Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 22 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 211

Discussie: Mini Les Paul

Senior Member

Standaard Mini Les Paul

Hoi,

Velen van ons hebben gezegd een mini te bouwen voor de DGBM (6 juni). Ik heb destijds ook gezegd een mini te willen bouwen en dan het liefst een Les Paul. Niet de makkelijkste (vind ik), want ik denk dat het bijna net zo veel werk is als een volwaardige LP. Maar wel waanzinnig leuk om te doen. En een uitdaging op bepaalde gebieden, want je kunt niet simpelweg alles verkleinen naar 75%.

Ik heb gekozen voor de LP omdat het een bestaand model is, en het daarom grappig is om hem naast zijn grote broer te zetten (hoewel ik helaas geen LP heb). Dus als hij af is, dan hoop ik hem een keer op de foto te kunnen zetten bij iemand anders met een LP.

Ik ga me niet heel exact houden aan de specificaties van een Les Paul, want ik ben geen LP-kenner en ik ben al blij als ik hem af krijg voor de beurs. Ik gebruik dus gewoon hout wat ik nog heb liggen, hoewel ik wel de traditioneel Les Paul soorten gebruik:

- Hals : Honduras mahonie met een middenstreep van padouk met aan weerszijden maple-fineer. Dat padouk hoort dus niet maar dat had ik dus al verlijmt liggen. Scheelt weer tijd.
    - body : mahonie (ik weet niet welke soort het was die ik had liggen) + maple top. Geen tijgerstreep, ik had juist zin in plain maple.
    - toets : ebben denk ik.
    - scale : 14.7 inch (373.4 mm)
    - binding : hier twijfelde ik over, maar ik ga voor cream. Zowel de body, als hals denk ik. De headstock weet ik nog niet of die wel binding krijgt. Ik hou het sober.
    - Hals inleg : tja, blokken denk ik. Of die kroontjes. Ik heb eigenlijk me nooit verdiept in welke inleg bij welk model hoort. Of welke binding...
    - Stemmechanieken : ik heb originele Gibson Deluxe stemmechanieken met die 'tulp' knoppen (soort ivoor) en ik heb vergelijkbare Klusons.
    - Pickup : tja, ik heb nog 2 Gibson elementen liggen (PAF '59 en nog zoiets, moet ik even opzoeken). Er komt 1 element in. Zie plaatjes straks. Pickup heeft een chroom-cover.

Wat nog meer? Ik kan het even niet bedenken. Dat volgt wel uit het bouwverslag, keuzes zullen onderweg gemaakt moeten worden.

De body : deze heb ik op ongeveer 75% gehouden van het origineel. Ik wil graag normale hardware kunnen kopen dus dan zit je met de brug breedte. Ik hou de nut-breedte en ook de breedte van de hals bij de body gelijk aan een full-size LP. Hierdoor zullen de snaren toch goed lopen bij de brug (als ik de hals namelijk ook zou verkleinen dan kom ik met de hardware in de problemen). Maar goed, na het verkleinen van de body zit je er dus mee dat de halsbreedte niet klopt. En als je er een full-size hals op zet, dan klopt de onderste hoorn niet. Ik heb daar wel wat uurtjes op zitten tekenen en puzzelen en ik ben er uit gekomen door hier en daar wat te schuiven en toch (naar mijn mening) de vorm goed te kunnen behouden.

Dit is de body tot dusver:

Ruinte voor de binding ook al gefreesd (maar de binding zal minder hoog zijn dan standaard, ook dat heb ik verkleind).

De binding in die heel smalle hoorn heb ik met hobbymes en beitel gedaan, maar ik ben bezig met een jig te maken hiervoor.

vandaag begonnen aan de hals. Dit hout had ik nog liggen (honduras mahonie + padouk met maple fineer naast het padouk)

Eerst maar eens door de lintzaag gehaald

Dat begint al in de richting te komen

in de lijmklemmen (eerst een klem op de lange stukken zetten zodat hij niet gaat glijden als je die kleine klemmetjes aandraait.

Headstock zit onder een hoek van ongeveer 13 graden eraan.

ik denk dat ik aan mijn 8 foto's zit, dus dit zal ik vast posten en zo dadelijk verdergaan.

Senior Member

Standaard

Ah tof zeg, Mini LP's zijn leuk! Op het LP forum komen ze ook wel eens langs.

Senior Member

Standaard

vervolg...

ik heb een trussrod voor een mandoline die ik wil gebruiken voor de hals.
    Dus eerst maar eens uitmeten hoe hij komt te zitten en een gleufje gefreesd. Daarna een gaatje geboord voor het uiteinde van de trussrod:

Hier zie je de trussrod.

ruimte gemaakt in de headstock voor de trussrod moer

Stripje padouk gemaakt om de trussrod weer op te vullen :

...en lijmen maar (je ziet dat er een heel lichte verschuiving tijdens het lijmen van de angled headstock is geweest. Gelukkig zie je er niets meer van als de toets er op zit).

Alleen dat uiteinde zie je nu nog.

Ik heb intussen de headstock al dunner gemaakt (12.75mm, daar komt nog de topfineer op) maar dat moet ik nog afwerken. Geen foto's van...morgen hopelijk verder (hoewel ik ook wat gezins-verplichtingen heb )

Senior Member
    Blog Entries
    2

Thumbs up

very cute zo'n baby

Standaard

altijd weer cool, mar ik vraag me af je wilt alles kleiner maken waarom dan ook geen minihumbucker?
    Epiphone Les Paul Standard plus '07
    Ibanez GAX 70 '03
    Ibanez MC924 '85 Bas
    Marshall JCM 900

Senior Member

Standaard

en dAt ligt daar dan weer ZOMAAR mooi te wezen alsof het niks is.

ziet er nu al mooi uit!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hiro Bekijk bericht
    altijd weer cool, mar ik vraag me af je wilt alles kleiner maken waarom dan ook geen minihumbucker?
    tja....daar heb ik helemaal niet aan gedacht! Het gat voor de humbucker heb ik al gefreesd dus ik laat het zo. Wie weet voor een volgende (ik vind het eigenlijk best erg leuk om te doen )

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    tja....daar heb ik helemaal niet aan gedacht! Het gat voor de humbucker heb ik al gefreesd dus ik laat het zo. Wie weet voor een volgende (ik vind het eigenlijk best erg leuk om te doen )
    het charmante aan mini's is vooral dat ze gecombineerd worden met grote hardware, daardoor lijken ze kleiner, imo

wordt mooie baby, dit LPeetje

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    het charmante aan mini's is vooral dat ze gecombineerd worden met grote hardware, daardoor lijken ze kleiner, imo

wordt mooie baby, dit LPeetje
    Dit kleine-broertjes-effect wordt nog beter zichtbaar als ze naast hun grote broer staan. Ga je voor een flat-top of voor een LP carve trouwens?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shibby Bekijk bericht
    Dit kleine-broertjes-effect wordt nog beter zichtbaar als ze naast hun grote broer staan. Ga je voor een flat-top of voor een LP carve trouwens?
    De carve is ietsje minder heftig dan bij de grote broer, maar hij zit er al op hoor Als je hem in het echt zou zien (en vooral voelen) dan is het meteen dudelijk. Maar het is niet zo goed te zien op de foto;s misschien? Op deze beter?

je ziet rechtsonder helaas ene kleine beschadiging. Dat moet ik nog wegwerken.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten