Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 87 van 164 EersteEerste ... 3777858687888997137 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 861 t/m 870 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Senior Member

Standaard

OK ik ga een grote gok wagen.

Het hout voor mijn volgende project heb ik gemaakt van reststukken. Het word een kleine, eenvoudige gitaar die ik wil gebruiken voor het compromisloze scheurwerk.
    Echter in de tussentijd is het hout wat kromgetrokken, dus de lijmnaden zijn niet allemaal 100% (schaafwerk ten spijt) en daarnaast wil ik hem toch fel glimmend afwerken met autolak.

Kom ik op de volgende werkwijze. Alle oneffenheden in de body ga ik eerst te lijf met plamuur, vervolgens spuitplamuur. Zodra dat er goed en glad uitziet gooi ik er een laag primer overheen, en vervolgens de autolak. Ik doe een voorzichtige aanname dat veel andere gitaren die een plastique afwerking hebben een vergelijkbare behandeling hebben ondergaan (los ervan dat de bouwkwaliteit natuurlijk veel beter is).
    Komt bij dat ik met deze werkwijze in fasen kan werken (grof naar fijn) en tussendoor werk kan doen op de gitaar. Voorbeeld: na de primerlaag kan ik alles proefpassen en schroefgaten voorboren, waarna ik de autolak opbreng en met de laatste montage nergens meer mee hoef te prutsen..

Kortweg, ik doe dit om mijn gebrek aan ervaring te verbloemen. De eerste non-transparante laklaag (zowel letterlijk als figuurlijk).
    Gaat dit 'werken' qua duurzaamheid (spelen e.d.)? Welke problemen kan ik verwachten? 'Pakt' dit allemaal zonder druipen of kans op afschilferen?
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 11 mei 2010 om 12:51
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

die lak gaat uiteindelijk inzakken op de naden al je werk ten spijt.
    wat hier tegen zou kunnen doen is om nadat je de naden hebt opgevuld de top te fineren
    en hier weer overheen te lakken
    life sucks and then you die

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    die lak gaat uiteindelijk inzakken op de naden al je werk ten spijt.
    wat hier tegen zou kunnen doen is om nadat je de naden hebt opgevuld de top te fineren
    en hier weer overheen te lakken
    ....en je kunt van mij wel fineer krijgen als je deze route kiest

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    ....en je kunt van mij wel fineer krijgen als je deze route kiest
    OK beter! Krijgen = krijgen of kopen?

Misschien een plan om dit fineer eerst te verlijmen, zodat de dieptes op tekening intact blijven? Het fineer hoeft cosmetisch niks te doen. In dat geval lijkt het me slim om dit op de beurs af te handelen.

Mag ik jullie bedanken? Coco je hebt mn email adres voor de verdere afhandeling.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    OK beter! Krijgen = krijgen of kopen?
    krijgen natuurlijk.

Senior Member

Standaard

Ik wil fineline tape aanschaffen voor het lakken van de natural binding. Ik heb gekeken op de site van Airbrush service Almere en zie verschillende soorten.

@Fred Dons, is de blauwe versie flexibel genoeg voor de rondingen bij de cutaway? Ik zie dat er ook een groene variant is. Ik zit te denken aan de 3mm variant.

Ik ben ook bij een kunstenaars winkel geweest in Zwolle. Zij hebben het niet maar gaan kijken waar ze het kunnen krijgen. Zij hebben ook wat airbrush artikelen. Ik ga liever naar een winkel om het te kopen als ik het nodig heb.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

ik gebruik zelf de groene (geen speciale reden maar dat is de enige die ik heb ) en die werkt goed in de bochten, ik vind alleen de hechting van 3 m tape te zwak

ik zag op gearpage iemand die wel een erg goede truuk hiervoor had, hij had een rond stokje tot een cm of 6 afgezaagd en hier met een klein stukje hout een exacto mesje ingezet, zodanig het scherpe puntje paralel aan het stokje liep (als je het stokje langs de body leide sneed het mesje eigenlijk in de top van de body)
    vervolgens plakje hij met schilders tape de randen van de top af (een cm of 2 breed) en daarna sneed hij die tape weer weg met zijn hulpstuk, zodat er een mm of 1,5 rand ontstond op de top (de zijkant had hij met normale tape afgeplakt)
    volgende stap was om met een kwastje de "binding" blank te lakken (3 lagen) wanneer je dat gedaan hebt kun je de top met ecoline of waterbeits stainen zonder dat de fake binding meekleurt, omdat je mesje ook iets in het hout gesneden heeft stopt de kleur ook tot dat randje. gebruik je een sterkere stain zoals colortone dan zal die kleur ook op je "fake"binding pakken maar dat is later met een schraper weer te verwijderen omdat de stain niet in het hout zal trekken

Senior Member

Standaard

Dat is ook een goede tip. Wellicht eens proberen.

Ik begrijp dat jij 6 mm tape gebruikt? Qua kleur ben ik er nog niet uit. Wellicht ga ik eens met ecoline aan de slag, dat heb ik nog nooit gedaan.

Ik denk dat ik maar een paar kleuren probeer. Ben er nog niet uit welke kleur ik nu ga gebruiken.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

inderdaad de 6 mm voor fakebinding

en kleur kiezen is het moeilijkste wat er is, tis net als met gebakjes, zodra je gekozen heb wil je toch eigenlijk dat andere gebakje maar ja je hebt al een hap genomen

Gelukkig krijg ik vaak wel een gevoel als ik de top zie wat voor kleur er het beste bij past maar soms ben ik ook gewoon eigenwijs en wil ik iets direct proberen (meestal pakt dat goed uit en anders wordt het weer schuren )
    ik kijk meestal bij de verkochte Suhr gitaren op de wildwestguitars site voor inspiratie
    http://wildwestguitars.com/suhrsold.htm

deze heb ik vorige week gestained en deze was toevallig ook op een suhr geinspireerd (tripple stain)

Senior Member

Standaard

Dat ziet er goed uit. Kleur kiezen is idd erg lastig. Ik wil al heel lang een cherry gebruiken maar doe het dan toch nooit. Het moet ook passen bij de kleur van het perenhout van de brug en het fretboard.

Ik twijfel tussen de volgende kleuren:

Die laatste twee zijn denk ik met amber en tobacco te maken?
    Laatst gewijzigd door niekb; 16 mei 2010 om 21:54

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten