Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 12 van 14 EersteEerste ... 21011121314 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 135

Standaard

Jimi Hendrix, ik zou nog eens nalezen wat Piston, Schenker en Schoenberg er over geschreven hebben. Het dim7 akkoord heeft voor redelijk wat discussie gezorgt en wat ik schreef is een beetje een samenvatting en mijn persoonlijke mening want helemaal uit is men er nog niet. En die hele discussie is natuurlijk allemaal van na Bach.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Ik 'begrijp' het hele diminished ' probleem' niet,het is toch klaar als een klontje, stapeling van kleine tertsen : basta.

Het eeuwige misverstand tussen halfdiminished ( m7b5 ) en diminished ( dim7):

Teruggevonden wat ik er vroeger al eens over heb gepost :

DIMINISHED toonladders ( en dus diminished akkoorden ) hebben hun eigen ' eigenaardigheden'.

Ik moet nu een ' moeilijke' omweg maken om uit te leggen hoe een toonladder tot stand komt, maar ik beperk het even tot de diminished alleen.
    Stel je even voor : een toonladder die wordt opgebouwd door tonen die een kleine terts (diminished ) uit elkaar liggen.
    Begin op C# kleine terts( m3 )
    van C# = E.

m3 van E = G
    m3 van G = Bb.
    m3 van Bb= Db
    m3 van Db = E
    m3 van E =G
    m3 van G = Bb
    m3 van Bb = C#( = octaaf , en de mineur cirkel is rond).

Volg ook deze werkwijze beginnend op C, en zet beide resultaten in alfabetische volgorde : je krijgt 2 diminished toonladders ( er zijn er maar twee...).

Als je deze beide toonladders ( 8 tonen ipv 7 !) gaat harmoniseren door het stapelen van tertsen ( in dit geval alle kleine of diminished tertsen) krijg je akkoorden, de vierklanken zullen dim7 akkoorden ' heten', en je zal zien dat ze verschillen van het min7b5 akkoord dat je eerder tegenkwam in de majeur( of de melodisch mineur) toonladder die we eerder hebben geharmoniseerd.

Wie er nog zin in heeft kan ook nog eens hetzelfde gaan doen met kwinten, en dan zullen ' jullie' tot ' jullie' eigenverbazing zien waar de pentatonische toonladder vandaan komt......................zzzzzzzzzzzzzzzzz.: ???:

Als je de ongelukkig gekozen term halfdiminished ' vergeet' wordt het vanzelf duidelijk.
    Voor simpele dingen hoef je geen ingewikkelde literatuur.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm Bekijk bericht
    ik kaap even; jimi
    dm7 - Db7 Cmaj7 kan.
    dm7 b5 - db7 b9 Cmin maj7 ook neem ik aan?

En die dimchords zijn telkens omkeringen van elkaar.
    Als je een autumn leaves gaat spelen met die dims...
    Db7 is gewoon een tritone sub voor G7, Db7b9 dus ook, en een Db7b9 is natuurlijk gewoon een diminished akkoord zonder de grondtoon.
    Ik speel liever het laatste, ik vind de voice leading in die progressie mooier. Jimi Hendrix is het niet met me eens, je le sais.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Stel je even voor : een toonladder die wordt opgebouwd door tonen die een kleine terts (diminished ) uit elkaar liggen.
    Begin op C# kleine terts( m3 )
    van C# = E. [/I]
    [I]m3 van E = G
    m3 van G = Bb.
    m3 van Bb= Db
    m3 van Db = E
    m3 van E =G
    m3 van G = Bb
    m3 van Bb = C#( = octaaf , en de mineur cirkel is rond).

Volg ook deze werkwijze beginnend op C, en zet beide resultaten in alfabetische volgorde : je krijgt 2 diminished toonladders ( er zijn er maar twee...).
    jullie doen echt allemaal je best om het zo moeilijk mogelijk te maken hè. En allemaal claimen dat het simpel is.

Even over wat hierboven staat:
    1 volgens mij heb je al twee octaven te pakken zoals je het omschrijft.
    2 volgens mij zijn er drie en niet twee ...
    de eerste begon je op c#, de tweede op c. Als je de derde op b start heb je nog een nieuwe reeks. Als je dan nog verder zakt naar bes ben je weer uitgekomen bij jouw eerste.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

@ edje :er zijn er echt maar twee hoor, en je mag 'm ook op B beginnen, maar dan is de 1ste interval 1/2 toon, als je op C begint een hele toon.

Belangrijkste hier was het verschil aan te tonen tussen diminished en half diminished BTW.

Standaard

@ edje :er zijn er echt maar twee hoor, en je mag 'm ook op B beginnen, maar dan is de 1ste interval 1/2 toon, als je op C begint een hele toon.

Belangrijkste hier was het verschil aan te tonen tussen diminished en half diminished BTW.
    huh?

je zei toch dat je de toonladder opbouwde uit kleine tertsen?
    bij b is dat een d. bij c een es en op c# een e.

als je gelijk hebt snap ik er echt niets meer van.

Standaard

Db7 is gewoon een tritone sub voor G7, Db7b9 dus ook, en een Db7b9 is natuurlijk gewoon een diminished akkoord zonder de grondtoon.
    Ik speel liever het laatste, ik vind de voice leading in die progressie mooier. Jimi Hendrix is het niet met me eens, je le sais.
    yep, een 7b9 akkoord op de tritonus kan echt niet ivm de kwintenoorlog.
    Ga uit van G7.
    Db7 is dan eigenlijk een omkering van G7b5. b5=Db ipv D.
    Dan opeens een D erin stoppen? (de b9 vanaf Db gezien, maar de gewone 5 vanuit G) = KWINTENOORLOG !!! ;-)

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glaucus Bekijk bericht
    Jimi Hendrix, ik zou nog eens nalezen wat Piston, Schenker en Schoenberg er over geschreven hebben. Het dim7 akkoord heeft voor redelijk wat discussie gezorgt en wat ik schreef is een beetje een samenvatting en mijn persoonlijke mening want helemaal uit is men er nog niet. En die hele discussie is natuurlijk allemaal van na Bach.
    zal ik doen, als jij ingaat op mijn punt
    ik ben gek op theorie, maar heb een broertje dood aan dingen moeilijker maken dan ze zijn.
    Overigens verwacht ik deze zomer Schoenberg weer es te lezen onder de griekse zon haha
    Laatst gewijzigd door Jimi Hendrix; 25 juni 2010 om 00:13

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix Bekijk bericht
    Overigens verwacht ik deze zomer Schoenberg weer es te lezen onder de griekse zon haha
    ik vermoed dat je de Austin Martin thuis laat en vliegt naar de Griekse zon? First class uiteraard.
    Wat is trouwens mis met de nederlandse zon?

Hoeveel scales "passen" op een dim? "Enkel" met en zonder highgrades?
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix Bekijk bericht
    yep, een 7b9 akkoord op de tritonus kan echt niet ivm de kwintenoorlog.
    Ga uit van G7.
    Db7 is dan eigenlijk een omkering van G7b5. b5=Db ipv D.
    Dan opeens een D erin stoppen? (de b9 vanaf Db gezien, maar de gewone 5 vanuit G) = KWINTENOORLOG !!! ;-)
    Het gaat toch over een akkoordprogressie ?
    Blijkbaar hebben jullie ander kwinten dan ik of andere tritone subs, want het klinkt prima bij mij.

EDIT jiezes , het gaat wel degelijk om een Ddim7
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 25 juni 2010 om 15:17

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten