Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 1003 van 1214 EersteEerste ... 350390395399310011002100310041005101310531103 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 10.021 t/m 10.030 van 12136
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tomdiedom Bekijk bericht
    Hoe gebruik je de OD?
    Met mijn OD duw ik mijn crunchende JMP/JCM800's (preamp op 7-8 ) naar een soort van high-gain, maar dan wel gaaf!

Instelling is voornamelijk volume, aangevuld met gain voor de volledige saturatie.

Zonder OD en met wat volume terug heb ik 'clean'.
    Laatst gewijzigd door HaroldA; 15 april 2010 om 13:19

Standaard

oke, bedankt voor de info! Ik gebruik alleen een cleane amp, dus op deze manier kan ik het helaas niet gebruiken.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door titzenpitzer Bekijk bericht
    Ssssshh!!
    Voor de band waar ik vanavond mee ga repeteren heb ik een overdrive, booster, distortion, POG, phaser en 2 delays nodig. Brrr. Toch wel jammer hoe mijn songs zo afhankelijk lijken te zijn van die bakjes
    jammer? Ik vind het juist tof. Het gebruik van de juiste effecten kan zoveel meer waarde hebben.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riky Bekijk bericht
    jammer? Ik vind het juist tof. Het gebruik van de juiste effecten kan zoveel meer waarde hebben.
    Wat ik vooral heel mooi vind is om inderdaad goed gebruik te maken van effecten, zodat je een goede sfeer creëert. Maar nóg mooier is het als een dergelijk nummer ook goed uit de verf komt als je hem akoestisch speelt, en daar creatief mee omgaat.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Wat ik vooral heel mooi vind is om inderdaad goed gebruik te maken van effecten, zodat je een goede sfeer creëert. Maar nóg mooier is het als een dergelijk nummer ook goed uit de verf komt als je hem akoestisch speelt, en daar creatief mee omgaat.
    Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen hoe Rammstein akoestisch klinkt, maar op plaat is het echt vet!

Maakt het dat een slechte band? Of gewoon een band die geluid en de mogelijkheden daarvan goed gebruikt?

Dat iets akoestisch ook goed is vind ik dus een slecht kwaliteits argument. Het is net wat het doel van je muziek is.

Senior Member

Standaard

Ik schrijf mijn nummers akoustisch en ik leuk ze daarna wat op met effecten. Die zouden dus in principe weggelaten kunnen worden, maar zoals al gezegd werd: je kan er je nummer echt vet mee maken....maar langs de andere kant kan je't ook volledig om zeep helpen

Als je een song schrijft met je pedalboard onder je voeten en +- 4 pedalen nodig hebt om het goed te laten klinken...dan kieper je je song naar mijn mening beter de vuilbak in. (naar mijn mening!!)

Ik moet bij zo'n discussie steeds terugdenken aan een scene van It might get loud waar the edge een riffje laat horen met en zonder effecten. Uuuurrggh. Wat een contrast met Jack White! Maar das dus persoonlijke smaak

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen hoe Rammstein akoestisch klinkt, maar op plaat is het echt vet!

Maakt het dat een slechte band? Of gewoon een band die geluid en de mogelijkheden daarvan goed gebruikt?

Dat iets akoestisch ook goed is vind ik dus een slecht kwaliteits argument. Het is net wat het doel van je muziek is.
    Je leest dingen die ik niet heb geschreven...

Ik zeg niet dat goede muziek per se ook akoestisch mooi moet zijn. Ik zeg niet dat als een nummer akoestisch ook goed klinkt het automatisch een mooi nummer is. Ik zeg alleen dat ik het mooi vind als blijkt dat een nummer dat vol zit met effecten, ook mooi klinkt als-ie helemaal zonder effecten wordt uitgevoerd. En daarmee doel ik op mijn eigen band, die weleens akoestisch repeteert en dan meestal de nummers heel anders invult. Ik doel daarnaast ook op artiesten als John Frusciante, Red Hot Chili Peppers, Tegan & Sara, Sigur Rós, Radiohead, en nog een hoop. Ik vind het gewoon getuigen van de kracht van een nummer (en de artiest) akoestisch ook mooi klinkt.

om ook maar te reageren op de post hierboven: op zich is er niks mis mee als je per se die delay nodig hebt, of 2 delays of whatever. Ik bedoel, ik heb ook 6 snaren nodig, en een instrument waar die op zitten. Effecten zijn onderdeel van het instrumentarium waarmee je jezelf uit.

En om het lekker ingewikkeld te maken: de twee dingen in deze post sluiten prima op elkaar aan.
    Laatst gewijzigd door FruscianteFan; 15 april 2010 om 17:24

Senior Member

Standaard

Standaard

kleinere bordjes, gevolgen van de crisis?
    Te koop: Helemaal niks!

Senior Member

Standaard

Om even in te haken: Ik denk dat Rammstein akoestisch écht heel cool kan zijn. Je moet het alleen niet hetzelfde spelen als je elektrisch zou doen, dan blijft het inderdaad niet overeind. Als je andere akkoorden pakt en ritmisch je partijen anders invult kan het zeker wel dat zo'n liedje overeind blijft staan.

Daarbij vind ik effecten zelf een érg leuk middel om je muziek 'interessant' te houden. Je kunt ook met delay en chorus je partij bijvoorbeeld lekker zichzelf automatisch 'in de band laten mixen'. Dat komt volgens mij omdat het dan niet meer zo 'in your face' is als een droog signaal waardoor het dus lekker 'blend'.

Ik zeg niet dat muziek niet interessant kan zijn als je geen effecten gebruikt, maar je kunt het zien als verlengde van je instrument. Wat Fruscifan ook zegt.
    Daarbij vind ik het erg kortzichtig om af te keuren wat bijvoorbeeld The Edge doet omdat er zonder z'n delay niks meer overblijft van z'n riff. Ik begrijp ook niet waarom je een liedjes in de vuilnisbak kiepert als je 4 pedalen aan hebt staan.. Als het tof is om in de bridge van een liedje een phaser te gebruiken, met een hikkende tremolo erachter (dat je steeds maar fragmenten van de swoosh hoort zeg maar) met daar achter weer een delay die je ritmisch tussen je gewone signaal instelt (dat je dus TAK (ke) TAK (ke) TAK (ke) TAK (ke) TAK (ke) TAK (ke) met tak als je aanslag en ke als je terugkomende delay) en daar nog een galmpje overheen wilt hebben. Prima toch? Als dat tof is en goed toegepast word en het past ook echt in het liedje vind ik dat persoonlijk alleen maar tof omdat er dus blijkbaar over dingen nagedacht word.
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten