Hihi, slaap ze
Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
Aangeboden: niets
Juist niet! Vraag me toch af of je hier geen verkeerd hersenspinsel hebt? De weerstand moet juist zo laag mogelijk zijn voor een geringe warmteontwikkeling. Hoe hoger de weerstand van de diode hoe hoger de warmte ontwikkeling. Wel belangrijk om dit in te zien.
Frans.
Dezelfde stroom welke naar de versterker loopt.
Een enkele diode in de buis en één van de 1N4007 staan in serie.
Voor het begrip volg je even de stroomrichting naar één kant, net alsof het een gelijkstroom zou zijn. Als je dan de hele kring hebt kunnen volgen keer je de richting om. Je zal dan zien dat in omgekeerde richting juist de andere diode's actief zijn.
Frans.
Okee, snap ik.
Ander (off-topic) vraagje. Kun je twee bruggelijkrichters stapelen?
Mijn London City heeft twee hoogspanningswikkelingen, voor KT88s; ik had hem gesloopt en ben vergeten op te schrijven hoe die geschakeld was. Ik dacht gestapeld, maar dat denk ik nu niet meer want als ik hem zo opbouw gaat de zekering door.
Ik ga dat trouwens niet meer doen, want die spanning vind ik veel te hoog, en heb er gewoon EL34s in
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Je kan wikkelingen en bruggelijkrichters parallel zetten zolang je de fase respecteerd. Hiermee verhoog je de beschikbare stroomafname. Als een spanningsverhogend cirquit bedoeld, een stukje terug had ik een linkje geplaatst naar een 1kW versterker. Echt een bakbeest. Er staat ook een schema bij. Als je dat goed bekijkt kun je zien dat ze in de voeding een aantal wikkelingen, gelijkrichters en elko's in serie zetten om aan de hoge voedingsspanning te komen.
edit
Mijn fout, sorry, de link was een ander topic. Voor het gemak hier ff kijken. Link naar het schema staat ergens onder in de text.
/edit
Frans.
Laatst gewijzigd door cluseau; 6 juli 2010 om 09:55
Denk dat ge in serie bedoelt. Waarbij 1 wikkeling wordt gebruikt voor de roosters op pak 300 a 400V en beiden voor de HT van 650V voor de platen.
Zoek maar schema van een carlsbro of een hiwatt 200.
Als je twee windingen hebt kun je de windingen in serie zetten en met 1 bruggelijkrichter een dubbelzijdig gelijkgerichte spanning creeren met massa, 1/2 Uv, Uv. (er van uit gaand dat beide windingen een even grote spanning leveren.) De massa komt dan aan de negatieve zijde van de gelijkrichter, de middenaftakking van de trafo is 1/2 uv, de positieve zijde van de gelijkrichter is dan Uv. Elko's komen in serie: eentje met de + aan Uv en de - aan de middenaftakking. De andere met de + aan de middenaftakking en de - aan massa.
Je kunt ook de spanning van elke winding eerst appart gelijkrichten met een bruggelijkrichter en daarna de gelijkspanningen in serie zetten. Net als met batterijen die je in serie zet sluit je de negatieve kant van de gelijkrichter aan op de positieve van de andere.
Ja, zoiets is het denk ik, trouwens, wat een ding zeg!
Ik zal even op zoek naar dat Hiwatt schema.
....Je kunt ook de spanning van elke winding eerst appart gelijkrichten met een bruggelijkrichter en daarna de gelijkspanningen in serie zetten. Net als met batterijen die je in serie zet sluit je de negatieve kant van de gelijkrichter aan op de positieve van de andere......
Ja, dat bedoelde ik met dat stapelen, zoals je het daarvoor beschrijft, zo zat het denk ik origineel.
Bedankt!
Edit: het zijn twee gelijke wikkelingen, na de gelijkrichter 450V
Laatst gewijzigd door tommus42; 6 juli 2010 om 11:33 Reden: edit
Favorieten/bladwijzers