Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 25 van 25
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fenderben Bekijk bericht
    Nee, heb ik helaas niet. bedankt voor je input; ga er binnenkort maar eens mee naar die kennis van mij. Die heeft wel een scoop etc. Die heeft het alleen niet zo met oude componenten en zal de cc weerstanden zo vervangen door metaalfilm en e elko's door nw etc. Dus daar moet ik wel bij blijven haha..
    Gewoon ff melden dat je er CCs in wilt!

Oude elko's: risico, risico, risico. (elko's verouderen, net als bijvoorbeeld oplaadbare batterijen en GSM-accu's).
    Bij moderne/nieuwe elko's heb je zeer veel keuze uit merken/typen/fysieke formaten/glad of geribbeld folie/etc. dus laat dan de "beste" uitzoeken.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door don marco Bekijk bericht
    Geen CC weerstanden? ow no!! What about the mojo!! (voor alle duidelijkheid, puur sarcasme ^^)
    Lees dit artikel maar eens:

http://www.geofex.com/Article_Folder...carboncomp.htm

De moraal van het verhaal is dat Cc weerstanden naast al hun verondersteld negatieve eigenschappen zoals ruis en neiging tot driften (ik vind beiden wel meevallen) ook een voor gitaristen wel heel gunstige eigenschap bezitten; onder bepaalde omstandigheden zorgen ze nl. voor harmonische vervorming. Audiofielen zullen dit ook als ongunstige eigenschap zien, maar voor gitaristen is dat het zeker niet!

M.n. op plaatsen waar veel spanningsverschillen zijn, treed het effect op. Een typische plaats waar je ze prima kunt toepassen is natuurlijk als anodeweerstand. Een typische plek waar ze weinig tot niets doen (althans, niet dit effect vertonen) is b.v. als kathode weerstand of in 9V effectpedaaltjes. De 1M (oid) weerstand naar massa, aan de ingang van je amp, is er typisch ook eentje die bij voorkeur geen Cc is maar metaalfilm.

Even harmonische vervorming klinkt niet als vervorming in de zin van "high gain scheur" maar geeft een soort muzikale organische harmonische frisheid aan je geluid. Iets dat je typisch in Fender versterkers hoort, drie maal raden hoe dat komt.

Ook het karakter van oude elco's kan zorgen voor een bepaalde envelope karakteristiek die je bij gebruik van nieuwe elco's simpelweg niet krijgt. Astron filtercaps gaan vaak stuk, maar mijn ervaring met CTS is zeer goed. Ik ken veel mensen die bij voorkeur CTS elco's gebruiken uit 70's Fenders en dat geeft zondermeer een andere feel (niet per definitie een andere klankkleur)
    Laatst gewijzigd door PeeVee; 11 maart 2010 om 17:14
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

Senior Member

Standaard

Ook het karakter van oude elco's kan zorgen voor een bepaalde envelope karakteristiek die je bij gebruik van nieuwe elco's simpelweg niet krijgt. Astron filtercaps gaan vaak stuk, maar mijn ervaring met CTS is zeer goed. Ik ken veel mensen die bij voorkeur CTS elco's gebruiken uit 70's Fenders en dat geeft zondermeer een andere feel (niet per definitie een andere klankkleur)
    De vraag is of het ook daadwerkelijk te horen is; je zou de test moeten doen met 2 identieke amps, de ene met Astron (of mallory) filtercabs en de andere met een ander merk (van hetzelfde bouwjaar en werkuren) en dan een panel moeten laten beoordelen welke amp het best klinkt. Zou wel heel beniewd zijn naar de uitslag. In de praktijk natuurlijk moeilijk te organiseren...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fenderben Bekijk bericht
    De vraag is of het ook daadwerkelijk te horen is; je zou de test moeten doen met 2 identieke amps, de ene met Astron (of mallory) filtercabs en de andere met een ander merk (van hetzelfde bouwjaar en werkuren) en dan een panel moeten laten beoordelen welke amp het best klinkt. Zou wel heel beniewd zijn naar de uitslag. In de praktijk natuurlijk moeilijk te organiseren...
    Sec bouwjaar en werkuren zegt nog niets.... omgeving waarin hij gebruikt is, vocht, wijze van gebruik en tenslotte is er maar een panel die bepaalt dat hij het beste klinkt..... dat ben jij zelf. Stel een panel zou nummer 12 het beste vinden klinken, maar jou oren vinden het bagger.....
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Sec bouwjaar en werkuren zegt nog niets.... omgeving waarin hij gebruikt is, vocht, wijze van gebruik en tenslotte is er maar een panel die bepaalt dat hij het beste klinkt..... dat ben jij zelf. Stel een panel zou nummer 12 het beste vinden klinken, maar jou oren vinden het bagger.....
    Tja...dat wordt wel vaak geopperd..als je het zelf mooi vind etc... dat is in zekere zin ook wel zo maar ik denk dat een zekere 'training' van je gehoor + ervaring met diverse verschillende amps ook zeker meespeeld. Als je een beginnende gitarist bent die van een instap transistor ampje overstapt op een buizenamp. zul je dat misschien geweldig vinden en de betreffende amp. de hemel in prijzen. Maar dat zegt dan niets over de amp. etc. Wat ik opperde is dat wanneer een muzikant 'oude' filtercab's prefereerd boven nieuwe, en zegt ook verschil te kunnen horen dit ook in zo'n test kan staven?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten