Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 26

Discussie: Akkoorden

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Die simpele 4-3 formuletjes hebben mij een heel end geholpen destijds. Ik kon razendsnel welk akkoord dan ook vinden, toen ik eenmaal alle tonen op de hals wist te liggen. Verder geen enkele kennis voor nodig; een Am blijft een kwestie van een a, een c en een e spelen. Of je dit nou ondersteboven of met je tanden doet

(Hoe) heb je dat dan zo geleerd dat je nu binnen een halve seconde kan zeggen welke noot het is? Ik moet altijd nog ff nadenken (zonder te tellen).

Senior Member

Standaard

Domweg in m'n kop stampen. Dat begon met de namen van de snaren: E A D G B e, daarna alle hele tonen tussen fret 0 en 4, toen het prachtige rijtje op fret 5: A D G C E A, en zo verder. En gun jezelf de tijd, het hoeft heus niet allemaal in één keer goed.

@terrasbeest: ik snap dat jij die formules verwart met tertsenstapelen, dat is het echter niet. Zijn slechts formules om de tonen van het akkoord te vinden; in welke volgorde je ze speelt, maakt voor de formule helemaal niet uit.

Neem de prachtige Fmaj7 voicing x07968 waarbij je de a zelfs 2 keer in de bas speelt. De formule heeft hier echter lak aan, want Fmaj7 is en blijft een combi van f, a, c en e. Het maakt voor de formule dus niet uit hoe je het akkoord speelt, het vertelt alleen welke tonen het bevat.

Of begrijpen we elkaar nou verkeerd?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

@ Jeroen : we begrijpen elkaar een béétje verkeerd, maar bedoelen waarschijnlijk hetzelfde.Maar de formules om akkoorden te vinden komt voort uit toonladders.

Dit ter verduidelijking van hetgeen ik in woorden alleen moeilijk uitgelegd krijg :

http://www.youtube.com/watch?v=2ojEu8xsIS8

http://www.youtube.com/watch?v=eP4Tr9HJ8Ms

( Ik heb trouwens dit hele pakket gekocht, worth every penny. De gratis reeks filmpjes zijn allemaal zeer de moeite, bovenstaand filmpje is maar gedeeltelijk wat ik wou uitleggen, bekijk ze maar allemaal )
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 25 augustus 2010 om 16:43

Senior Member

Standaard

Ik snap het! De e is de kwint in de a majeur ladder! Ik had het dus zonder toonladders gedaan.

Senior Member

Standaard

Of de kwint in de A mineur, ionisch, dorisch, frygisch, lydisch, mixolydisch, eolisch, enz ladder. Kortom, de toonladder bepaalt niet wat de kwint is; de interval tussen grondtoon en kwint bepalen wat de kwint is (oooh noemen ze het daarom kwint ?!?! duh )

Dat bedoel ik trouwens niet sarcastisch ofzo
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    @ Jeroen : we begrijpen elkaar een béétje verkeerd, maar bedoelen waarschijnlijk hetzelfde.Maar de formules om akkoorden te vinden komt voort uit toonladders.
    Klinkt een beetje als het kip-en-ei verhaal. Het maakt mij niet uit wat waar uit voortkomt. Ze hebben met elkaar te maken, ze komen uit elkaar voort, ze zijn verbonden met elkaar. Wat ik in mijn verhaal probeer duidelijk te maken is dat deze formules erg handig kunnen zijn als je nog niet zo veel weet over intervallen en dat soort dingen. Een handige tool om je op weg te helpen in het krijgen van begrip.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Klinkt een beetje als het kip-en-ei verhaal. Het maakt mij niet uit wat waar uit voortkomt. Ze hebben met elkaar te maken, ze komen uit elkaar voort, ze zijn verbonden met elkaar. Wat ik in mijn verhaal probeer duidelijk te maken is dat deze formules erg handig kunnen zijn als je nog niet zo veel weet over intervallen en dat soort dingen. Een handige tool om je op weg te helpen in het krijgen van begrip.
    Het klopt dat toonladders een 'reeks intervallen' zijn,zoals modes dat ook zijn en dat je door het stapelen van tertsen op elke grondtoon van die modes het ' passende akkoord' krijgt. Nooit iets anders beweerd toch ?
    Als iemand een vraag stelt over de constructie van akkoorden kan je er IMO toch maar beter bijzeggen dat sommige akkoorden bij verschillende toonladders kunnen horen. Ik vind het maar jammer dat je dit dan gaat voorstellen alsof het onzin is.

Wat jij hier hebt geschreven is idd handig, maar het was niet het antwoord op de vraag van TS.
    Maar ach , hij zal er voorlopig wel tevreden mee zijn.
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 28 augustus 2010 om 03:17

Senior Member

Standaard

Volgens mij hebben we het ieder op onze eigen manier aan hem uitgelegd.

Ik vind het maar jammer dat je dit dan gaat voorstellen alsof het onzin is.
    Waar heb ik 't woord onzin gebruikt?

Tertsen stapelen is een benadering. 't Lijkt wel of je doet dat dit de enige echte juiste manier is, klopt dat?

Standaard

[QUOTE=-=JEROEN=-;2453025]Of de kwint in de A mineur, ionisch, dorisch, frygisch, lydisch, mixolydisch, eolisch, enz ladder. Kortom, de toonladder bepaalt niet wat de kwint is; de interval tussen grondtoon en kwint bepalen wat de kwint is (oooh noemen ze het daarom kwint ?!?! duh )

Volgens mij heet het toch echt kwint omdat het om de vijfde toon van een toonladder gaat. En dat is niet bij alle A-ladders die jij noemt E. Bij A lokrisch is de vijfde een Es. Nou kun je een Es wel een E noemen maar dan met een mol, maar daar wordt het niet gemakkelijker mee.

Aan de afstand tussen de grondtoon en een andere toon kun je niet altijd zien wat het voor interval is, is het bijvoorbeeld een verminderde kwint of een overmatige kwart?

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Wat maken jullie er toch een zootje van, jongens.....

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten