Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 91
    Senior Member

Music Knutselproject: Tele "Esquironita"

GAS is a fickle bitch, en dat is de reden dat ik al een paar weken badend in het zweet wakker word met maar één gedachte: Ik MOET gewoon een Cabronita hebben !!! En een Esquire !!! En het liefst allebei !!!

Na een kort overleg met mijn vrouw (samenvatting: "Ben je wel goed bij je hoofd?") heb ik toch maar besloten om - ergens in de loop van dit jaar - een partscaster te gaan maken die beide modellen samenvoegt tot één smakelijk geheel. En als we dan toch bezig zijn, doe er dan meteen een snufje Tele Jr. doorheen.

Dit is wat ik van plan ben:

Body: Esquire met Filtertron-route. Kleur en materiaal n.n.t.b.
    Hals: Allparts TM(N)F-C
    Pup: TV Jones Classic (of Classic Plus, weet ik nog niet)
    Brug: Hipshot Hardtail
    Electr: Reversed controlplate, Esquire circuit, cocked wah-mod
    Slagplaat: Tele Jr, small

Ik heb meteen een vraag voor de technikers onder ons: Ik heb zelf een schema gemaakt van een reversed Esquire circuit met de cocked wah-mod, maar ik zou graag willen weten of mijn tekening klopt?

Opmerkingen en suggesties zijn van harte welkom. Ik weet nog niet wanneer ik ga beginnen met onderdelenjacht, waarschijnlijk pas na de zomervakantie. Geen tijdsdruk hier, ik ga mezelf lekker kwellen door er minimaal 6 maanden over te doen.
    Laatst gewijzigd door Nagramoth; 12 mei 2010 om 00:52
    Mijn knutsel pagina:
    www.gemini-guitars.nl (non-commercial)

Senior Member

Standaard

Geweldig ontwerp , kan niet mislukken.
    Deze blijf ik volgen.

Senior Member

Standaard

Leuk, dit wordt een killer
    Welke houtsoort ga je voor de body gebruiken?

Senior Member

Standaard

Weet ik nog niet. Aangezien het meteen mijn eerste lak-job wordt, zal het denk ik wel een dekkende kleur gaan worden. Essen lijkt me dan een beetje zonde, omdat je de nerven toch niet ziet.

Het liefst kies ik voor het originele bodymateriaal elzen. Maar ik heb ook ergens gelezen dat tulpehout (poplar) nagenoeg dezelfde tonale eigenschappen heeft, maar dat dit stukken makkelijker af te lakken is. Klopt dit?

BTW, ik ga dus niet zelf een body maken. Ik heb gewoon geen tijd/ruimte/gereedschap om dit zelf te doen, hoewel ik handig genoeg ben om onder begeleiding een body te maken. Ben dus nog op zoek naar een gitaarbouwer die dit voor mij zou willen doen voor een leuke prijs. Er zijn al een paar mensen benaderd (binnen & buiten GN), maar om die mensen de wind niet uit de zeilen te nemen noem ik geen namen of prijzen...
    Mijn knutsel pagina:

Senior Member

Standaard

Elzen is vrij makkelijk af te werken, heeft bijna geen poriën die je moet vullen dus sandingsealer/vulprimer erover en aflakken maar.

Senior Member

Standaard

Het liefst kies ik voor het originele bodymateriaal elzen. Maar ik heb ook ergens gelezen dat tulpehout (poplar) nagenoeg dezelfde tonale eigenschappen heeft, maar dat dit stukken makkelijker af te lakken is. Klopt dit?

BTW, ik ga dus niet zelf een body maken. Ik heb gewoon geen tijd/ruimte/gereedschap om dit zelf te doen, hoewel ik handig genoeg ben om onder begeleiding een body te maken. Ben dus nog op zoek naar een gitaarbouwer die dit voor mij zou willen doen voor een leuke prijs. Er zijn al een paar mensen benaderd (binnen & buiten GN), maar om die mensen de wind niet uit de zeilen te nemen noem ik geen namen of prijzen... [/QUOTE]

Ziet er goed uit.Ik heb de foto opgeslagen voor ooit een keer.Ik zou gewoon voor Elzen gaan,is perfect te spuiten,geen probleem.
    Koop anders een body op de gitaarmeeting,er is vast wel weer aanbod.2 jaar geleden heb ik ook een body gekocht voor weinig.

JJ
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

Senior Member

Standaard

Als dit je eerste project is, dan is het zelf maken van een body inderdaad wel een stap.

Er zijn mensen met een (zelfbouw) CNC machine hier...
    Daarnaast kan je ook flink wat bereiken met een 1:1 ontwerptekening, een decoupeerzaag, een goede schuurmachine, een simpele bovenfrees en veel geduld.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

Senior Member

Standaard

Ik heb besloten om de body maar zelf te gaan maken. Mocht het mislukken, dan kan ik de body altijd nog door iemand laten maken. In ieder geval ben ik dan weer een ervaring rijker...

Anyway, ik heb de layout van Terry Downs (TDPRI) op de zaak uitgeprint op A3 papier met een 1" overlap. Daarna heel oldskool de gordijnen opzij gedaan, en het raam als lichtbak gebruikt om de velletjes met plakband aan elkaar te plakken. Body uitgeknipt en met spuitlijm op een stuk 8mm MDF geplakt.

Daarna de body en cavities grof uitgezaagd met een een deco (wipzaag?). De body contour heb ik eerst met een rasp bewerkt, en daarna met een platte vijl en een schuurblok op maat gebracht.

Voor de cavities (en die kleine curve boven de halspocket) had ik wat precieser gereedschap nodig. Gelukkig had ik nog een Dremel-kloon liggen, compleet met een houder zodat je de Dremel ook als bovenfreees kan gebruiken. Deze houder bestaat uit twee delen (houder + freesvoet). Ik heb de voet verwijderd en de houder ondersteboven op een houten plaat gemonteerd, gaatje in de plaat gemaakt waar het Dremel-bitje doorheen kan. Dremel in de houder, schuurrolletje erop en voila: een geïmproviseerde mini-drumsander! Het bitje staat mooi 90 graden haaks, perfect dus.

Hiermee heb ik de rondingen van de cavities uitgeschuurd, en de rechte lijnen heb ik met een platte vijl op maat gebracht. Aangezien ik later misschien meer Tele's wil bouwen (hangt af van het succes van dit project), heb ik ervoor gekozen om de master-template traditioneel te laten. Afwijkingen in de layout (zoals de route voor de TV Jones) kan ik altijd met losse templates maken. Dit is het voorlopige resultaat:

Keep posted...
    Laatst gewijzigd door Nagramoth; 23 mei 2010 om 13:56
    Mijn knutsel pagina:

Senior Member

Standaard

Werkmallen gemaakt:

Mijn knutsel pagina:

Senior Member

Standaard

Mooi!! Zo te zien gaat dit helemaal goedkomen
    Mocht het niet lukken kom je maar een (mi)dagje in mijn werkplaatje kloten.

Btw: wacht met het frezen van de neckpocket totdat je de neck hebt....
    Laatst gewijzigd door oigun; 25 mei 2010 om 13:04

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten