Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 22 EersteEerste ... 789101119 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 211

Discussie: Mini Les Paul

Senior Member

Standaard

had ik bijna uit enthousiasme de binding al om de toets gelijmd terwijl de fretsleufjes nog op diepte moeten! Pff...net op tijd er aan gedacht

Dus ik ben nu aan het zagen, maar ik was al een beetje vergeten hoe zwaar dat gaat...het begin gaat goed en lekker maar als je dieper komt loopt je zaagje snel vast. Ik ben het al zat na 1 fret haha Dus even tussendoor op gitaarnet loeren en dan zo de volgende (lekker op de keukentafel)

Senior Member

Standaard

Goed dat je er op tijd aan dacht!
    Je bent zeker een beetje lui geworden met je cnc bak.
    Hup zagen jij!

Senior Member

Standaard

ik kan ja als back to roots therapie aanraden eens een fretboard strook van een esdoorn plank te zagen met de hand . fretslots zagen wordt dan terug een feest

Senior Member

Standaard

Vandaag heb ik weer wat kunnen doen gelukkig. Maar het zat niet mee (zie verderop)....

Ik heb allereerst de fretgleufjes gezaagd.
    Daarna heb ik de binding gelijmd.

Dit is een goed moment om eventuele lijm direct uit de fretslots te halen!

Ok, vol enthousiasme begonnen met het fretjes erin slaan. Eerst de "tang" afgeslepen en dan erin hameren. Ze moeten nog afgewerkt worden. Maar toen ik bijna klaar was, kreeg ik door dat er iets mis was met de fretjes. Ik had een setje Dunlop fretjes besteld en kreeg een verpakking met 24 fretjes. Die heb ik dus in de toets geslagen. Maar er zaten 20 fretjes in van de maat die ik nodig had, en 4 met een afwijkende maat! Ze zijn 3/10e mm breder, duidelijk hoger en hebben een langere tang. En ze zijn ook nog eens afwijkend van kleur. Het is zichtbaar, voelbaar (veel hoger dan de rest) en ik baalde enorm. Want ik had er dus in mijn enthousiasme al 3 in gehamerd. Zie foto:

Tja, dat was een uurtje geleden. Ik baal nog steeds. Ik heb wat fretjes kunnen wisselen om de schade wat te beperken (wel balen om frets te verwijderen direct na een fretjob!) en nu heb ik de 21e en 22e fret nog in de afwijkende maat (de hoge amper bespeelbare posities). Maar ze zullen wel flink gevlakt moeten worden uiteraard.
    Ik zou natuurlijk gewoon nieuwe fretjes moeten bestellen maar ik denk dat ik het laatste pakje had, want ze staan nu niet op voorraad. Ik denk dat ik eerst maar eens kijk of ik ze kan terugveilen naar de andere maat. De laatste 2 fretjes zijn dus nu nog de enige die afwijken.

Het ziet er natuurlijk mooi uit maar ik kan er nog even niet van genieten.

Senior Member

Standaard

Da's balen! Maar ik moet zeggen: op die laatste foto's zie ik het niet meer.
    Ook al hoef ik waarschijnlijk voorlopig geen fretdraad te bestellen, en ben ik op een of andere manier ook niet geneigd om voorgeknipte stukjes te kopen, ben ik toch benieuwd waar je ze dan vandaan hebt...
    En ook (ik heb even de vorige foto's doorgekeken, maar het is tussendoor blijkbaar stiekem gebeurd) wat komt er op die kop te staan? Ik kan het net niet lezen...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

Altijd vervelend dat soort dingen..
    staat daar nou Gib's Son???
    IJzersterk!

Senior Member

Talking

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Altijd vervelend dat soort dingen..
    staat daar nou Gib's Son???
    IJzersterk!
    Ja, dat heb je goed gelezen
    Ik heb een tijdje zitten spelen met wat ik er nou van moest maken. Gibson was out-of-the-question. Dus inderdaad heb ik er Gib's Son van gemaakt (ik heb Son niet met een hoofdletter gedaan, dat had ik achteraf leuker gevonden maar het is nu te laat, ik heb er niet aan gedacht.

@Woml : ik ben vergeten over de headstock-inlay te berichten door die fret-toestand. En het is nog niet klaar, het parelmoer is nog niet passend (of de letters in de headstock moeten nog iets aangepast worden) dus daar moet ik nog mee verder. Dit weekend zal het er wel in liggen.
    En ja, ik moet zeggen dat het nu amper opvalt. Ik denk dat ik mede vanwege de deadline het zo laat en ze maar flink level zodat ze wat hoogte betreft gelijk zijn aan de andere (moet toch gebeuren). Ik zou normaal ook niet voorgeknipte fretdraad kopen (doe maar gelijk een rol of zo'n buis ) maar voor deze heel kleine toets heb ik gekozen voor smal fretdraad om nog enigszins toets tussen de fretjes over te houden En ik denk niet dat ik dat draad vaak zal gebruiken. Maar had ik nou toch maar een rol gekocht, dan had ik niet verschillende soorten gehad.

Ik had nog niet eerder binding aangebracht en daarom dus ook nog niet eerder fretjes aangebracht bij zo'n binding en ik vind het best lastig. Die tang eraf, ok dat gaat...maar nu dus die schuine kantjes eraan zonder de binding te raken...dat zal morgen worden (ik moet helaas vandaag werken).
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 14 mei 2010 om 07:37

Senior Member

Standaard

dat verwisselen van fretdraad is knap klote.
    ben blij dat ik het op de rol koop, en is in verhouding niet eens zo duur.

Senior Member

Standaard

Vandaag de hele dag met de mini bezig geweest. Heerlijk buiten, want het was best aangenaam weer

Ik heb allereerst het gat voor de jackplug geboord, en de kanaaltjes voor de bedrading + een gaatje richting de tailpiece-stud voor het aarde-draadje.

Daarna een flinke tijd staan schuren. Ik probeer de gitaar klaar te krijgen om gelakt te worden.

Vervolgens heb ik de binding rondom de body ingelegd. Omdat ik de binding minder hoog heb gehouden (75% van normaal) zie je zo op de foto's dat het aan de bovenkant uitsteekt. Dat was best een werkje om weer gelijk te krijgen aan de body maar dat is intussen achter de rug (ik had nog nooit eerder binding aangebracht, behalve dan op mijn akoestische zelfbouw maar dat gaat toch een beetje anders (vind ik).

Ik had de gaten voor de tuners iets geruimd zodat de mechanieken passen dus daarna vond ik het wel tijd om de hals aan de body te lijmen:

Tot slot de inlay in de headstock ingelegd. Dat zat niet helemaal mee en ik was bijna door mijn parelmoer heen dus ik ben blij dat het nog net gelukt is (echt alles is nu op!). Ik heb dus niet meer genoeg om naast het logo ook nog bijvoorbeeld het kroontje in de headstock te leggen. Ik laat het zo, Ik vind het wel mooi. Als straks de kop zwart is, komt het parelmoer wel meer tot z'n recht.

Morgen de toets erop lijmen + de nut installeren en de mahonie filler aanbrengen. Ik meld me wel weer

Senior Member

Standaard

Een echte Gib's sun. Mooi man!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten