Ik vind het een beetje jammer dat er zoveel mensen zijn die niet in staat zijn om samen te werken. Er zijn veel 'geluidsmensen' die er weinig van bakken, maar begrijp dan wel dat dit vaak goedbedoelende vrijwilligers zijn.

Van een professional mag je het een en ander verwachten, maar ook de meest doorgewinterde pro zal op een gegeven moment geen soep meer kunnen koken van de ingrediënten die hem ter beschikking worden gesteld.

De FOH man van Toto werd even genoemd en dat zijn mensen die bij de band horen, elk nummer van haver tot gort kennen en de muzikanten ook.

Ik heb het een jaar of tien gedaan en soms word je er moedeloos van, maar een kloof scheppen tussen de technicus en de muzikant is zo voor elkaar. Als je in een studio aan de gang gaat kom je er al snel achter hoe moeilijk het is om een mix te maken waarin elk detail goed hoorbaar is. Op het podium moet het in één keer goed zijn, er is geen herkansing mogelijk.

Samenwerking is het sleutelwoord en dat moet van beide kanten komen, waarbij ik opmerk dat de rookies geholpen moeten worden met kalmte en rust. Opgefokt doen werkt averechts.