Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michael AE Bekijk bericht
Even over het probleem dat gitaristen de boel vaak te hard zetten; ik merk ook regelmatig dat technici de gitaren erg onduidelijk in de mix hebben zitten.

Als technicus snap ik waarom het vervelend is dat een amp naar de benen van de gitarist en de oren van het publiek staat te blazen.

Als gitarist begrijp ik dat de duidelijkheid van mijn sound erg belangrijk is en dat een droger geluid met veel midden vaak beter werkt dan een wollig geluid met te veel effecten en gain.

Als ik moet optreden laat ik altijd onze zanger uitleggen dat de gitaar belangrijk is in onze muziek en dus duidelijk in de mix aanwezig moet zijn. Dit werkt vaak beter dan wanneer ik het zelf zeg, omdat het dan vaak als arrogantie wordt gezien. Toch is het regelmatig zo dat mijn gitaar bijna onhoorbaar is als ik het volume naar aanwijzing van de dienstdoende tech afstel. Ik ga altijd even luisteren en schroef mijn gitaar meestal wel weer iets op, zodat de balans op het podium in ieder geval goed is (meestal door meer midden in mijn sound te draaien ipv meer volume, maar goed...) , of ik geef aan dat de gitaar te weggefrommeld is in de mix.

Zijn gitaristen en technici zo uit elkaar gegroeid dat er een eeuwigdurend conflict ontstaan is? Luisteren gitaristen niet goed genoeg naar de aanwijzingen van de tech? Houden technici niet van het geluid van een gitaarversterker? Zouden drummers het gevoel hebben dat de drums altijd te zacht staan in de mix?

Dit is een gitaristenforum, dus ik denk dat het best eens leuk is om wat tips te geven uit het oogpunt van de technicus, om misschien in de toekomst de relatie tussen gitarist en tech weer iets te verbeteren.

Ik hoop wat aanvullingen te lezen!
Dit is ook precies de reden dat ik hier ben blijven hangen.
Het is volgens mij in alle gevallen heel goed mogelijk om zowel de technicus als de gitarist tevreden te krijgen.
Vaak merk ik bij bands dat ze op het podium uit hun dak willen gaan en vooral zichzelf overal duidelijk bovenuit willen horen. Bij een optreden komt het zaalgeluid op plaats 1, daar moet de prioriteit van zowel de band als de technicus liggen, het optreden is immers om het publiek te vermaken.
Op een klein podium is het onmogelijk om jezelf altijd boven de andere bandleden uit te horen, hier zullen dus compromissen gesloten moeten worden.

Door slim op te stellen en aandacht te besteden aan de plaatsing van versterkers en monitoren kun je al heel veel problemen voor zijn.
Te vaak zie ik gitaristen die hun versterker op de grond hebben staan met zichzelf er vlak voor, is die versterker dan ook nog op het publiek gericht dan is het maken van een goeie zaalmix al onmogelijk geworden. Een versterker op hoogte en niet op het publiek gericht kan al snel 10 dB schelen.
Een floormonitor heeft een min of meer gerichte afstraling, zorg dat je midden in die afstraling staat dan hoor je de monitor zo goed mogelijk. Een drumstel kan ook links of rechts van het midden op het podium staan, meestal staan de vocals pal voor het drumstel, da's geen pretje op een ondiep podium wanneer de drummer eens ff lekker op zijn bekkens tekeer gaat. Het drumstel uit het midden plaatsen kan ervoor zorgen dat iedereen minder 'last' van elkaar heeft waardoor je al snel weer een paar dB aan podium volume omlaag kunt.

Monitoren zijn meestal voorzien van een 31 bands EQ, er kan dus meer mee dan alleen harder of zachter, probeer, als je je monitor niet goed hoort eens aan te geven of je wat meer mid, midhoog, laag, etc. wilt, vaak werkt dit veel beter dan simpelweg het volume opvoeren.
'Less is more' muziek maken is de kunst van het weglaten en vaak werkt dat op podia ook, vaak maak ik tijdens de soundcheck even 'pas op de plaats' als het allemaal niet lukken wil. Dan stel ik voor een aantal dingen terug te draaien. Speelt de band een nummer dan luister ik zonder FOH of er vanaf het podium al een goede balans komt en probeer waar mogelijk de muzikanten aan te geven wat er aan schort. Voor kleine locaties is het dan al voldoende om slechts de vocals, de kickdrum en toetsen via de PA te versterken.

Bij gebruik van compressors, effecten, gates, etc. geldt ook dat ik die pas ga gebruiken op het moment dat ik denk dat het er echt beter door gaat klinken.
De grootste 'fout' waar ik regelmatig tegenaan loop is dat bands in de loop van de avond alles steeds ietsje harder zetten, de vocals kunnen dit niet en dus zullen die meer monitor willen waardoor de rest van de band ook weer een tandje bijzet met alle problemen van dien.
Toch is dit nodig voor de psychische climax van de band en het publiek, om dit te kunnen doen zul je dus altijd moeten zorgen dat er 'ruimte' is om iets harder te kunnen en is het heel belangrijk bij de volgende set weer op het oorspronkelijke volume te beginnen.