Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 5 EersteEerste ... 345
Weergegeven resultaten: 41 t/m 47 van 47

Discussie: buizenamp knalt.

  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erwin_ve Bekijk bericht
    Hoi Frans het is duidelijk tot aan het stuk "je flink gaat uitsturen". Ik snap dat een niet afgevlakte voeding boven de gemiddelde voedingsspanning kan uitkomen, maar wat is de link met de uitgangstrafo en impendantie(frequentie afhankelijke weerstand) in dit verhaal?

    Bedoel je de tijdelijke swing in de voedingspanning die ook in de uitgangstrafo terecht komt, onbelast, meer schade veroorzaakt dan een koude buis die de volle mep Va krijgt?

    Het heeft niets te maken met afgevlakte voeding, ga er even vanuit dat de voeding ideaal is anders maak je het te moeilijk voor jezelf.

    Met flink uitsturen bedoel ik dat je de buis varieerd van volledig afgeknepen (open) tot maximaal in geleiding.

    Met swing bedoel ik hetzelfde, de maximaal haalbare variatie op de anodespanning.

    De link met de uitgangstrafo:
    Een impedantie is idd frequentie afhankelijk maar er is een nog veel belangrijkere eigenschap, nl het verschil in DC weerstand en AC weerstand (impedantie). De AC weerstand kan vele malen groter zijn dan de DC weerstand.

    Denk even aan de gewone preamp schakeling, in wezen is dat niets meer dan een weerstand (Ra) en een regelbare weerstand, de buis, in serie op de voeding Ub geschakeld. Stel even Ra is 100k en de Ri van de buis is max 1Meg. De buis kun je tussen 0 en 1meg regelen. Op het knooppunt Ri-Ra (anode) zul je dus een spanning kunnen instellen varieerend van 0V= tot max Ub/(Ri+Ra)xRi. Dit is dus nog altijd lager dan Ub, daar is geen twijfel over mogelijk.

    Maar wat nu als de DC weerstand maar 30 ohm is en de AC weerstand 1meg. Het DC spanningsval is dan te verwaarlozen maar de wisselspanning kan wel grote vormen aannemen. De wisselspanning wordt nu opgeteld bij de gelijkspanning. Gesuperponeerd heet dat in puntmutstermen. Stel de wisselspanning bedraagt 100Vtt en Ub is 400V=. Dat betekend dat hij tov Ub 50V positief en 50V negatief gaat. Hij varieerd dan tussen 400+50 en 400-50 en komt dus wel degelijk boven de voeding uit. In werkelijkheid kunnen de waardes nog hoger uitpakken. Ik hoop dat het verhaal een beetje overkomt, weet anders niet hoe ik het moet uiteggen.


    Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 4 juni 2010 om 15:59 Reden: taalfoutje
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driftkop Bekijk bericht
    Tja, hier hebben we zelfs een pol over gehad, niet weer he?

    Er staat ook nog meer bij, nl:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fender
    If you turn a tube amp on and immediately crank it to full volume before the tubes have had a chance to warm up, you risk damaging your amp.
    Niet duidelijk is of dit verhaal slaat op een amp met SS of buis gelijkrichter.

    Maar dan nog ben ik het er niet helemaal mee eens, sorry.
    Er was zoveel apparatuur zonder standby switch en daar heb ik ook nooit klachten over gehoord. Zo ook mijn radiotje uit de jaren 50. Dagelijks in gebruik zonder standby switch en ook nog met de originele buizen UL84 SE eindtrapje. Maar ieder mag doen wat hij wil natuurlijk.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #43

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Het heeft niets te maken met afgevlakte voeding, ga er even vanuit dat de voeding ideaal is anders maak je het te moeilijk voor jezelf.

    Met flink uitsturen bedoel ik dat je de buis varieerd van volledig afgeknepen (open) tot maximaal in geleiding.

    Met swing bedoel ik hetzelfde, de maximaal haalbare variatie op de anodespanning.

    De link met de uitgangstrafo:
    Een impedantie is idd frequentie afhankelijk maar er is een nog veel belangrijkere eigenschap, nl het verschil in DC weerstand en AC weerstand (impedantie). De AC weerstand kan vele malen groter zijn dan de DC weerstand.

    Denk even aan de gewone preamp schakeling, in wezen is dat niets meer dan een weerstand (Ra) en een regelbare weerstand, de buis, in serie op de voeding Ub geschakeld. Stel even Ra is 100k en de Ri van de buis is max 1Meg. De buis kun je tussen 0 en 1meg regelen. Op het knooppunt Ri-Ra (anode) zul je dus een spanning kunnen instellen varieerend van 0V= tot max Ub/(Ri+Ra)xRi. Dit is dus nog altijd lager dan Ub, daar is geen twijfel over mogelijk.

    Maar wat nu als de DC weerstand maar 30 ohm is en de AC weerstand 1meg. Het DC spanningsval is dan te verwaarlozen maar de wisselspanning kan wel grote vormen aannemen. De wisselspanning wordt nu opgeteld bij de gelijkspanning. Gesuperponeerd heet dat in puntmutstermen. Stel de wisselspanning bedraagt 100Vtt en Ub is 400V=. Dat betekend dat hij tov Ub 50V positief en 50V negatief gaat. Hij varieerd dan tussen 400+50 en 400-50 en komt dus wel degelijk boven de voeding uit. In werkelijkheid kunnen de waardes nog hoger uitpakken. Ik hoop dat het verhaal een beetje overkomt, weet anders niet hoe ik het moet uiteggen.


    Frans.
    Hoi Frans, Duidelijk! Erg interresant. Mn. dat stuk over gesuperponeerde spanning. Ik dacht altijd dat deze onder de Ub bleef. Echt helemaal nieuw voor me. Ik heb nog een hoop te leren wbt buizenelektronica. Dank voor de moeite van het uitleggen!
    Te koop: Home made dumblelator in 1HE 19"rack. ,pm voor details!

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erwin_ve Bekijk bericht
    .....Ik heb nog een hoop te leren wbt buizenelektronica. Dank voor de moeite van het uitleggen!
    Dit geldt ook voor transistorschakelingen he, daar zijn de natuurwetten niet anders. Verder....graag gedaan.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Tja, hier hebben we zelfs een pol over gehad, niet weer he?
    Dat was dan zeker voor mijn tijd op dit forum.
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driftkop Bekijk bericht
    Dat was dan zeker voor mijn tijd op dit forum.

    Ehhh nee hoor, zal ergens eind vorig jaar geweest zijn.


    have fun klik

    en nog zo een klik


    frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 4 juni 2010 om 17:25
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ehhh nee hoor, zal ergens eind vorig jaar geweest zijn.


    have fun klik

    en nog zo een klik
    Bedankt!
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top