Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 26 van 33 EersteEerste ... 162425262728 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 251 t/m 260 van 326

Discussie: AX84 amp project

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    Daarbij introduceer je op deze manier een vrij grote afvoer van stroom door de signal ground (best case scenario: 6.3/50=0,126A). Dat lijkt me niet bevorderlijk voor brom?
    Dat zou ik knap vinden als je bedenkt dat je maar 1 lijn naar GND hebt. Je belast de gloeistroom met 6.3 / 100 = 60mA (bij een 100 ohm pot). En dat kan hij best hebben. Overigens kun je rustig tot 500 ohm gaan of nog hoger. Wat je doet is de gloeistoom tov. GND in balans brengen door deze ahw te laten zweven rondom GND. Door de potmeter kan je het middelpunt wat verplaatsen.
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Dat zou ik knap vinden als je bedenkt dat je maar 1 lijn naar GND hebt. Je belast de gloeistroom met 6.3 / 100 = 60mA (bij een 100 ohm pot). En dat kan hij best hebben. Overigens kun je rustig tot 500 ohm gaan of nog hoger. Wat je doet is de gloeistoom tov. GND in balans brengen door deze ahw te laten zweven rondom GND. Door de potmeter kan je het middelpunt wat verplaatsen.
    Qua stroom heb je gelijk, even niet nagedacht, maar ik bedoel ook niet het belasten van de tap (die 60mA valt in het niets bij de gloeistroom van 5-6 buizen). Wat ik bedoel is het volgende:

Je voert die 60mA af naar ground. Wanneer je de potmeter het dichtste bij V1 zet (waar de SNR het laagste is), zit de wiper van de pot dus vlak bij de input van je gitaar. Je introduceert dus meteen een stroombron op je ground op de minst gunstige plek in het circuit. Dat veroorzaakt toch juist brom?

Senior Member

Standaard

Qua stroom heb je gelijk, even niet nagedacht, maar ik bedoel ook niet het belasten van de tap (die 60mA valt in het niets bij de gloeistroom van 5-6 buizen). Wat ik bedoel is het volgende:

Je voert die 60mA af naar ground. Wanneer je de potmeter het dichtste bij V1 zet (waar de SNR het laagste is), zit de wiper van de pot dus vlak bij de input van je gitaar. Je introduceert dus meteen een stroombron op je ground op de minst gunstige plek in het circuit. Dat veroorzaakt toch juist brom?
    Hoe voer je dat af naar GND dan? Je hebt ahw 2 weerstanden in serie tussen de gloedraad aansluitingen. De midden tap van die 2 gaat naar GND. Waar zit de andere aanlsuiting dan? Je hebt 2 aansluitingen nodig om de kring te completeren. Nu heb je er 1.
    Nico

Senior Member

Standaard

De wiper zit aan de ground vast, de andere kant zit aan +6.3VAC vast. Dan loopt er toch stroom naar de ground?

Senior Member

Standaard

De wiper zit aan de ground vast, de andere kant zit aan +6.3VAC vast. Dan loopt er toch stroom naar de ground?

Nee, de 6.3 zit maar met één geleider aan de pot. Om stroom te kunnen leveren moet er een heen en terugweg zijn.
    Theoretisch heeft de 6.3 wikkeling een vrij potentiaal tov massa. Hierdoor kan/zal brom geinduceerd worden in de 6.3 wikkeling. Om dit te voorkomen wordt hij bewust op een massa niveau gebracht.

Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 24 augustus 2010 om 09:25
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Wat bedoel je met 'maar één geleider'? De 6.3VAC aansluitingen zweven normaal gesproken, maar zitten wel beide via een weerstand aan de ground bij een hum-balance pot.

Senior Member

Standaard

Wat bedoel je met 'maar één geleider'? De 6.3VAC aansluitingen zweven normaal gesproken, maar zitten wel beide via een weerstand aan de ground bij een hum-balance pot.
    oke, kijk even naar dit schema uit een ander topic

Als je de ontbrompotmeter P4 even weg denkt en je zou T.O.V. massa meten op de boven of onderkant van de 6,3V~ wikkeling zou het kunnen dat je een spanning meet met je meter.

Maar.....
    Als je nu een lampje aansluit tussen massa en om het even welke 6.3V~ aansluiting van S5 gaat dat toch niet branden, ongeacht wat je ooit hebt gemeten. De spanning welke je meet is namelijk "statisch" wat wil zeggen dat hij daar per ongeluk is en een willekeurige waarde heeft welke afhankelijk is van de loop van de bedrading, de constructie van de trafo zoals bv de capaciteit tussen de wikkelingen onderling. Deze spanning is er dus door capacitive, inductive of magnetische koppeling whatever, hij is er en we moeten hem killen door hem aan massa te leggen. Door de hoogOhmigheid (lekker woord!) zal er geen of nauwelijks stroom vloeien.

Iemand die dit verbeteren/aanvullen wil/kan? Be my guest, het zal niet perfect zijn.

Frans.

edit
    Deze opgepikte spanning kan best hoog zijn, willekeurig weet je nog? Door de lek tussen gloeidraad en kathode komt deze spanning ongewenst in het signaalpad.
    /edit
    Laatst gewijzigd door cluseau; 24 augustus 2010 om 11:44
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Ik snap waar je heen wilt, maar 1 ding begrijp ik nog niet helemaal.
    Door 1 van de 2 draden van de 6.3V aan aarde te leggen (via een weerstand, lampje oid) voorkom je dat de 6.3V 'zweeft' ten opzichte van de massa.

Stel dat doen we via een 100 Ohm weerstand: deze zijde is nu de 'nul' van de 6.3VAC geworden. Vervolgens sluit je ook nog een 100 Ohm weerstand aan op de 6.3VAC aan (waarom eigenlijk?), die tevens naar aarde gaat. Daar gaat dan toch een stroom door lopen, die ten opzichte van je signaal vrij groot is? Mij is namelijk verteld dat een hum-balance pot het meest efficient is wanneer deze zo dicht mogelijk bij V1 geplaatst wordt. De dichtsbijzijnde ground zit dan dus vlakbij de input van je gitaar.

Overigens bedankt voor je geduldige uitleg tot nu toe, normaal ben ik (iets) sneller van begrip ...
    Laatst gewijzigd door iWishmaster; 24 augustus 2010 om 12:04

Senior Member

Standaard

Mij is namelijk verteld dat een hum-balance pot het meest efficient is wanneer deze zo dicht mogelijk bij V1 geplaatst wordt. De dichtsbijzijnde ground zit dan dus vlakbij de input van je gitaar.

Zelf wist ik dat niet, wel is het verklaarbaar omdat op deze belangrijke positie de werking van de pot het best is. Feit blijft dat de loper massa is en beide 6.3 draden dus geaard zijn via een halve pot van 50 Ohm. Dat schijnt beter te zijn dan één van 0 Ohm en de ander 100 Ohm. Mijn persoonlijke ervaring is dat het geen zak uitmaakt. Gewoon één zijde aan massa leggen werkt ook, zeker voor een gitaaramp. HiFi is een ander verhaal. Vergeet niet dat de spanning welke je wilt killen komt via een weerstand van misschien wel 100meg en dat je die gaat aarden met 100 Ohm, een miljoen keer zo klein. Mogelijk is het kleine beetje brom wat er misschien overblijft weg te regelen met de pot omdat je de spanning in fase of in tegenfase meer of minder kan laten gelden

Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 24 augustus 2010 om 12:13
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Ik ben eens benieuwd of mijn zelfbouw ampje gaat brommen straks, dan zal ik het allemaal eens uitproberen ...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten