Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 16 EersteEerste ... 89101112 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 151
  1. #91
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn Bekijk bericht
    Hoe weet je of mensen weten waar ze het over hebben? En graag ook wat inhoud van jou: Wat vind je van het plastic tieten argument?

    En Bert: mogelijk verwar ik iets, maar nergens beweer ik dat het niet mag. Het onderscheid tussen echt en nep is dat 'echt' door de muzikant is geproduceerd en 'nep' geluid bevat dat niet door de muzikant is gefabriceerd, maar toe is gevoegd om tekortkomingen van de muzikant (of zijn materiaal) weg te werken. Dat neigt dan naar cheaten, net zoals ik denk dat auto-tune is voor vocalisten die niet goed genoeg kunnen zingen. Dat is denk ik iets anders dan een EQ-curve, al ben ik er niet zeker van hoor.

    Kortom, het zit in de context en de reden voor het gebruik van samples: als je samples nodig hebt om een kick door de mix te laten prikken, beheerst de drummer zijn dynamiek gewoon onvoldoende, toch een vrij essentieel element voor een percussie instrument. Maar uiteindelijk is dit voor een cd productie niet van belang, dat ben ik met je eens, maar blijkbaar leeft het thema breder, zoals Tho al aangeeft. Zeker bij de metal, waar toch ook een wies pist het verst sfeertje heerst: wie haalt de hoogste bpm's, wie is het strakst, wie is het vetst. Die wedstrijd sfeer, hoe onnozel ook, maakt dat er van cheaten gesproken wordt. Ik heb het immers niet bedacht, dat was Tho.
    Maar het is gewoon niet waar dat je slecht bent als je samples onder je drums gebruikt of je stem door de autotune heen haalt.
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  2. #92
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.730

    Standaard

    Nou heb ik van de week een enkele toon van de saxofoon door Autotune gejast, maar die klinkt dan meteen een stuk minder. Maar wel zuiver en dat is nog altijd beter dan zo'n valse noot waar je bijna van flauw valt.

    Nou is Autotune wel de ultieme vorm van cheaten vind ik, nog erger dan plastic tetten. Iedere boerenlul kan zuiver zingen met zo'n plug en de volgende stap is een modeller, let op mijn woorden. Jij zingt zovals als een schuifdeur en klinkt als een bak klinknagels, maar wat er uitkomt is een loepzuivere stem van Frank Sinatra. Het is een kwestie van tijd, maar dat gaat gebeuren en dan heb je het pas over cheaten.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #93
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Nou heb ik van de week een enkele toon van de saxofoon door Autotune gejast, maar die klinkt dan meteen een stuk minder. Maar wel zuiver en dat is nog altijd beter dan zo'n valse noot waar je bijna van flauw valt.

    Nou is Autotune wel de ultieme vorm van cheaten vind ik, nog erger dan plastic tetten. Iedere boerenlul kan zuiver zingen met zo'n plug en de volgende stap is een modeller, let op mijn woorden. Jij zingt zovals als een schuifdeur en klinkt als een bak klinknagels, maar wat er uitkomt is een loepzuivere stem van Frank Sinatra. Het is een kwestie van tijd, maar dat gaat gebeuren en dan heb je het pas over cheaten.
    Absoluut. Ik denk zelfs dat in de toekomst de techniek zo goed word dat je niet eens muzikanten nodig hebt.
    Wat ik alleen bedoel, is dat als je het als een hulpmiddel gebruikt, het absoluut geen cheaten is. Daarbij is het gebruik van samples ook echt heel erg stijlafhankelijk (zoals gezegd). Op de plaat van m'n band (ja kom ik weer) hangen op elk nummer samples op de snare en bass, behalve 1 nummer. Dat is een ballad achtig ding met Hendrix/SRV-achtige invloeden. Daar is een natuurlijke, ademende sound belangrijker dan dat elke snaredrum er even hard en lekker uit komt
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  4. #94

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn Bekijk bericht
    Kortom, het zit in de context en de reden voor het gebruik van samples: als je samples nodig hebt om een kick door de mix te laten prikken, beheerst de drummer zijn dynamiek gewoon onvoldoende, toch een vrij essentieel element voor een percussie instrument.
    Probeer eens wat beter te lezen Guhlenn. Ik zei niet dat we een trigger nodig hebben om door de mix heen te komen, maar dat we een trigger gebruiken omdat we de sound vet vinden plus het feit dat een 'tik' imo lekkerder door de mix heen komt dan een 'boem'. Dat is dus nogmaals de reden dat we een trigger gebruiken. Dat jij dan stelt dat een drummer z'n dynamiek niet voldoende beheerst moet je zelf weten, maar dat is gebaseerd op niks. Kom dus gewoon eens 'n keer luisteren joh, dan zal het vrij snel duidelijk worden...

  5. #95

    Standaard

    Ik merk hier toch wel dat veel mensen heel krampachtig aan de sound van een akoestische trommel blijven vastklampen. Dat is uit de jazz-tijd! Nu maak je muziek met de geluiden die je wil. Ik heb ooit een nummer gehoord met het geluid van een hamer op een ijzeren aambeeld als snare. Dat werkt toch prima? Goeie reden om die onder een trigger te hangen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  6. #96

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eomer Bekijk bericht
    Probeer eens wat beter te lezen Guhlenn. Ik zei niet dat we een trigger nodig hebben om door de mix heen te komen, maar dat we een trigger gebruiken omdat we de sound vet vinden plus het feit dat een 'tik' imo lekkerder door de mix heen komt dan een 'boem'. Dat is dus nogmaals de reden dat we een trigger gebruiken.
    Gebruik een aambeeld met een hamer, dat geeft pas een tik!

    Ik lees heel goed, misschien begrijp je me niet goed. Die tik kan je ook uit de kick zelf maken. VErder ben ik het overigens met Bert eens: het hoeft wat mij betreft geen kick te zijn. Wat ik hilarisch aan deze discussie vind is dat iedereen z'n eigen keuze komt verdedigen. AUTO-tune is niet cheaten, hahaha, nee, de zanger zingt express vals zodat de autotune niet stof (virtueel stof dan he ) ligt te vangen. Wat ik eiegnelijk bedoel te zeggen is: get over it, er is zo ongeveer niks echts aan metal. SLipperman zei ooit: a metal mix is about as real as an indiana jones movie... .

    Ik zat een beetje te stangen, gelukkig is dat gelukt. Tis allemaal smaak, maar ik hou gewoon van een drummer die mept, ipv van die strakgetrokken samples. Tis smaak meer niet, maar dat is toch de leukste discussie die er is?

  7. #97
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 september 2009
    Locatie
    Bilthoven
    Berichten
    164

    Standaard

    Ik benieuwd hoe gigantisch veel platen jij een toffe sound vind hebben die ondertussen mooi triggers onder de kick(en snare) hebben, echt waar.

    Compressie is ook cheaten hé?, dynamiek duidelijk niet goed onder controle.
    Eq?, heb je ook niet nodig moet je maar zelf een betere sound toveren.

    Met het auto-tune argument ben ik het overigens wel enigszins eens, en bij t-pain taferelen zie ik het meer als een effect.


    op dat kortzichtige metal is nep gejank ga ik geen eens in
    Laatst gewijzigd door 5150II; 22 april 2010 om 17:41

  8. #98
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 5150II Bekijk bericht
    Ik benieuwd hoe gigantisch veel platen jij een toffe sound vind hebben die ondertussen mooi triggers onder de kick(en snare) hebben, echt waar.

    Compressie is ook cheaten hé?, dynamiek duidelijk niet goed onder controle.
    Eq?, heb je ook niet nodig moet je maar zelf een betere sound toveren.

    Met het auto-tune argument ben ik het overigens wel enigszins eens, en bij t-pain taferelen zie ik het meer als een effect.


    op dat kortzichtige metal is nep gejank ga ik geen eens in
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  9. #99
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Vught
    Berichten
    2.339

    Standaard

    Als DJ's het met knopjes doen waarom dan drummers niet met triggers, maar ik vind wel dat een simpele rock drummer die triggers gebruikt wel nep is

  10. #100

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn Bekijk bericht
    Gebruik een aambeeld met een hamer, dat geeft pas een tik!
    Ja, sure, dat klinkt super. Maar je zit achter een drumstel, gewoon een ritme te slaam. Moet je dan telkens je stokken wegleggen en de hamer grijpen?

    Hier een stukje Neil Perth, met triggers. Dat stukje marimba komt echt niet uit zijn drumstokken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top