Een banjo is toch ook een gitaar he, wat voor soort muziek word daar op gespeeld, welke prijsklasse, en kun je daar ook de gewone nummers op spelen zoals op mijn folkgitaar?
Een banjo is toch ook een gitaar he, wat voor soort muziek word daar op gespeeld, welke prijsklasse, en kun je daar ook de gewone nummers op spelen zoals op mijn folkgitaar?
Sinds wanneer is een banjo een gitaar?
Je bedoelt waarschijnlijk dat beide instrumenten behoren tot de tokkelinstrumenten, waarbij de snaren met de vingers of plectrums worden aangeslagen.
Welke soorten muziek kan je spelen op een banjo, alles heeft te maken met de sound en waar deze bruikbaar voor is, in weze kan je een banjo dus gebruiken voor alle muziek.
Waar hij het meest voor gebruikt wordt is voor oudere jazz (New Orleans), Ragtime, Bluegrass, Country, Folk. In het begin van de eeuw was de banjo veel populairder dan de guitar, pas rond de 30-tiger jaren draaide het kaartje om.
Info over andere tokkelinstrumenten en banjo's vindt je bij
www.folkofthewood.com en uiteraard www.frets.com
Natuurlijk kan je daar gewone nummers op spelen zoals op je folkgitaar, alleen zullen ze helemaal anders klinken.
Gitaar-banjo met 6 snaren is een bestaande variant.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
Gezien er veel minder banjo's verkocht worden dan gitaren zijn die gewoonlijk duurder, tenminste in Europa. In de Verenigde Staten, en Groot Brittanie heb je natuurlijk een grotere markt en zullen ze iets minder duur zijn. (het blijven toch dure dingen, hoor)Oorspronkelijk geplaatst door tomart
De trommel waarop vooral een wat grotere banjo gemonteerd wordt is al duur; daarnaast bestaan er soms ook inventieve kam-constructies om de opgetelde snaar-druk op het trommelvel te ondervangen, die bij "simpeler" opgebouwde typen toch een tamelijke slijtage- en verstemmingsfactor inhoudt.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
Een zessnarige banjo is eigenlijk een gitaarhhals op een banjo en wordt gebruikt door gitaristen die geen echte banjo (willen leren) spelen. Verder bestaan er twee modellen:
De banjo met 4 snaren, nl de tenor-banjo (met equivalent tenor-gitaar, bv Eddie Condon) die werd gebruikt voor de vroege jazz (jaren 20) en nu nog steeds in de Dixieland muziek. Stemming is ggeheel anders dan gitaar, nl grotere intervallen, en wordt i.h.a. bespeeld met een plectrum (heet daarom ook wel "plectrum-banjo")
De andere banjo heeft 5 snaren, nl de 5-snarige banjo waarvan er een halverwege de hals ophoudt en niet ingedrukt wordt. Je krijgt zo een vergelijkbaar effect als bij een doedelzak. De 5-snarige banjo werd en wordt gebruikt voor folk en country, waarbij zowel gepickt als gestrumt wordt. Vaak met stalen fingerpicks voor staalachtig geluide en volume.
O.a. Gibson was een belangrijke producent van zeer goede kwaliteit banjo's in de eerste helft vd vorige eeuw, nl voordat ze zich toelegden op archtops. Voor de oude Gibson Mastertone's worden vandaag de dag nog hoge bedragen neergeteld.
Vergeet Eddie Freeman niet, als we het over tenorgitaren hebben.Oorspronkelijk geplaatst door jpb
http://www.frets.com/FRETSPages/Muse...iefreeman.html
Ja, er bestaan aardig wat tokkelinstrumenten. (nee ik ga ze niet opsommen)
Banjo's zijn andere instrumenten. Zelfs een gitaarbanjo vraagt een andere speelstijl vanwege het specifieke geluid.
Tenorbanjo, 5string banjo (resonator en open-back banjo's), mandoline banjo (4 paren snaren).
Er zijn veel fabrikanten, naast gibson heb je nog Vega, Samick, Framus etc.
Framus banjo's waren voor de europese markt en niet de beste banjo's op het Derroll Adams model na. Die kon concurreren met de amerikaanse
open back banjo's.
Ikzelf speel naast gitaar ook oldtime op een open back banjo en is een heel andere techniek dan fingerpicking.
Gert
OEh! old-time spelers! ik had niet verwacht die hier tegen te komenOorspronkelijk geplaatst door gertdm
Treed je ook op als old-time banjo-speler?
Roel
I've always been crazy, but it kept me from going insane (W.J.)
nee, maar ik neem hem vaak mee naar optredens en doe als afwisseling tussen de gitaarstukken wat fiddletunes zoals Arkansas Traveller, Sugar Hill en Shady Grove (Art Rosenbaum, double thumbing).
Gert
Favorieten/bladwijzers