Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 13 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 122
    Senior Member

Standaard

Vandaag weer een beetje verder gedaan:
    Eindelijk die lattice bebalking uitgetekend en een begin gemaakt aan het lijmen.

De balkjes zijn allen 2,5 mm breed.
    De eerste reeks wordt ook dezelfde hoogte, maar de 2e reeks begint bij 6 mm, en naarmate ik het klankblad ga tunen zullen ze zakken, tot waar ik content ben ... (hout vast houden !)

uitgelegd op het plan:

Daarna een fotootje, 'just for the view'

En dan de eerste rij gelijmd:

Ook al de 2 eindklossen gelijmd.
    Ik maak die van resten van de hals, daardoor zijn ze telkens minder hoog dan de zijkanten. Dus een stukje aangelijmd.
    Ik zou ze ook in de andere richting kunnen monteren, met kopshoutkant richting klankblad en rug, maar dat is minder gemakkelijk af te schaven.

De puzzelstukken zijn bijna af nu, het puzzelen kan bijna gaan beginnen.
    Eindelijk een gitaar !

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

die bebalking is super! ben zeer benieuwd, speel ook met zulke ideeën (dan wel voor andere gitaren). Anyways ik kijk/hoor er naar uit!!!
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

Senior Member

Standaard

Zier er prachtig uit! Gevoelsmatig zou ik nog een horizontaal latje aan de baszijde verwachten. Wat is de idee om dat juist niet te doen?

Grt,
    Wim
    Gitaarbouwersmeeting dus niet op 25 oktober 2025 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

Ontoerekeningsvatbaar

Standaard

Wat gebruik je voor die lattice? Vuren?

Mooie klemmen zijn dat, hoe bevallen ze? Heb hier een paar klemsia's, maar die lossen steeds.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

www.javaca.eu

Senior Member

Standaard

@ hilko: Ik ben ook benieuwd naar de klank, heb al een gitariste gevonden, en waarschijnlijk ook een studiootje om een vergelijkende tape te maken, just for the fun.

@ wim: dat balkje zou redelijk dicht bij de rand van de gitaar liggen: het klankblad is nu een 6mm groter rondom-rond, tel daarbij nog de dikte van de zijkanten en de blokjes om de overgang van zijkant-klankblad te maken.
    Het membraan gedeelte wordt dus langs alle kanten een goeie 15 mm kleiner.
    Ik ga zien hoe het uitpakt in de mal.
    Ik was zelfs met de gedachte aan het spelen om het eerste balkje aan de treble zijde ook nog weg te laten, zodat het rooster langs alle kanten 'open' is.

@ jan: ze bevallen mij goed die klemmetjes, ze zijn wel een pak kleiner dan de klemsia's (en ik vind dat ook geen goede klemmen). Maar ze durven wel eens breken vlak onder het vaste gedeelte. Maar dan boor je dat uit en lijm je de steel er gewoon terug in met epoxy. Heb al klemmetjes die 2 cm korter zijn dan de rest

s.

Senior Member

Standaard

En hoppa, deel 2 van de bebalking.

Ik heb m'n proxxon zaagmachine ingesteld in de juiste hoek, zodat alle halfhoutse verbindingen dezelfde hoek hebben, de uitsparingen voor de brug-'patch' zijn met de hand uitgesneden.

Let op de richting van de jaarringen bij de uitsnijdingen: perfect kwartiers !

Het zier er op sommige plaatsen toch heel delicaat uit:

Nog even alles testen, en dan lijmen:

En zo komt het na 3 uurtjes onder het hemeltje vandaan:

Het lijkt me op het eerste gezicht een heel stevig bladje, dat had ik wel verwacht, maar toch, misschien iets té stijf.

Ik zal zien wat er gebeurd als alle uiteinden zijn afgewerkt, en de balkjes verlaagd.

Ik vind het wel spannend, eigenlijk...

Ben bij de muziekwinkel achter de hoek een klipmicro gaan halen, even getest waar ik hem het best kan plaatsen, zodat hij niet in de weg zit, maar toch nog de klank van het blad kan opnemen.
    compressie en de tuner eraan en schaven maar.

Er zit een beetje ruis op de compressor, waardoor de tuner steeds een 'A' geeft, maar zonder te zeggen of het te hoog of te laag is, vreemd, maar niet storend.

Ik hoop van de week nog verder te kunnen tunen...

s.

Senior Member

Standaard

Hey Stijn, nu is het interessant aant worden!
    Tunen der bladen!

De enige vraag die ineens bij me opkomt is.
    Werkt een contact micro wel goed? Je voegt massa (de micro) toe aan het bovenblad. Compenseer je dit? Indien ja hoe?
    Had ik niet bij nagedacht tot ik de foto zag. Sorry.
    Je klemt de micro ook op een balk. Neemt de micro vooral het geluid op die plaats op, of zie ik dat fout.

Ik hang mijn boven blad in een frame. Richt een micro aan de binnenkant in het midden ter hoogte van de brug. En tap aan de andere kant met een piano hamer. Zo kan ik aflezen welke frequentie het blad heeft.

Ah ja... Super dat je gaat A/B testen met de instumenten, nu ben ik nog meer benieuwd!.
    Anyways vol verwachting naar een vervolg.
    MEGA!
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JacquesLeDick Bekijk bericht
    Anyways vol verwachting naar een vervolg.
    MEGA!
    Hier evenzeer

Bij het verhaal van Hilko moet ik denken aan de vele prima werkende stemapparaatjes die je op de kop van een gitaar klemt; leerlingen en eigen kinderen tonen mij dat ze weldegelijk werken. Dat spreekt naar mijn idee dan voor de aanpak van Stijn, temeer daar de tuner aan één van de dikste balken zit.

De meting zal altijd het gemetene in enige mate beïnvloeden (ik zit nog altijd een beetje in lhc-modus ). Maar die invloed zal in de opstelling van Hilko kleiner zijn, schat ik.
    Blijft, denk ik dan, het feit dat het blad nog niet met de rest is verlijmd; er gaat eigenlijk nog een rand rondom vanaf, het oppervlak dat kan trillen wordt nog iets kleiner.

Geweldig experiment!
    Misschien een filmpje met geluid over deze fase van de bouw?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Ik heb even met magneetjes gespeeld, en heb gemerkt dat enkel de bebalking onder de kam echt van belang is bij het tunen.

Een magneet rond het klankgat en op de plaats waar de toets zit heeft bijna geen invloed op de toon van het blad.
    Daarom is ook de plek waar de toets zit niet afgeklemd, het heeft eigenlijk geen nut.

Maar als je ene magneetje op de plek van de kam monteert, dan verhoogt de pitch zeer hoorbaar.

Die eerste foto met de opstelling was tijdens het testen (en de schaaf krulletjes heb ik er weer ingelegd )

Dus mijn bevindingen zullen hier nog wel te lezen zijn.

s.

Senior Member

Standaard

Om nog even voort te borduren op mark z'n post:
    het klankblad zit gemonteerd zoals het in de klankkast zou zitten: het trillende oppervlak is even groot. De contour van de mal is min de dikte van de zijkanten en tentelones (die blokjes waarmee je klankblad aan zijkanten lijmt.)

s.

p.s. ik ben ook nog op zoek naar een piano hamertje, heb al een hele hoop vilt van verschillende densiteit kunnen krijgen bij een hoedenmaakster hier uit a'pen, maar ik zie het niet direct zitten om zo'n hamertje te maken ...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten