Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 10 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 94

Discussie: Uncle Box

Standaard

Nog een geluk dat het bij zo’n fruitkist niet op een metertje hout meer of minder komt. Mijn enthousiasme bij het buigwerk slonk zienderogen bij menig gekraak en gebarst. Na het demonteren van zo’n fruitkist zijn er gaatjes terug te vinden, op de plaatsen waar zo’n kist samen gespijkerd was, het is op die punten dat het buigen mis gaat. Het is ook een beetje zoeken naar de juiste combinatie vocht-warmte, daar het risico bestaat de gelijmd/gelamelleerde lagen van elkaar los te maken. Bovendien moet ik de stroken ook nog kops gaan voegen om aan de benodigde lengte te raken..
    Na een dag zwoegen vroeg ik me af waar ik aan begonnen was.

Het plooien van de tweede helft verliep iets vlotter.

.
    Tee.

Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

Senior Member

Standaard

Haha, zalig !

Tja die verlijming van de triplex is natuurlijk niet gemaakt om te plooien en te stomen.
    Zou je niet beter de multiplex laten overlappen, ipv de 2 stukken kop aan elkaar te zetten? Dan moet je daar niet zo'n grote klos achter plaatsen, om het terug stevig te maken...

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

dit zou wel eens de allercoolste gitaar van gitaarnet kunnen worden: ik hoop dat 't je't voor mekaar krijgt, dat buigen, zou SUPER zijn, thumbs voor het idee ook!!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    dit zou wel eens de allercoolste gitaar van gitaarnet kunnen worden:
    +1000

Standaard

Wat bedoel je met overlappen, Stijn? De triplex half op half verlijmen? Da's misschien wel te proberen, een goed idee, maar ik vrees toch 'n beetje voor de strekte wanneer men dergelijke triplex, van amper 3 millimeter, moet gaan halveren. Ik heb het nu opgelost door er een gebogen stukje van dezelfde triplex in te lijmen, op beide stukken een paar centimeter over de voeg heen.

barno & oigun, thanks for the support!
    Tee.

Standaard

Het was even zoeken naar geschikt materiaal voor de blokranden, uiteindelijk lijkt het essenhout van deze ouwe laddersporten het goed te doen.

.
    Tee.

Senior Member

Standaard

Hoppa, het zwaar geschut voor lijmreepjes !!!
    Ik probeer ook steeds restjes en 2e hands hout te gebruiken voor bepaalde dingen, zo heb ik naaldhout liggen dat van art deco deuren kwam, dus mijn zangbalkjes zijn al zeker 80 jaar oud :-)

Over dat overlappen van de zijkanten: de triplex in trapjes weg zagen en snijden, dit aan de 2 kanten en dan die trapjes aaneenlijmen, zo verkrijg je een steviger geheel, dan heb je kans dat je het langs de binnenkant niet eens meer moet verstevigen !

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Standaard

Het recycleren van ouwe (bouw)materialen heb ik altijd al leuk gevonden, Stijn. Het geeft het eindresultaat altijd reeds een stukje geschiedenis mee vanaf het begin. Bij kleine projecten, zoals deze rommelgitaren, is het zelfs redelijk makkelijk om tweedehands hout te gaan gebruiken gezien de geringe hoeveelheid die je nodig hebt. Zo vind ik het een aardige meerwaarde te weten dat deze gitaren ooit sinaasappels vanuit Spanje overbrachten, of vind ik het een leuk weetje dat de blokranden ervan ooit de trapsporten waren die me tot in de dakgoot brachten.
    Ik hoop dat je de art deco deuren niet helemaal hoefde te slopen voor jouw zangbalkjes.. Trouwens, het naaldhout van die ouwe deuren zal hoogstwaarschijnlijk pitch pine zijn. Een schitterende Amerikaanse houtsoort die vandaag de dag niet zoveel meer gebruikt wordt voor deuren en ramen, maar nochtans een mooi alternatief biedt voor bepaalde tropische houtsoorten. Het vette pitch pine bevat heel veel hars en werd vroeger vaak gebruikt voor ramen, soms in combinatie met een eiken dorpel. De geur in die vroegere schrijnwerkerijen moet verdomd lekker geweest zijn.
    Ook alle deuren en ramen van mijn eigen ouwe huis hier zijn uit pitch pine gemaakt, tachtig jaar oud. Wie weet, misschien doen ze het ooit goed als zangbalkjes..
    Tee.

Standaard

Iets waar ik lang heb zitten over tobben: de bracing van mijn Uncle Box.
    Een Selmer/Maccaferri heeft een soort van archtop en dito gebogen rug. Bij een Maccaferri zit er zelfs een heuse ‘dwarse/haakse knik’ ter hoogte van de brug die er door middel van warmte/vocht in verkregen wordt. Door al dit buigen komt er nogal wat spanning op de gevoegde bladdelen te staan, vandaar wellicht dat er op de bladnaad een verstevigingstrip wordt gelijmd?
    Bij sommige Maccaferri’s treft men vier, bij andere vijf dwarsbalken aan. Die extra vijfde balk bevindt zich dan ergens tussenin de brugbalken en het staartstuk.
    De werktekening van de Manouche verklapt vier balken en een platte rug.
    Ik kies uiteindelijk voor een combinatie van dit alles. Een gebogen blad, een platte rug (het moet niet al te gek worden), vier dwarsbalken onder de top én een erg dunne verstevigingstrip op de lijmnaad. De zijkanten van de body ga ik schuin afzagen, zodat blad en rug, in de lengterichting, niet evenwijdig liggen.

Volgend vraagstuk was de segmenthoogte van de gebogen balken. De hals komt immers onder een hoek te staan tegenover de kist, een schuinte die doorloopt in het verlengde van het bovenblad, tot bij de kam. Enig geGoogle bevestigde mijn vermoeden dat die booghoogte inderdaad verschillend is bij iedere balk. Een tekening bracht duidelijkheid: 1ste balk = 1,5 mm, 2de balk = 5 mm, balk 3 en 4 = 7 mm. Om de goeie straal voor deze bogen te vinden is dit een handige hulp: http://users.telenet.be/annette-guy/...irkelSolve.htm .

Bovenaan een rechte keper, onderaan een taaie essenhouten lat van een goeie halve centimeter dik: het blad wordt stevig tegen de ronding van de balken aangedrukt.
    .
    Tee.

Senior Member

Standaard

ziet er leuk uit
    no life without music

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten