Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 23 van 64 EersteEerste ... 13212223242533 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 221 t/m 230 van 632
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Outline Bekijk bericht
    Niet echt een tool maar wel handig:

Ik heb bij het klussen me al meerdere malen moeten behelpen met iets wat ik onder m'n gitaren kon leggen zodat ze lekker zacht lagen en niet beschadigden. En nooit was het DE oplossing.

Totdat het goede weer en daarmee de tuinstoelen naar buiten kwamen. Ineens had ik het: een kussen van een tuinstoel! Perfecte maat, krast niet en ook lekker zacht.

Je hoeft niet persé een nieuwe te hebben, zolang er maar netjes mee omgegaan is en ze niet half vergaan zijn. En mocht de bekleding het net niet zijn, kun je altijd een stukje stof op de markt op de kop tikken wat moeder de vrouw er op stikt!

Mij bevalt het iig zeer goed!
    Er staat me iets bij dat sommige bouwers zo'n soort campingtapijt gebruiken, dat zachte spul waar veel gaatjes in zitten.

Ik vraag me ook af of zoiets een idee is om er onder te leggen :

het voordeel is dat scherpe splinters enzovoorts tussen de gaten kunnen vallen en niet meteen krassen maken. Maar ik weet niet of dat rubber goed is voor het kale hout van de gitaar...

Senior Member

Standaard

Dat camping-tapijt ken ik. Is ook van kunststof. En net als met rubber weet ik niet wat het met je hout doet.

Nee, doe mij maar gewoon een natuurlijke vezel zoals katoen oid! De keren dat ik daadwerkelijk meer doe dan de simpelere dingen, gooi ik er wel een oude doek oid overheen. Als die vol zit met vuil: tussendoor goed uitkloppen en na afloop gewoon weggooien! Heb je ook de minste kans op krasjes in je lak e.d.
    Laatst gewijzigd door Outline; 30 april 2010 om 14:33
    Who needs a signature?

Standaard

Zoiets als katoen lijkt me ook het meest geschikt omdat het zowat helemaal uit cellulose bestaat, net als hout.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Ik gebruik antislipmatjes van de action kosten bijna niets (59cent ofzo) en werken prima. Alleen niet gebruiken als je een gitaar met nitro hebt gelakt.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Ik gebruik antislipmatjes van de action kosten bijna niets (59cent ofzo) en werken prima. Alleen niet gebruiken als je een gitaar met nitro hebt gelakt.
    Dus toch maar iets van katoen dus...
    Who needs a signature?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Outline Bekijk bericht
    Dus toch maar iets van katoen dus...
    Na het lakken gebruik ik een handoek. (De gitaarop bovenstaand plaatje is met 2k gelakt) Het voordeel van rubber is dat je kan frezen schuren etc zonder dat de body verschuift of beschadigd.

Senior Member

Standaard

Ik weet niet of en wanneer ik hem ooit ga gebruiken, maar dan heb ik hem vast. Dit buitenkansje kon ik toch ook niet zomaar voorbij laten gaan: staat er gewoon een afgedankte piano aan de straat!

Het stokje zit scheef op de kop, want hij is van de allerlaagste toets, dus ik denk dat ik er zelf een ander steeltje aan zet. Maar dan heb ik dus wel mooi een echte professionele tap-tuning hamer!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Ontoerekeningsvatbaar

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Er staat me iets bij dat sommige bouwers zo'n soort campingtapijt gebruiken, dat zachte spul waar veel gaatjes in zitten.

Ik vraag me ook af of zoiets een idee is om er onder te leggen :

het voordeel is dat scherpe splinters enzovoorts tussen de gaten kunnen vallen en niet meteen krassen maken. Maar ik weet niet of dat rubber goed is voor het kale hout van de gitaar...
    Dat rubber zal waarschijnlijk afgeven.

Op m'n werk gebruiken we gewoon isolatieplaten, ook wel bekend als tietenschuim. De gladde kant boven.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

www.javaca.eu

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Hieronder een fancy uitvoering voor een fineerschraper.
    hiermee heb ik de fineer voor randinleg en rozet geschraapt, soms tot 0,25 mm.
    Gemaakt uit resten populier-multiplex, maar zal binnenkort in dunner berk-multiplex gemaakt worden, en 90° gedraaid omdat het schraapsel bleef liggen voor het mes, zodat het bij een volgende doorhaal mee onder het fineer tussen het mes geraakte, waardoor het fineer vast geraakte.

Ik wou dit even quoten omdat bij deze jig me een lichtje ging branden.
    Als je nu in de plaats van een schaaf een soort schuurrol eraan hangt. Zo'n beetje gelijk dit:

Voorzie dat dan van een dremel motor, motor uit een boormachine of iets dergelijks.

Dan heb je toch een ideaal klein schuurmachientje om bone blanks te maken & op dikte te schuren? Kun je zelfs je houten of parelmoer fineer een beetje bewerken

't Is maar een gedacht. Toch eens proberen deze week.
    Bart || "Simplicity is the ultimate sophistication" -- Leonardo Da Vinci
    In my case: When there's GAS... the only way to Acquire is to Build

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten