Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 24 van 33 EersteEerste ... 142223242526 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 231 t/m 240 van 326

Discussie: AX84 amp project

Senior Member

Standaard

Jah ok ik begrijp nu idd dat er een verschil kan zitten in de aardpunten. Maar wat bedoel je precies met stroom van de gloeidraden door het chassis?
    Bij het schema van AX84 is er denk ik wel rekening mee gehouden al. Hier komen alle aardepunten samen op het turretboard (dit is die rode doorlopende draad onder op mijn turretboard op foto), hieraan hangt ook de aarde van de PT, de aarde van alle potmeters en componenten, en dan hebben ze door middel van een soldeeroogje deze aardedraad van turretboard en de aarde van de input op het chassis vastgemaakt.

Overigens had ik ook nog vraagje over eindbuisje. Bij het project gebruiken ze een EL84 buisje. Hierbij hebben ze pin4 en pin3 met elkaar verbonden. Dit zijn de kathode en de pin van de gloeispanning. Nu moet pin3 via de bypass aan de aarde maar waarom zetten ze op de kathode die 6,3V van de gloeispanning?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Jah ok ik begrijp nu idd dat er een verschil kan zitten in de aardpunten. Maar wat bedoel je precies met stroom van de gloeidraden door het chassis?
    Dit heb ik als voorbeeld genomen om je in te laten zien dat er soms flinke stromen door een chassis lopen welke potentiaal verschillen kunnen veroorzaken. Met de vergelijking van de gloeidraden heb je gewoon de beste voorstelling. Het wordt namelijk wel eens gedaan dat er één zijde van de gloeiwikkeling aan massa wordt gelegd en de buizen liggen dan ook met één aansluiting aan massa. Je hebt dan maar één draad nodig om de buizen te voeden. Twas maar een voorbeeld.

Frans.

edit
    Misschien voegd dit nog wat toe:

Massa is niet altijd volledig "0".
    Voor de gloeidraden maakt het natuurlijk geen fuck uit of ze 6,3 of 6,299 ontvangen maar die 10mV maakt voor een ingangssignaal enorm verschil. Er kan dus tussen de positie van de ingangsjack en positie van de de buis best wel een nasty signaal staan.
    /edit
    Laatst gewijzigd door cluseau; 12 augustus 2010 om 14:30
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dit heb ik als voorbeeld genomen om je in te laten zien dat er soms flinke stromen door een chassis lopen welke potentiaal verschillen kunnen veroorzaken. Met de vergelijking van de gloeidraden heb je gewoon de beste voorstelling. Het wordt namelijk wel eens gedaan dat er één zijde van de gloeiwikkeling aan massa wordt gelegd en de buizen liggen dan ook met één aansluiting aan massa. Je hebt dan maar één draad nodig om de buizen te voeden. Twas maar een voorbeeld.

Frans.
    Ah ok. Dat was me niet bekend dat je het zo ook aan kon sluiten. Dacht dat het altijd gewoon met 2 draden werd gedaan. Bedankt voor de uitleg in ieder geval!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ah ok. Dat was me niet bekend dat je het zo ook aan kon sluiten. Dacht dat het altijd gewoon met 2 draden werd gedaan. Bedankt voor de uitleg in ieder geval!
    De gloeidraad wordt op die manier bijna nooit toegepast, vergeet dit voorbeeld maar weer gauw. Het was alleen voor het begrip dat er soms aardige stromen door een chassis lopen welke voor de ene situatie niets uitmaken maar voor een gevoelige ingang des te meer. Zie ook mijn edit in vorige post.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Heb in mijn AC30 een keer steraarding toegepast. Hij deed het toen niet meer, maar het zat ergens anders in. Toen heb ik 'm opgebouwd naar Brian May specs. Ik heb goed ervaring met aarden vanaf de ingang (geisoleerd van het chassis), 1e trap, 2e trap, fasedraaier (pots van de toonregeling), eindversterker. Geeft weinig brom.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Ik heb goed ervaring met aarden vanaf de ingang (geisoleerd van het chassis), 1e trap, 2e trap, fasedraaier (pots van de toonregeling), eindversterker. Geeft weinig brom.
    Ervaring opdoen is mooi maar ieder chassis is weer anders. Ik had het nog niet gehad over wervelstromen door het chassis welke opgewekt kunnen worden door het wervelend magneetveld van de trafo's. Lastige materie.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Mee eens, mee eens.

Standaard

Een wervelend magneetveld Frans?

Maar wervelstromen bestaan wel natuurlijk. Kijk waar het op neer komt is dat in ieder stuk metaal dat onder invloed staat van een magnetisch veld een spanning geinduceerd wordt. Nou is dat leuk bij een koperwinding om een trafokern, maar ook in een vlakke plaat metaal gebeurt dit. Als je een winding om een trafokern legt en die kortsluit dan gaat er een stroom lopen. Logisch. Een vlakke plaat echter kun je opvatten als een oneindige hoeveelheid kortgesloten windingen. Lastiger... Onder invloed van een magnetich veld gaan er dus allerlij willekeurige stroompjes lopen. En omdat ieder metaal een weerstand heeft zullen de stroompje zorgen voor potentiaalverschillen op het chassis zelf. Deze potentiaalverschillen zijn natuurlijk zeer klein, maar als dit maar voldoende versterkt wordt kan dat problemen geven. Doorgaans zul je er in een 1 kanaals cleane versterker nooit wat van merken, maar bij high gain versterkers waarbij de versterking veel hoger is wel.

