Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 97 van 164 EersteEerste ... 47879596979899107147 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 961 t/m 970 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    klinkt op zich goed alleen meen ik gelezen te hebben dat je de neck al geplamuurd had en daar zal de olie niet intrekken, normaal gesproken moet het syntetische stuk op de oppervlakte blijven liggen en trekt de olie in en dat lukt niet met plamuur.
    als je een glad oppervlak wil hebben dan zou ik verder gaan met de plamuur als filler, 1 of 2 lagen opbrengen en terugschuren tot op de porieen en dan zal de lak die je er op spuit vanzelf mooi glad trekken
    De olie pakt daar inderdaad wat minder goed op. Het ging puur om het wegwerken van gereedschapsporen en stukken waar houtsplinters zijn verdwenen (rondom tunergaten ondankt voorzichtig boren).
    Die schellak houd ik in gedachten maar ik denk dat ik het een week uit laat drogen, en dan een poging waag. Plamuur als vuller heb ik bij de body geprobeerd, geniaal op platte vlakken.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

Senior Member

Standaard

Ik heb mijn projectje, na een mislukte finish, helemaal kaalgeschuurd en opnieuw in de nitro gezet. Kleur was de nitro spuitbus van GS. Status is nu als volgt:

- Krassen, putten en nerven opgevuld met Clou pasta
    - Gladgeschuurd met 320 grit
    - 2 lagen nitro spuitprimer
    - glad geschuurd met 400 grit
    - 1 laag nitro sonic blue (ook weer van GS)

Deze spuitbus sonic blue glimt en vloeit veel beter dan de vorige spuitbus die ik kreeg van GS. Die ene laag die er nu op zit is wel 100% dekkend, maar ik zie hier en daar toch nog een paar hele lichte krasjes (a.g.v. het schuren van de primerlaag). Het liefst doe ik er nog een laag sonic blue op, just to be sure. Maar mijn spuitbus heeft geen druk meer, hoewel die nog voor 3/4 vol zit.

Nu kan ik twee dingen doen:
    - een nieuwe spuitbus reclameren bij GS, en een tweede kleurlaag aanbrengen
    - nu overgaan tot het aanbrengen van blanke (nitro-)lak en hopen dat de krassen verdwijnen.

Wat raden jullie aan? En als ik moet gaan lakken, hoeveel tijd moet er dan zitten tussen de huidige kleurlaag en de 1e laklaag? Ik ben namelijk bang dat de nitrolak door de kleurlaag heen gaat vreten...
    Laatst gewijzigd door Nagramoth; 19 juli 2010 om 12:57
    Mijn knutsel pagina:
    www.gemini-guitars.nl (non-commercial)

Senior Member

Standaard

Moeilijke. Zijn de kosten het beoogde resultaat waard? Vertrouw je erop dat je handig genoeg bent om dit resultaat te behalen?
    Ik zou zeggen: met de hand licht opschuren (tot alles gelijkmatig dof is) en dan blanke lak erover. Misschien zie je de kras dan nog, afhankelijk hoe het licht erop valt, maar ik weet zelf maar al te goed hoe het is om achter mijn eigen staart aan te vangen met dit soort dingen. Dit is wat ik zou doen maar dat is natuurlijk geen garantie dat het ook goed komt.

Senior Member

Standaard

Heb ik zelf ook nog een vraag: in hoeverre is het aan te raden om tandpasta en een schuursponsje te gebruiken om te polijsten? Feitelijk is tandpasta ook een slijpmiddel.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    Moeilijke. Zijn de kosten het beoogde resultaat waard? Vertrouw je erop dat je handig genoeg bent om dit resultaat te behalen?
    Ik zou zeggen: met de hand licht opschuren (tot alles gelijkmatig dof is) en dan blanke lak erover. Misschien zie je de kras dan nog, afhankelijk hoe het licht erop valt, maar ik weet zelf maar al te goed hoe het is om achter mijn eigen staart aan te vangen met dit soort dingen. Dit is wat ik zou doen maar dat is natuurlijk geen garantie dat het ook goed komt.
    Ik BEN natuurlijk handig (anders zou ik er nooit aan begonnen zijn ), maar ik durf die ene kleurlaag niet dof te schuren omdat ik bang ben om er doorheen te gaan, zeker aan de randen. Is het verplicht om de kleurlaag te matteren voordat je gaat lakken?

Nu is het wel zo dat de kleurlaag er prachtig op zit. Het dekt 100%, en is mooi dichtgevloeid. Het is wel een beetje doffig (sp?) met hier en daar een glimmende plek. De krasjes die ik zie zijn niet altijd zichtbaar, zoals je zegt is het een beetje afhankelijk van het licht.

What to do, what to do...?
    Mijn knutsel pagina:

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

niet gaan schuren, de kans is inderdaad te groot dat je er door heen gaat en spotrepair werkt niet bij een metallic lak (je blijft altijd verschil zien)
    met de blanke lak krijg je nog wel wat van de krasjes weg (mits ze niet te diep zijn en hierdoor een schaduw creeren in de lak)
    life sucks and then you die

Senior Member

Standaard

Ik heb intussen de defecte spuitbus gereclameerd bij GS. Was geen enkel probleem, een paar dagen later had weer een verse bus in huis. Topservice daar bij GS !!! Hoe dan ook, de krasjes zijn met de tweede kleurlaag zo goed als verdwenen.

De eerste laag blanke cellulose-lak zit er nu op, maar nu is zijn de voor- en achterzijde van de gitaar helemaal dof (niet-hoogglans) geworden. Ik neem aan dat ik gewoon door kan gaan met lakken, en dat de glans met schuren en polijsten vanzelf weer tevoorschijn komt ???
    Mijn knutsel pagina:

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nagramoth Bekijk bericht
    Ik heb intussen de defecte spuitbus gereclameerd bij GS. Was geen enkel probleem, een paar dagen later had weer een verse bus in huis. Topservice daar bij GS !!! Hoe dan ook, de krasjes zijn met de tweede kleurlaag zo goed als verdwenen.

De eerste laag blanke cellulose-lak zit er nu op, maar nu is zijn de voor- en achterzijde van de gitaar helemaal dof (niet-hoogglans) geworden. Ik neem aan dat ik gewoon door kan gaan met lakken, en dat de glans met schuren en polijsten vanzelf weer tevoorschijn komt ???
    yep, geen paniek: is normaal. ik zou wel vanaf laag 3 of 4 tussen de blanke lagen beginnen schuren. hoogglans komt eigenlijk niet vooral van de lak maar van het feit dat het oppervlak superglad wordt geschuurd / gepolijst en dus meer reflectie geeft

Senior Member

Standaard

Paniek? Waar dan?

Maar bedankt voor het bevestigen van mijn eigen antwoord.
    Het zou zonde zijn om de hele boel voor de 2e keer kaal te schuren en opnieuw te beginnen. Nu kan ik met een dubbel zo gerust hart verder lakken...
    Mijn knutsel pagina:

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nagramoth Bekijk bericht
    Nu kan ik met een dubbel zo gerust hart verder lakken...
    hola, niet te gerust: ik ben helemaal geen lakexpert !

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten