maarre zullen we die nep Fender discussie dan verplaatsen naar het twijfel topic en ons hier beperken tot tips voor goede/mooie/uitzonderlijke/leuk geprijsde gitaren?
(neemt trouwens niet weg +1 voor de opmerking van Bas B.)
maarre zullen we die nep Fender discussie dan verplaatsen naar het twijfel topic en ons hier beperken tot tips voor goede/mooie/uitzonderlijke/leuk geprijsde gitaren?
(neemt trouwens niet weg +1 voor de opmerking van Bas B.)
Ik snap jullie punt, maar dat vind ik wat te ver gaan. Ik kan me voorstellen dat iemand graag een Fender decall op z'n strat heeft staan omdat dat het afmaakt. Als ik zelf een Warmoth oid in elkaar zou knutselen zou ik er ook een Fender decall op plakken. Kan me trouwens herinneren dat jij op je LC ook een Fender decall hebt geplakt, dus jij snapt ook het verlangen zo'n ding erop te plakken, het maakt het toch net even af.
Degene die daarna het doorverkoopt als authentieke Fender, die zit natuurlijk verschrikkelijk in de fout. Maar daar kan deze verkoper die wél eerlijk vermeld dat het om een namaak gaat toch niks aan doen. Mensen kunnen het ook zo uit china halen, of een Fender decall voor 5E kopen.
Nog zoiets: is de cassiere die het pakje lucifers afrekent van iemand die er later de heide mee in de fik steekt dan ook medeplichtig? Nee, het feit dat het gebeurt is natuurlijk erg, maar daar heeft zij geen schuld aan.
Ik snap jullie gedachte erachter, en dat er mensen met neppe Fenders/Gibson's etc worden opgelicht is zeker kut, maar ik vind niet dat iemand die er duidelijk bijzet dat het om een nepfender gaat in de fout zit. Zeker aangezien mensen die dingen zo zelf kunnen importeren als ze echt van plan zijn anderen op te lichten.
(Hoe dat trouwens zit met winkels ed. weet ik ook niet, lijkt me idd dat dat niet zomaar mag, maar dat lijkt me bijzaak).
EGH ergens gaat je vergelijk mank, bij mijn weten is de verkoop van lucifers legaal.
Het verkopen van namaakproducten is verboden, ook als je er met grote letters bijzet dat het namaak betreft.
(shit, nu heb ik mij ook laten verleiden om off topic te gaan)
Tuurlijk, dat weet ik ook. Maar daar bedoelde ik dat iemand altijd nog kwaad kan gaan doen met een product, terwijl dat jou (als verkoper) bedoeling helemaal niet is. Ik heb het trouwens meer over de morele kwestie dan de legale kwestie, als winkel mag je die dingen inderdaad niet verkopen, maar daar draait het mij niet om. Nogmaals ik snap zeker de bezorgdheid omdat er mogelijk anderen gaan oplichten met die nep Fenders, dat is echt heel kwalijk. Maar als ik een zelfbouw met een Fender decall erop wil verkopen, vind ik dat dat gewoon mogelijk moet zijn. Zeker als je bedenkt dat mensen die kwaad van plaan zijn zo ontzettend makkelijk zelf zo'n stickertje erop kunnen plakken voor een paar euro's.
Toch gaat je vergelijking niet op. Lucifers zijn er om o.a. kaarsen mee aan te steken, maar je kunt er ook het huis van de buren mee aan steken. Het enige doel van een Fender sticker op een niet-Fender gitaar echter is om deze meer op een Fender te laten lijken. Dus door deze gitaren zo te verkopen werk je misbruik in de hand. Als je eerlijker zou willen zijn zou je ze met een ander logo moeten verkopen. Als iemand dat logo er dan af gaat krabben en er alsnog een Fender sticker op plakt, tsja, dan kun je er als verkoper weinig aan doen.
Precies mijn punt: je kan er dus goed mee en je kan er kwaad mee. Net als met die Fender stickers ed. Goed: je kan voor jou het aanzicht van je gitaar compleet maken, fout: er anderen mee oplichten. De verkoper kan echter niet ruiken welke van de twee de koper van plan is, noch kan hij er wat aan doen.
Ik ben het hier met EGH eens.
Het grappige is dat de zeikerds wel illegale software gebruiken en dit aan anderen geven of op een andere manier verstrekken. Het is hetzelfde idee: inbreuk op merk, inbreuk op naam en de verspreiding ervan. Wat toevallig dan ook dat gitaren en software in hetzelfde ACTA-agreement voorkomen.
Het enige verschil is dat er een stel verkopers zijn die nepgitaren verkopen als echt en er een stel kopers zijn die erin trappen. Buiten het feit dat dit ook gebeurt met software is het nog schandelijker dat jullie dit wel een probleem vinden maar vervolgens wel muziek, foto's, films en software downloaden en verspreiden (nog eens gratis ook). Sterker nog, technisch gezien is veel van de software (programma's & games) ook nagemaakt omdat het spel zo wordt aangepast of opnieuw wordt geschreven zodat het mogelijk is het zonder legale serial/key of licentie te spelen.
Ga eens bij jezelf na of je "principes" wel echt zo juist zijn en of je niet gewoon jezelf probeert in te dekken. Software is een simpel voorbeeld van dezelfde piraterij en namaak, er zullen er ongetwijfeld nog meer zijn waar het merendeel van dit forum onder zal vallen.
Of je nu een consument oplicht, jezelf of een softwaremaker, het blijft oplichting.
?!??!??!?!! Ik kan geen chocola van bovenstaande post maken, sorry.
Naar mijn gevoel stap je van het onderwerp weg om toch hetzelfde punt te maken, we hebben het hier over merkenrecht en jij hebt het over illigaal gebruik van software/muziek etc....
Beide is inderdaad verboden, maar wat is je punt?
Zometeen gaan we het over te hard rijden hebben dat is ook verboden en aan de inkomsten van de overheid te zien maakt nagenoeg iedereen zich schuldig hieraan, maar wat heeft dat met Fender logo's te maken?
Laatst gewijzigd door speedmusic; 24 april 2010 om 14:08
Kappen nou met die onzin!
Kom op met die 2e hands tips!
![]()
oke het is niet electrisch, maar wel een tip, 160 euro voor een mooie oude duitse jazzbak.
http://link.marktplaats.nl/334214386
Favorieten/bladwijzers