Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 57

Standaard Telecaster thinline met bigsby een HSS config

Hoi allen,

ben al een tijdje bezig met dit project: een Telecaster Thinline met Bigsby Tremelo.

Ik leer veel on the job en veel via het rondkijken op dit forum. Dus als mensen tips hebben, ze zijn welkom, ik kom nog niet overal uit, maar ben al wel aardig op weg.

De bedoeling is:
    Een telecaster Thinline van Limba met een AAAA-flamed Maple top van 8mm en een Fat neck van All-Parts. Hardware van chrome, en een Bigsby Tremelo. Elementen als een HSS config met cream kapjes en een cream gekleurde binding. Gewoon omdat het me allemaal mooi lijkt. De uiteindelijke kleur ben ik nog niet over uit maar waarschijnlijk honing kleurig met een flink aanwezige flame.

Hier alvast wat foto's:

Het bodyhout: goed gedroogd Limba, iets minder zwaar dan mahonie, zowel in klank als gewicht.

En de AAAA flamed maple top:

En een detailopname:

Ik wist nog niet dat je de body beter kunt uitvrezen voor meer precisie:

Om de top goed aan elkaar te verbinden met een alu-profiel en schuurpapier uren schuren:

Meer plaatjes volgen.
    Dunning Kruger Effect rulez!

Standaard Top lijmen

Hier zie je de uitgefreeste onderkant en de top die ik te ruim heb uitgezaagd omdaarna te verlijmen en dan pas op maat bij te werken:

Senior Member

Standaard

Mooie top!! Waar heb je die gescoord?

Standaard Toppie top!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Mooie top!! Waar heb je die gescoord?
    Bij http://www.stijlvorm.nl in Hilversum. 125 euro voor de top en 65 euro voor Limba plank. Erg aardig man, hij nam de tijd om samen met mij het hout uit te zoeken, en opeens bedacht hij dat hij nog een plank limba op zolder had liggen. Goed gedroogd. Mocht hem zo van hem overkopen. Terwijl Limba best wel slecht verkrijgbaar is hield hij hem niet voor zichzelf.

Thumbs up

Inderdaad mooie top. Leuk project, succes!

Senior Member

Standaard

Hmm, had die site al verschillende keren gezien, met name met de uitleg over houtsoorten, maar was nog niet eerder zo ver gekomen dat daar inderdaad ook hout te koop is! Goeie tip!

Wat ik me afvraag bij zo'n thinline.... ik kan me voorstellen dat het geluid ook verandert als je zo veel wegfreest...maar kijk je dan ook waar je het weghaalt? Of is het gewoon een kwestie van "hier heb ik niet perse hout nodig om iets vast te maken dus haal ik het weg"?

Standaard weghalen

Toen ik deze gitaar ging bouwen heb ik eerst overwogen of ik een Thinline of een Solid body gingn bouwen. Heb wat dingen proberen te vergelijken. Een tele thinline met een gewone en ik vond de Thinline fijner klinken. Of dat nou lag aan de thinline dat is altijd een beetje vaag. Ben niet echt sluitende theoriën daarover tegengekomen wat nu het gevolg is van het uithollen. De een zegt meer laag, de ander meer hoog. De andere zegt 'het maakt niet uit'. Kijk maar eens naar de discussies over de Les Paul met chambers. Nostalgie lijkt toch altijd een belangrijke drijfsfeer bij gitaristen om tot conclusies te komen. Dus ik dacht ik doe het gewoon maar.

Op een gegeven moment speelde ik op een PRS Hollowbody en was verkocht (maar had geen 4000 euro). Erg mooi ding http://www.prsguitars.com/hollowbody2/index.php, dus dat was de doorslag om een thinline te gaan maken.

En daarna is het gewoon weghalen wat niet nodig lijkt. Heb er inderdaad verder geen theorie over. Vooral omdat ik geen echt voorbeeld heb van een Thinline Limba met een maple top en maple hals. Ben ook benieuwd hoe het gaat klinken. Zeker omdat ik er nu een Bigsby tremelo op ga zetten. Mijn andere zelfbouw (die eikenhoute tele met tremelo) bevalt erg goed. Ik hoop dat deze een beetje als een stratocaster gaat klinken met meer feedbackmogelijkheden. Tsja, ik heb eigenlijk geen idee waar het heen gaat. Veel onderdelen heb ik uitgezocht op aan de ene kant theoriën en aan de andere kant puur op uiterlijk. De houtkeuze is min of meer wel gebasseerd op de thinline van PRS, maar dan geen mahony maar limba. En geen rosewood toets met Mahony hals maar maple.

Iemand een idee waar het heen zou kunnen gaan?

Standaard Grove afwerken

Gisteren een heel stuk verder gekomen. Na veel voorbereiden en denkwerk etc. heb ik de kast praktisch klaar voor het schuren, kleuren en lakken.

Dit is de kast voordat ik ben gaan afwerken:

Omdat ik de plank eerst met de decoupeerzaag heb uitgezaagd ga ik nu met een mal de kast netjes bijfresen:

Door de 9.5mm lager op de frees van 12.7mm te plaatsen en een beetje plakband erbij kan ik precies de rand voor de bies er makkelijk uitfresen:

Het resultaat, een eenvoudig klusje:

Passen en meten hoe de hals er op moet komen, de nekpocket moet onder een lichte hoek gefreest worden voor de Bigsby tremelo:

Z'n broertje ernaast, altijd handig om na te meten. Ik gebruik nml. de zelfde hals:

En alvast even de onderdelen erop gelegd. Zoiets moet het worden :-)

En nog even een plaatje:

Senior Member

Standaard

wow, te gek!

translucent white zou op deze gitaar ook niet misstaan lijkt me:
    fenders stuiteren, gibsons breken

stem op mijn vriendin..! please?
    --Jenneke - Bestemming Onbekend--

Standaard Mooi

Is inderdaad ook erg mooi. Jammer alleen dat ik alles klaar heb liggen in chroom hardware. Kweet niet of dat mooi staat. En ik wil eigenlijk wel de vlam in de esdoorn top mooi uit laten komen.

Op http://www.baileyguitars.co.uk/kisekae.aspx ga ik het eens proberen. Misschien lijkt het wel mooi.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten