Zo te zien heb je genoeg ruimte ervoor, dus het lijkt mij dat het kan. Maarja, ik ben geen gitaarbouwer![]()
Ik heb wel eens voor iemand geprobeerd een van de slots wat dieper te vijlen. Dat ging gewoon helemaal niet; veel en veel te hard.
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
Ik zou het met de slijptol grof uitslijpen, daarna pas met de vijl erop.
Hmm, dat wordt dus moeilijker dan gedacht...
De oude gebruik ik liever niet, de slots daarvan zijn aanzienlijk breder dan die van de nieuwe.
Ook komen de snaren niet meer recht onder die blokjes te liggen.
Blijkbaar heb jij met een harder materiaal te maken gehad, Aaron. Mij is het laatst in ieder geval gelukt.
Voor:
Tijdens en na:
Ik ben eerst gewoon begonnen met vijlen in het midden. Later heb ik beide Toplocks in de bankschroef gedaan, om de oude te gebruiken als referentiepunt. Na veel vijlen, en vooral bijvijlen (ik zat eerst te ver naar links) past de toplock nu over de truss rod.
Volgende probleem: de schroefgaten. Bij de nieuwe toplock liggen deze net iets op een andere plek. Dus dat werd eerst de oude gaten opvullen, om vervolgens nieuwe te maken. Cocktailprikkers it is.
![]()
Dan nu het volgende: ik weet niet of ik het ergens al vermeld heb in dit topic, maar de spiegelplaat zit dus los. Tenminste, sommige hoeken dan. De spiegel zelf blijft prima zitten, de hoekjes laten alleen los.
Een ander, bekender probleem van deze gitaar is zijn gewicht. Dat is namelijk nogal veel. Dus waarom niet 2 problemen in één keer (proberen) op te lossen: Spiegelplaat demonteren, extra gewicht besparende gaten frezen en de spiegelplaat goed vastlijmen.
Stap 1: de spiegel demonteren.
Dit heb ik gedaan met een beitel. Aangezien de spiegel op de hoeken al los zat kon ik gemakkelijk met de beitel onder de spiegel komen. En met een paar minuten en iets te weinig geduld heb ik hem eraf gekregen.
De scheur op de rechter foto hierboven is ontstaan tijdens het verwijderen van een van de studs van de tremolo.
Vervolgens kwam daar de lijmlaag. Die 1 mm dikke (ongeveer) laag moest er eerst even afgehaald worden. En dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Door te schuren werd dat spul weer zacht, waardoor het schuurpapier helemaal dicht kwam te zitten. Schuren was dus geen optie. Daarna kwam ik erachter dat die lijmlaag ook met diezelfde bijtel eraf geschraapt kon worden. Veel werk, ik ben er de hele middag mee bezig geweest, maar wel vermakelijk.
De lijm is er nu af, op enkele kleine restjes na. Ik heb alleen wel wat stukjes hout weggeschraapt tijdens dit proces, maar een groot deel daarvan wordt dan toch nog weggefreesd.
Dan moet ik nu nog de gaten aftekenen die weggefreesd gaan worden. Nu maar hopen dat het lijmen beter gaat lukken. Aan de lijmresten te zien was er op sommige plekken geen contact tussen spiegel en hout. Dus ik denk dat de spiegelplaat tijdens het lijmen op meerdere plekken vastgedrukt moet worden door bijvoorbeeld gewichten en / of lijmklemmen. (met iets ertussen om krassen te voorkomen)
De gaten zijn gisteren gefreesd. Ik heb de gitaar ook even gewogen. De weegschaal meet alleen in halve kilo's, dus het is niet echt exact.
Voorheen, met een gewicht van 3,5 kilo.
Na, met een gewicht van 2,5 kilo.
De gitaar voelt een stik lichter nu. Hij is alleen wel wat kopzwaar, maar hoe dat in de praktijk uit gaat pakken moet ik dank maar afwachten.
Je kunt nog wat gewicht aan de onderkant van de x doen.
Als er iets vervelend is, is een gitaar die kopzwaar is.
Ja, ik denk dat ik nog maar even afwacht hoe het gaat worden. De control cavety is nu één grote ruimte geworden, dus misschien dat ik via daar wat gewichten erin kan gooien om te kijken welk effect dit heeft. Bedankt voor de tip, hoewel het wel wat dubbel klinkt om er nu weer extra gewicht bij te gooien.![]()
Favorieten/bladwijzers