Waar je dus voor moet zorgen is dat de kleine potentiaalverschillen in het chassis zelf niet hun weg vinden naar de signaalweg. Hoe meer verschillende aardpunten je in een versterker aanlegt hoe groter die kans in principe gaat worden, daarom wordt door verschillende mensen steraarding bejubelt. 1 aardpunt waar alles op aangesloten zit. Maar 1 aardpunt is ook verre van ideaal:

Het magnetische veld wat zorgt voor de stroompjes in het chassis is gewoon om ons heen en word bevoorbeeld opgewekt door apparaten in de omgeving, de trafo van de versterker zelf, stroomvoerende bedrading in huis etc. Naast deze magnetische straling is er ook nog magnetische straling van radiozendmasten, mobiele telefoons en verder vrijwel alles wat draadloos werkt. De eerste magnetische straling zorgt vooral voor brom, de radiogolven voor.... precies radiogeluid. Je kent het wel, de rusische meneer die door je versterker komt. Om deze vorm van storing tegen te gaan is het belangrijk dat je input direct aan het chassis wordt gelegd. Anders gaat de mantel van je gitaarkabel als antenne fungeren die radiofrequenties je versterker invoert via de massa. Je moet dus een aardpunt heel dicht bij de input hebben.

Maar omdat je input gevoelig is wil je daar niet je voeding aansluiten. De stromen die daar lopen wil je immers niet in de buurt van de ingang hebben waar ze kunnen storen. Daarom heb je een tweede aardpunt nodig voor je voeding, die doorgaans aan de andere kant van de versterker zit. Nu heb je er dus al 2. De output van je versterker moet, zeker als er een negatieve terugkoppeling vanaf de speakeroutput is, referentie hebben t.o.v. massa. Ook die heeft dus een massa aansluiting nodig. Ik doe dit zelf gewoon door niet geisoleerde chassisdelen. Stromen van het uitgangsignaal hoeven dan niet door het chassis. (behalve een heel kleintje voor de eventuele NFL)
    Tenslotte leg ik dan ook nog de kathoden van de eindbuizen appart aan de massa. En dat is dan dus 4. De randaarde van het stopcontact gaat ook appart naar het chassis of leg je aan het aardpunt van de voeding.

Wat sluit je nu waar op aan? (misschien kan het ook anders, maar ik doe het zo)

1. alle massa punten van de voorversterker incl. de input. Uitzondering is de afscherming van bijvoorbeeld een EF86 die je appart naast de buis aan het chassis legt. Zelf knoop ik hier ook altijd de voedingselko voor de eerste versterker trap aan vast.
    2. de voeding, dus de - van de gelijkrichter, de - van de elko's, de + aansluiting van een eventuele bias spanning en de loper van de humpotmeter etc.
    3. speaker outputs
    4. eindbuizen.

Dit is hoe ik het doe en dit geeft bij mij een volledig bromvrij en storingsvrij resultaat. Dus misschien heb je er wat aan.

Senior Member

Standaard

Bedankt voor de uitgebreide uitleg guitarnijboer! En die massa punten zijn dus in principe 4 soldeeroogjes aan je chassis?
    Ik ga het eerst maar eens proberen met 1 massapunt zoals het staat getekend in het ax84 project. Mocht dit onverhoopt toch storing en brom gaan geven kan ik deze optie proberen.

Ik heb toch de draden van OT maar afgeknipt. Mocht ik er ooit iets anders mee willen doen kan ik er altijd een losse draad aan vastmaken natuurlijk en die lange draden in chassis is echt niks.

Ik had ook nog een vraagje over het eindbuisje. Bij het project gebruiken ze een EL84 buisje. Hierbij hebben ze pin4 en pin3 met elkaar verbonden. Dit zijn de kathode en de pin van de gloeispanning. Nu moet pin3 via de bypass aan de aarde maar waarom zetten ze op de kathode die 6,3V van de gloeispanning?

En op het schema staat over de tip en sleeve van de 8ohms output een weerstand van 220ohm/5watt. Kan iemand mij vertellen waarvoor deze dient? en beinvloed dit niet je impedantie?

Standaard

De gloeispanning wordt op kathodepotentiaal gebracht tegen brom. Ze zetten dus eigenlijk een positieve spanning op de gloeispanning of beter: de gloeispanning wordt gesuperponeerd op het kathodepotentiaal.

Voor de 220 ohm weerstand kan ik niets anders verzinnen dan dat dit beschadiging van je OT moet voorkomen bij eventueel gebruik zonder speaker.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten