Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 23
    Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Ergens op een site hadden ze het over een hexatonische ladder. Hexatonic Myxolydian: 1 2 4 5 8, maar hexa betekent 6, dus hoe ze nou aan die naam komen?

Ik ken wel een chinese ladder: 1 2 4 5 6

Maar dit is eigenlijk gewoon C pent.maj over G (dus toch penta.mixo )

Klinkt lekker vrolijk over Gsus2 - Gsus4
    Er zal wel een betere ,officiële ,betekenis zijn voor Hexatonisch, maar over het algemeen wordt hiermee verwezen naar toonladders die geconstrueerd worden door de combinatie van twee Triads ( de afzonderlijk gespeelde noten, arpeggio's dus, van drieklanken ).In die zin is het mss verkeerd om het een toonladder te noemen, maar het is wel iets dat enorm leuk is, en dat veel meer mogelijkheden biedt dan men op het eerste zicht en bij de eerste probeerselen zou vermoeden. Het is ook wel moeilijker dan je zou denken, want het veronderstelt een degelijke kennis van akkoorden,en gevoel voor melodie en ritme, maar dat heeft iedereen hier toch.....

Het meest eenvoudige ' model' is dat van de twee majeur triads uit de majeur toonladder. Het moeten twee triads zijn die een whole step uit elkaar liggen : in de praktijk betekent dit dus de IV en de V triad.

In C majeur betekent dit dat je de F en de G triad kan gebruiken.

Dus over alle akkoord progressies in C kan je aan de slag met F A C en G B D, en alle omkeringen/ combinaties van die drieklanken, met de bedoeling dat die arpeggio's NA elkaar worden gespeeld.

Een paar combinaties, voor wie het verwarrend zou vinden :
    ( ik zet er gelijk ook de positie bij waar je je triads kan beginnen : nummer snaar gevolgd door nummer fret ).

Met een beetje Swing feel natuurlijk!

A C F ( 6-5) G B D ( 4-5 ) F A C ( 4-3) B D G ( 3-3 de G speel je op 4-5 ) F A C ( 4-3, de C speel je op 5-3 ) resolutie naar B ( 5-2).

Niet makkelijk om iets op deze manier neer te schrijven dat ook muzikaal klinkend is, maar een betere manier heb ik niet.
    Met wat gevoel voor ritme lukt het wel, en het is tenslotte maar een voorbeeld.
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 1 juli 2010 om 09:57

Standaard

Waarom allemaal zo ingewikkeld?

Terug naar ts: er bestaat idd geen susladder of zo. Sus is in zijn simpelste vorm een voorhouding die wil oplossen, kort door de bocht: 4naar3 en 2naar3. De 'bij een sus behorende ladder' ligt besloten in de trap.

Stel toonsoort c groot: dan hoort bij csus de majeur ladder, bij fsus lydisch, en bij gsus myxolydisch.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen Bekijk bericht
    Waarom allemaal zo ingewikkeld?

Terug naar ts: er bestaat idd geen susladder of zo. Sus is in zijn simpelste vorm een voorhouding die wil oplossen, kort door de bocht: 4naar3 en 2naar3. De 'bij een sus behorende ladder' ligt besloten in de trap.

Stel toonsoort c groot: dan hoort bij csus de majeur ladder, bij fsus lydisch, en bij gsus myxolydisch.
    wil sus 2 niet naar 1 oplossen?
    Csus2=> F?
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

Senior Member

Standaard

Ik denk dat Peter met "4naar3 en 2naar3" tonen binnen een akkoord bedoelt. De terts is verschoven; die wil terug.

Csus2 > C
    Csus4 > C

of

Csus2 > Cm
    Csus4 > Cm

Oplossing van akkoord naar (ander) akkoord werkt vrijwel altijd goed in halve tonen. Zoals de grote septiem als leidtoon in de majeurladder (die een halve toon onder de grondtoon zit).

Zo zou Csus2 vast wel op kunnen lossen naar F7 ( toon d -> es ).

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Er zal wel een betere ,officiële ,betekenis zijn voor Hexatonisch, maar over het algemeen wordt hiermee verwezen naar toonladders die geconstrueerd worden door de combinatie van twee Triads ( de afzonderlijk gespeelde noten, arpeggio's dus, van drieklanken ).In die zin is het mss verkeerd om het een toonladder te noemen, maar het is wel iets dat enorm leuk is, en dat veel meer mogelijkheden biedt dan men op het eerste zicht en bij de eerste probeerselen zou vermoeden. Het is ook wel moeilijker dan je zou denken, want het veronderstelt een degelijke kennis van akkoorden,en gevoel voor melodie en ritme, maar dat heeft iedereen hier toch.....

Het meest eenvoudige ' model' is dat van de twee majeur triads uit de majeur toonladder. Het moeten twee triads zijn die een whole step uit elkaar liggen : in de praktijk betekent dit dus de IV en de V triad.

In C majeur betekent dit dat je de F en de G triad kan gebruiken.

Dus over alle akkoord progressies in C kan je aan de slag met F A C en G B D, en alle omkeringen/ combinaties van die drieklanken, met de bedoeling dat die arpeggio's NA elkaar worden gespeeld.

Een paar combinaties, voor wie het verwarrend zou vinden :
    ( ik zet er gelijk ook de positie bij waar je je triads kan beginnen : nummer snaar gevolgd door nummer fret ).

Met een beetje Swing feel natuurlijk!

A C F ( 6-5) G B D ( 4-5 ) F A C ( 4-3) B D G ( 3-3 de G speel je op 4-5 ) F A C ( 4-3, de C speel je op 5-3 ) resolutie naar B ( 5-2).

Niet makkelijk om iets op deze manier neer te schrijven dat ook muzikaal klinkend is, maar een betere manier heb ik niet.
    Met wat gevoel voor ritme lukt het wel, en het is tenslotte maar een voorbeeld.

F A C en G B D geeft je dus de noten: C D F G A B
    Oftewel C maj minus de terts.
    (Hee! Da's precies de noot die niet in een sus-akkoord zit!)
    (Hee! Dat dan blijven er zes noten over en hexa betekent zes!)

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

@ Eurocinema : als je dit wil toepassen in Jazz, verwijs ik altijd graag naar blazers , George Garzone z'n werk Basics of Triadic Approach bvb.

http://www.youtube.com/watch?v=EHABIQH-gh8

Kort voorsmaakje Hexatonics :

http://www.youtube.com/user/ShawnThu...20/SV9fWRcXPYk

http://www.youtube.com/user/ShawnThu...19/n1prynd9itc

Wat betreft de 3 in die reeks : kan je natuurlijk steeds naar 'oplossen', dus dat is absoluut geen verloren noot.

Jerry Bergonzi heeft er ook een boek over ( Hexatonics ).
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 1 juli 2010 om 14:21

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm Bekijk bericht
    wil sus 2 niet naar 1 oplossen?
    Csus2=> F?
    Je kan altijd oplossen naar een akkoordtoon, zelfs naar een extentie van een akkoord,maar niet steeds voor de hand liggend en geschikt. Naar de 3 en de 7 is veiliger.

Senior Member

Standaard

@ Eurocinema : als je dit wil toepassen in Jazz, verwijs ik altijd graag naar blazers , George Garzone z'n werk Basics of Triadic Approach bvb.

http://www.youtube.com/watch?v=EHABIQH-gh8

Kort voorsmaakje Hexatonics :

http://www.youtube.com/user/ShawnThu...20/SV9fWRcXPYk

http://www.youtube.com/user/ShawnThu...19/n1prynd9itc

Wat betreft de 3 in die reeks : kan je natuurlijk steeds naar 'oplossen', dus dat is absoluut geen verloren noot.

Jerry Bergonzi heeft er ook een boek over ( Hexatonics ).

Die linkjes ga ik eens goed bekijken. Ik pas dit zelf alleen toe met een tritoon ertussen voor een gealtereerd effect. Dus over Bb7(alt): Bb- en E drieklanken afwisselen. Al dan niet mineur. Is denk ik wel een bekende klank voor de meeste jazzers. Maar diatonisch is het nieuw terrein voor me, leuk!

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Die linkjes ga ik eens goed bekijken. Ik pas dit zelf alleen toe met een tritoon ertussen voor een gealtereerd effect. Dus over Bb7(alt): Bb- en E drieklanken afwisselen. Al dan niet mineur. Is denk ik wel een bekende klank voor de meeste jazzers. Maar diatonisch is het nieuw terrein voor me, leuk!
    Dat gaat IMO enkel op voor dom akkoorden toch?

Die linkjes ga ik zeker ook goed bestuderen, en goed noteren wat die grote zwarte meneer allemaal vertelt. Twee clipjes van 10 min elk : ik denk dat ik er wel even zoet mee zal zijn.

Ik ken die brave man helemaal niet, maareuh ...die lesjes lijken mij van het soort dat je niet zo dikwijls zal vinden.

Echt goeie muzikanten kunnen je spel een compleet andere richting geven op 10 min....

Senior Member

Standaard

Dat gaat IMO enkel op voor dom akkoorden toch?
    Klopt. Al kan wat over G7 kan in theorie ook over Dm7 en Cmaj7. Larry Carlton speelt G alt ideeen over Dm en dat klinkt als een huis als hij het doet. Bij mij is het nog een beetje hit & miss.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten