Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 25 van 33 EersteEerste ... 152324252627 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 241 t/m 250 van 326

Discussie: AX84 amp project

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    waarom zetten ze op de kathode die 6,3V van de gloeispanning?
    Dat doen ze niet! Ze leggen de 6,3 met een kant aan massa. Je hebt zeker geen ontbrom potmeter? Dit is ter voorkoming van brom tgv de geringe lek tussen kathode en gloeidraad. (Hmmm je hebt natuurlijk kathode bias he! zie dan de vorige post van guitarnijboer. Hij heeft het juiste antwoord.)
    En op het schema staat over de tip en sleeve van de 8ohms output een weerstand van 220ohm/5watt.
    Ter bescherming van je buizen en trafo mocht één of andere boer je speaker eruit rukken tijdens spelen.
    en beinvloed dit niet je impedantie?
    Ja,

mag je zelf uitrekenen.......1/Rv = 1/Rsp + 1/220
    iets makkelijker is Rv = 8x220/(8+220)

Frans.

EDIT
    ach, ik ben weer eens te laat zie ik...nou ja twas goed bedoeld. Het barst hier ook van de wervelingen .
    /EDIT
    Laatst gewijzigd door cluseau; 12 augustus 2010 om 19:56
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Ok van de weerstand begrijp ik. Uitgerekend word het 7,7 ohm dus dat is te verwaarlozen natuurlijk.

Dat andere valt nog niet... Er staat op de kathode een gelijkspanning. Deze maken ze vast aan de gloeispanning (wat 6,3V wisselspanning is). Dan komt er toch ook 6,3V wisselspanning op de kathode te staan of snap ik het nu echt helemaal verkeerd?

Dan denk je het in hoofdlijnen een beetje te gaan begrijpen en dan zijn er nog zo ontzettend veel kleine dingetjes waar ik niet goed aan uit kom om het nou zelf te kunnen beredeneren. Dus ik ben alleen maar blij dat er zo veel mensen zijn die het wel weten en die ook de moeite nemen te helpen. Bedankt daarvoor mensen!
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Dat andere valt nog niet... Er staat op de kathode een gelijkspanning. Deze maken ze vast aan de gloeispanning (wat 6,3V wisselspanning is). Dan komt er toch ook 6,3V wisselspanning op de kathode te staan of snap ik het nu echt helemaal verkeerd?
    Vergeet niet dat je 2 polen nodig hebt om een spanning te meten. Er gaat maar een (1) kant aan de gelijkspanning. niet beide. Dus is er niets aan de hand. Beetje net asls een hoogspanningsdraad. Als er een vogel op zit, gebeurt er niets. Tot ie de grond raakt tegelijkertijd (wel hele grote vogel)...
    Dan krijg je Fried chicken
    Nico

Senior Member

Standaard

ojah natuurlijk. Daar stond ik ff niet bij stil.
    Voor me verjaardag heb ik het boek van Merlin Blencowe gehad dus ik kan mezelf eens flink gaan verdiepen. Ik denk dat ik nu (of straks als me versterkertje echt helemaal af is) een mooie basis heb om mee te gaan expirimenteren en testen en hem misschien steeds wat verder uit te breiden.
    Nico en frans (en natuurlijk de andere die geholpen hebben) alvast bedankt voor de basiskennis die ik van jullie heb geleerd. Dit is zeker wel nodig om in het boek te beginnen zag ik wel maar het sluit wel aardig aan op waar ik nu ongeveer ben. Ik meen dat er hier een topic was gemaakt over het boek waar eventueel verdere vragen gesteld kunnen worden? en anders verschijnen ze vanzelf hier in dit topic waarschijnlijk.
    Binnenkort laatste bestelling doen bij nico om mijn versterkertje af te maken. Dan kunnen we gaan testen en debuggen.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 18 augustus 2010 om 16:00

Standaard

Heb nogeens overwogen een gelijkspanningsvoeding voor de gloeistroom te maken, dat geval deed het toen niet, ben ik er maar weer mee gestopt.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Heb nogeens overwogen een gelijkspanningsvoeding voor de gloeistroom te maken, dat geval deed het toen niet, ben ik er maar weer mee gestopt.
    Heeft ook niet zoveel zin naar mijn idee. Andere amps zijn toch ook stil. En vergeet niet dat een gelijkgerichte 6.3 meer energie opbrengst heeft wat je buizen harder doet slijten.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Projectje ligt even beetje stil. Moet binnenkort mijn laatste bestelling doen bij nico om hem zover hij nu staat af te kunnen maken.

Ondertussen ben ik begonnen in het boek van Blencowe. Echt ontzettend interessant boek! De basis kennis van dit forum word nu aangevult met hoe ik biassen de amp kan beinvloeden op distortion en toon.
    Het lees niet snel omdat mijn engels niet heel goed is en ik soms stukjes paar keer moet lezen voordat ik echt snap wat er gebeurd maar vind het geweldig om te lezen en maak tijdens het lezen voor mezelf nederlandse aantekeningen wat als het goed is straks resulteerd in eens korte nederlandse samenvatting/dictaat met de belangrijkste punten als naslagwerk.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dat doen ze niet! Ze leggen de 6,3 met een kant aan massa. Je hebt zeker geen ontbrom potmeter? Dit is ter voorkoming van brom tgv de geringe lek tussen kathode en gloeidraad. (Hmmm je hebt natuurlijk kathode bias he! zie dan de vorige post van guitarnijboer. Hij heeft het juiste antwoord.)
    Even offtopic: zo'n ontbrom potmeter heb ik wel eens gezien / van gehoord, maar ik snap het nog niet helemaal. Iemand heeft me ooit uitgelegd dat de gloeispanning via een 100Ohm potmeter vlak bij V1 aangesloten kan worden (wiper aan de aarde, andere 2 aan de plus en min). Zo liggen de signal ground en filament ground toch aan dezelfde massa, maar waarom verminderd dit brom? Bedoel je met lek tussen kathode en gloeidraad overspraak in de buis zelf?
    Daarbij introduceer je op deze manier een vrij grote afvoer van stroom door de signal ground (best case scenario: 6.3/50=0,126A). Dat lijkt me niet bevorderlijk voor brom?
    Laatst gewijzigd door iWishmaster; 23 augustus 2010 om 17:33

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Heeft ook niet zoveel zin naar mijn idee. Andere amps zijn toch ook stil. En vergeet niet dat een gelijkgerichte 6.3 meer energie opbrengst heeft wat je buizen harder doet slijten.

Frans.
    Hee, dat wist ik niet, van die spanning. Wel eens een transformator gezien met een 4,5V, heelveel ampere wikkeling. De bedoeling ervan was de spanning gelijk te richten en dan op een goede spanning uit te komen.
    Volgens mij is het ook de moeite niet waard de spanning gelijk te richten. Het was met een low-drop ic, of zoiets, om de spanning op 6,3V gelijkspanning te houden. Maar dus eigenlijk goed dat ie het niet deed.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    ...Wel eens een transformator gezien met een 4,5V, heelveel ampere wikkeling.
    Dan zou je idd precies goed uitkomen. Trouwens er zijn zat bekende merken welke op veel te hoge spanning draaien. Schijnt niet interessant te zijn, of juist wel er worden immers meer buisjes verkocht.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten