboord
- Toets verlijmd
- Hals afgewerkt!
- De rand van de body afgerond
Ik heb m’n headstock-mal gebruikt om de gaten te boren:
Hierna heb ik de toets op de hals verlijmd. Hier heb ik geen foto’s van. Nadat de lijm twee dagen gedroogd had kon de hals uit de klemmen. Hierna was het tijd voor toch wel best iets spannends, namelijk de hals ‘shapen’!
Voor het shapen van de hals heb ik mijn nieuwe oscillerende spindelschuurmachine gebruikt. Ik heb deze video als referentie gebruikt. Daarmee was de klus snel geklaard. Daarna heb ik met behulp van wat ‘elbow-grease’ en schuurpapier de hals afgewerkt.
Ik had gezien hoe barno dat deed:
Reusltaat:
(Ik heb m’n naam en bouwjaar van de gitaar op de tenon geschreven)
Totaalbeeld nu:
Close-ups: (zowel body als hals bevochtigd met water, om stof eruit te krijgen en vezels te laten zwellen voor een volgende schuurbeurt)
Op deze foto zie je het effect van kwartiers gezaagd mahonie: het lijkt wel alsof de hals niet rond is.
Zelfde effect hier:
De hals is 21 mm dik aan de eerste fret en 24 mm dik aan de twaalfde, net zoals mijn SG. Het halsprofiel neigt eerder naar een C.
Ziezo, hiermee zit het grote houtwerk erop. Mijn logo is bijna klaar, dat ga ik later inleggen. Ik moet nu nog wat gaatjes voor de afdekplaatjes boren en de trussrod-cover op dikte brengen, daarna kan de hals verlijmd worden. Volgende stap is dan de gaten voor de brug en tailpiece boren, met behulp van een kolomboor.
Daniel
prachtig,![]()
Ziet er heel netjes uit.
Neem ook de tijd voor het verder afwerken/lakken, maar ik denk wel dat je dat doet gezien het hele bouw proces![]()
Looking good!
1 vraagje; waarom heb je je hals/kop overgang zo vloeiend gedaan ipv een extra stuk hout eraan laten net als origineel? Is dit niet te labiel zo???
Bedankt allemaal!
@TijmenSameel
Ik heb inderdaad geen volute:
Nadat de hals ruw was uitgezaagd dacht ik hier pas aanMaar ik heb het iets anders aangepakt dan Gibson: zij verwijderen bijna al het hout om bij de trussrod te komen:
Ik heb zo weinig mogelijk hout weg gehaald, de sleutel past er maar net in. Ik heb de holte ook doorweekt met secondenlijm, wat preeb liet zien in het grote 1959 LP topic op tdpri.com. Ook is mijn kopfineer 2mm dik, dikker dan het standaard fineer van Gibson. Ik hoop dat dit de kop wat steviger maakt.
ah oke, thanks.
Dat maakt mij al minder bang.
Ik zag laatst die gibson foto, en werd een beetje bang omdat ik ook een hals uit één stuk gemaakt had, en hoorde daarna pas de scheur verhalen. Maar mijn opening voor de tussrod is ook zo klein mogelijk, ook zon 2, of 1,5 kopfineer eroverheen, en wel extra hout eronder.
Ik word al wat geruster, bedankt
Er zijn trouwens nog altijd meer Gibsons zonder scheur dan metHet is gewoon een kwestie van geluk hebben, sommige gitaren gaan al stuk tijdens het transport, anderen zijn nog altijd piekfijn in orde na 70 jaar.
Ondertussen heb ik een mail gehad van de man die mijn logo gaat uitfrezen. Het ontwerp is klaar, dit weekend nog zal het logo verzonden worden. Om een idee te geven:
Ik ben er zeer tevreden mee!![]()
Wow, ingewikkeld maar zeer netjes dat logotje.
Je gitaar ziet er ook echt goed uit daniel! Goed bezig. Hoop echt dat mij dit ook gaat lukken met mijn eerste zelfbouw. Dan ben ik dik tevreden![]()
Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
Te koop: niets
Favorieten/bladwijzers