Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 14 van 14 EersteEerste ... 4121314
Weergegeven resultaten: 131 t/m 139 van 139
    Senior Member

Standaard

Sorry voor het schoppen van dit wel zeer oude topic.

Echter ik heb mij door ellenlange discussies heen geworsteld met welles nietes. Aan het einde gekomen dacht ik YES!! een link waar ik echt wijzer van ga worden,,, niet dus dode link en verwarrende laatste post:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PeeVee Bekijk bericht
    Bij BUIZENVERSTERKERS moet de totale impedantie LAGER zijn dan de impedantie van de speakeruitgang van de versterker.
    kan dit een keer in een FAQ a.u.b. ?
    http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=62102
    De impedantie van de buizenversterker moet lager zijn dan dat de uitgang van de versterker??????
    Dat snap ik niet, waarschijnlijk zal het woord buizenversterker dan wel versterker moeten worden vervanger door cabinet, maar niet belangrijk.

Mijn vraag kan het nu wel of niet....?

Stukje achtergrond, ik heb twee uitstekende cabinetten beide 16Ohm en een leuke oefenversterker no mismatch hier.

Echter nu wil ik weer met een band gaan spelen en wat blijkt mijn verstofte buizen(stereo)versterker heeft geen 16Ohm uitgang maar alleen een 4x 4Ohm en 2x 8 Ohm uitgang.
    Liefst zou ik voor een 100% match gaan en de speakers vervangen maar dat is mij weer te duur.

De teneur van voorgaande pagina's was dat dit eigenlijk niet kan,,,,,, maar dit staat in mijn handleiding heb:

One eight ohm and two four ohm jacks per channel are provided. Use one sixteen ohm cabinet into the eight ohm jack. Don't forget: Duplicate the proper load for both channels: Turn it’s Level control to zero and its presence control all the way up. It's also best not to send signal to the unused channel input.

Kan iemand aangeven met een simpel ja/nee of een 16Ohm cabinet veilig aangesloten kan worden op de 8Ohm uitgang van mijn versterker?
    Laatst gewijzigd door speedmusic; 27 augustus 2010 om 12:38

Senior Member

Standaard

Het staat er toch echt, als je de rest er ook bij kwoot staat er dit:

Dus: bij TRANSISTORVERSTERKERS moet de totale impedantie van de kasten HOGER zijn dan de impedantie van de versterkeruitgang. Dit om overbelasting van de versterker te voorkomen.

Bij BUIZENVERSTERKERS moet de totale impedantie van de kasten LAGER zijn dan de impedantie van de speakeruitgang van de versterker. Dit om hoge signaalpieken in de uitgangstransformator te voorkomen waardoor je de uitgangstransformator kan opblazen.
    Lijkt me knap ondubbelzinnig.
    "In God we trust, all others pay cash."

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Het staat er toch echt,.......
    Wordt een beetje moe van dit soort discussies en als er zoveel verschillende antwoorden komen dan zie je door de bomen het bos niet meer.

De stelling van PeeVee is hier niet helemaal correct en schept eerder verwarring dan uitkomst. Waarschijnlijk heeft hij het anders bedoeld.

Even duidelijk stellen:

Er is maar één juiste oplossing en dat is een impedantie zoals aangegeven door de fabrikant. Niet hoger en niet lager.

Mocht het zo zijn dat je niet anders kan is het voor een buizenversterker veiliger om een lagere impedantie te gebruiken en voor transistor kun je beter hoger. Maar nogmaals er is er maar één de juiste en dat is volgens specificatie.

Buizenversterker:
    Ga niet verder dan een mismatch van 100%.
    Van de twee kwade is een afwijking naar beneden veiliger dan naar boven.
    Je moet er trouwens heel wat voor doen om een OT naar de klote te helpen, wel eens bewust geprobeert zonder speaker maar niet gelukt.

Transistorversterker:
    Hier kun je zo hoog gaan als je zelf wilt tot in het oneindige zelfs. Afwijkingen naar beneden zorgen echter voor oververhitting van je voeding en eindtorren waardoor deze vroegtijdig zullen heengaan. (zij ruste in vrede)

Ik hoop dat dit een beetje verlichting in het onrustige impedantieland bengt.

Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 27 augustus 2010 om 14:16
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Ok, dank (ik heb alleen niet relevante info eruit gehaald zoals transistorversterkers en ook wat de gevolgen zij, boeit mij niet simple yes or no voldoet voor mij, meer begrijp ik namelijk niet)

Maar dan klopt het stukje uit mijn handleiding dus niet? Of lees ik dat ook verkeerd?
    Cluseua, daar heb je mij al als leek, wat is een100% mismatch? Dus 16Ohm cab op een 8Ohm Buizenversterker output kan?
    Laatst gewijzigd door speedmusic; 27 augustus 2010 om 14:21

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door speedmusic Bekijk bericht
    Ok, dank.
    Maar dan klopt het stukje uit mijn handleiding dus niet? Of lees ik dat ook verkeerd?
    Cluseua, daar heb je mij al als leek, wat is een100% mismatch? Dus 16Ohm cab op een 8Ohm Buizenversterker output kan?
    Kan best, al is het beter om er nog een 16Ohm cab bij te zetten maar ga gerust je gang. Je bijft iig binnen de 100%.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Groots, klip en klaar antwoord dank hiervoor.

De versterker bouwer gaf als extra tip 2 16Ohm cabs aan te sluiten via een Y-cable. Echter dan moet ik nog twee cabs erbij kopen om zo de 2de output van mijn stereoversterker te gebruiken.
    Laatst gewijzigd door speedmusic; 27 augustus 2010 om 14:25

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    De stelling van PeeVee is hier niet helemaal correct en schept eerder verwarring dan uitkomst. Waarschijnlijk heeft hij het anders bedoeld.
    Klopt! Een match heeft altijd de voorkeur. ALS een mismatch niet te vermijden is, dan geldt mijn stelling. Deze thread is nl. ooit (2005!) begonnen met een bericht mbt het aansluiten van een 16 Ohm speaker op een 8 Ohm versterker, m.a.w. de thread ging over "mismatchen", vandaar. ALS je wilt/moet mismatchen DAN etc. Het staat er een beetje raar, daar heb je gelijk in, bedankt voor het ophelderen.
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

Senior Member

Standaard

Klopt! Een match heeft altijd de voorkeur. ALS een mismatch niet te vermijden is, dan geldt mijn stelling. Deze thread is nl. ooit (2005!) begonnen met een bericht mbt het aansluiten van een 16 Ohm speaker op een 8 Ohm versterker, m.a.w. de thread ging over "mismatchen", vandaar. ALS je wilt/moet mismatchen DAN etc. Het staat er een beetje raar, daar heb je gelijk in, bedankt voor het ophelderen.

Haha, nee het was niet als onaardige kritiek bedoeld hoor maar als je zo in dit topic valt (ik heb het begin niet meegemaakt) dan komt dat een beetje onduidelijk over. Vandaar de opheldering.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Hoi Frans! No offense hoor. Ik zie het niet als kritiek en zelfs als dat zo zou zijn (ik vind het er zelf ook onduidelijk staan als ik het zo teruglees) dan is dat geen probleem. Je hebt het prima samengevat waarvoor dank.
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten