Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 33
    Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lcvanderhelm Bekijk bericht
    Fender heeft toch nooit grenen gebruikt?Volgens mij voornamelijk elzen en essen.
    Elzen en essen is inderdaad de standaard, maar de aller eerste tele's, eigenlijk een soort esquire, maar dan daar zelfs de voorlopers van, de Broadcaster, die waren volgens mij inderdaad van grenen.

L. Fender gebruikte wat voor handen was, en vooral goedkoop.

Senior Member

Standaard

Kennelijk hebben sommigen van jullie niet goed naar de foto's gekeken, want...

Hier zie je het nog het best: de body bestaat uit stukken grenen die eerst tegen elkaar zijn gelijmd (Bij de Ikea waar ik die plank kocht) en om de body dik genoeg te maken heb ik twee lagen op elkaar gelijmd, op de foto zie je de scheidingslijn tussen de twee lagen. Dit gaat echt niet kromtrekken.
    "Wie niet is ingeënt kan de pokken krijgen"
    - Willy Alberti

Standaard

Twee planken van aan elkaar gelijmde stroken: kromtrekken lijkt me hier absoluut niet te verwachten!

But Wouter, you are not speaking The King's English anymore?
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 30 juli 2010 om 21:56
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Banned

Standaard

Waarom secondelijm in de fretsleuven? Heb nog nooit secondelijm daar gebruikt en er is nog nooit een fret losgekomen bij de ongeveer 10 halzen die ik ondertussen gebouwd heb. En dan nog een paar refret jobs.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Waarom secondelijm in de fretsleuven? Heb nog nooit secondelijm daar gebruikt en er is nog nooit een fret losgekomen bij de ongeveer 10 halzen die ik ondertussen gebouwd heb. En dan nog een paar refret jobs.
    Dat dan weer wel. En hoe ga je die nog helemaal van de toets af krijgen?
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Noem het een safety measure, iets voor het geval dat.

En wat het weg krijgen van de lijmresten betreft een schraap staal en speciale mesjes zorgen daar wel voor.
    - Willy Alberti

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wouter J Bekijk bericht
    Noem het een safety measure, iets voor het geval dat.

En wat het weg krijgen van de lijmresten betreft een schraap staal en speciale mesjes zorgen daar wel voor.
    safety... maar wel klote bij een herfret hoor. zo al moeilijk om fretjes los te halen zonder te veel schade aan de slots

Standaard

Ik heb ze wel met houtlijm bevestigd. Dat is een beetje een glijmiddel bij het inhameren en bij het verwijderen nog redelijk mild (ervaring!).

In mijn geval denk ik dat het sowieso onervarenheid en inbouwen van extra zekerheid is geweest om lijm te gebruiken bij het fretten. Als het goed is, zou het niet nodig moeten zijn.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

als je die plaat bij de ikea hebt gekocht moet je voor je 'm gaat afwerken wel extra goed schuren. ikea behandeld zijn hout nl. met een goedje. het lijkt onbehandeld maar is het dus niet.

Senior Member

Standaard

Jongens, ik weet wat ik doe, die superlijm is op aanraden van Jan Knooren die 30 jaar bouw ervaring heeft, het verwijderen bij een herfret job gaat juist heel simpel, je houd een soldeerbout tegen de fret en de lijm word vanzelf weer vloeibaar waardoor de fret er heel gemakkelijk weer uitgetrokken word.

Wat de plank betreft, ik zei het al eerder, ik heb al een gitaar van die plank gemaakt, mijn dubbel hals en die liet zich zonder problemen afwerken. Bovendien is de plank voordat ik deze in tweeën zaagde om de helften op elkaar te leggen voor een dikker resultaat een paar keer door de vlak bank gegaan dus wat voor goedje dat die zweden er op hebben gedaan is sowieso dankzij het schaven gronding verwijderd.
    - Willy Alberti

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten